Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon fotografer!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Nikon fotografer! jag heter Jonas & är grymmt interesserad av fotografering av modeller,vimmelfotografering på clubbar mm + att jag gillar att fota på resor T:ex Afrika skall jag resa till och fotografera när jag blivit ca 20år.

jag fotograferar nu med en Sony A100 obj,18-70
men vill gärna byta upp mig till en nikon kamera för jag tycker det är ngt extra med den kameran.

de jag skulle kunna tänka mig är D80 & D200
men dessutom finns det ju också Canon men men...

jag skulle gärna vilja snacka foto på min MSN om ågon av er har interesse av att snacka med mig.

min msn är [email protected]

MVH JONAS !

Då ska jag berätta en hemlighet. Det är inget extra med den kameran. Tycker jag. Eller, jovisst, ergonomin är bra och så. Men annars är det bara en kamera, som funkar till det mesta. Tro inte så mycket på varumärkenas mytbildning.

Är det något du saknar på din Sony, som begränsar din kreativitet?
Kanske bättre att köpa något roligt objekiv istället?

Oj då!

Som Nikon fantast måste jag ju bara få tala om hur glad jag är att jag köpte min D200.
Fantastiskt bra kamera och DEFINITIVT den bästa jag haft samt en av de skönaste jag jobbat med.
Reglagen sitter där de ska och hela kameran är riktigt genomtänkt. Har även en F5´a och en F50 från nybörjar åren vilka även de alltid varit riktigt pålitliga.

Tycker knappast man kan säga att "en kamera är en kamera". Skiljer oerhört mellan märken och modeller. Annars hade knappast marknaden sett ut som den gör, men det är ju som med allt annat. Tycke och smak.

Vill man ha en kamera som man inte ångrar att man köpte tycker jag att nikon är toppen eftersom det finns riktigt många objektiv att köpa till samt andra grymma tillbehör samt kompatibilitet med massa kringutrustning.

Man skall använda utrustning som uppfyller två kriterier:

1. Utrustningen skall fungera till det tänka ändamålet.
-Det gör väl i stort sett alla kameror som säljs

2. Utrustningen skall vara rolig att använda, för då används den mer
-Tycker du att en Nikon verkar vara det roligaste som finns att fotografera med, och du går och sneglar på den i butiken var gång du ser den; Köp den då om du har råd, för då har du ju redan bestämt dig. Första intrycket stämmer ofta rätt bra ;)

Aha..jovisst är det viktigt att man trivs med grejorna och sådär, men det är lätt att förvänta sig underverk och försöka lösa saker med nya inköp, och sen bli besviken. Så har jag gjort.

Förstår inte riktigt vad som skiljer så oerhört. Samma sensorformat (samma sensor?), samma sätt att hålla kameran, ungefär samma storlek, samma arbetsmetod.

Men visst, trivs du inte med Sonyn, så ska du ju byta ut den, men räkna inte med revolution.

Jo gör det! Räkna med en riktigt rolig revolution och bry dig inte om folk som är avis på oss Nikonistas! :D hehe!

On a more serious note dock... skulle tro att du som sagt har mycket större valmöjligheter med Nikon. Körde med KonicaMinoltas Dynax 7D förut, vilken jag tror togs över av Sony i tillverkning när de köpte upp KM eller hur det var.... Jag vart grymt less på att jag inte hade så mycket valmöjligheter när det gällde objektiv.
Det är ju alltid grymt trist när man känner sig begränsad och vill man slippa det får man nog faktiskt ta steget in i de riktiga proffsmärkenas djungel. Jag trivs som sagt grymt bra med Nikon och det kommer du säkert oxå göra! :)

Jaja, jag plåtar också mestadels med D200. Och den är väl bra och så.

Jag har bara lite svårt att förstå hur man blir fantast av ett visst varumärke.

Senast ändrad:
Beror säkert på att många ser proffsfotografer använda vissa märken och tar för givet ett det är "det som gäller".
Vet att det var så för mig förr i alla fall men nu när man är van vid Nikon systemet och ser hur många bra objektiv, blixtar osv de tillverkar som jag faktiskt kan använda och utvecklas med så blir det lite av en självklarhet att rekomendera Nikon till andra.
Mig veterligen har inte Sony lika stor resurser lagda på just proffsfoto som vad Nikon har.

Det är svårt att få mig intresserad på allvar av speciellt många andra kameror nu när jag kärat ner mig i D200´an. Höll i en Canon 30D och mådde nästan dåligt av hur lite den vägde och hur dåligt den låg i handen. För mig är Nikon en speciell kvalité, känsla och har bra service. Det har inte så mycket med märkets egna marknadsföring att göra.

Köp en Nikon D200 om du verligen trivs med den. Det är nämligen så att om du väljer ett verktyg som du trivs med kommer du också att prestera bättre. Tro inget annat.

Det är alltid lika roligt att läsa alla inlägg om "kameran har ingen beytydelse, det är fotografen som tar bilderna". Det är naturligtvis nonsens. Kolla bara in alla yrkesfotografer. Alla väljer ett vertyg som är ändamålsenligt och som de trivs med.

Jahapp.

Äsch, jag går också igång på prylar, även om jag jobbar på det. Men jag _har_ faktiskt svårt att förstå vad som skiljer sig så revolutionerande åt i just det här fallet.

Men ni behöver inte bry er om mitt svammel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar