Angående tätningslisterna så köpte jag en sats på ebay för ca. 20kr till min FA.
En trevligare detalj med FM/FG/FE/F2 osv. är att de har en nål i sökaren som visar mätningen, då det på FA (och F3? samt F4) istället är en LCD som visare detta, det är väl både bra och dåligt, men jag hade gillat en nål på min FA för att se den som komplett
FA är annars bättre på så sätt att den klarar flera modeller av automatik, alltså P/A/S/M, och som då jag föredrar bländarprio eller helt menuellt så skulle mitt val kanske fallit på en FE2 istället (FE=Electronic FM=Mechanical) FE fixar bländarprio och FM slutarprio.
Vad jag saknar på min FA, men som finns på just FE/FE2 samt FM3A och kanske nån mer? är möjligheten till att låsa automatexponeringen - AE-L.
Själv tittar jag nu istället mot en äldre F2 samt F4 där jag blandannat även kan plocka bort sökaren och se uppifrån vilket nog är anledningen att jag kikar på F4 hällre än F100.
Skulle jag tipsa om något vore det nog F2 eller FE2, något speciellt om FM3a vet jag inte annat än att den är kool som är helt mekanisk och den enda i FM-serien som har AE-L