Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon FM3A vs FA

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Göransson

Aktiv medlem
För o nackdelar modellerna imellan så som ni ser det? Vad e det som gör att FM3An e mer än dubbelt så dyr begagnad? Övriga tips o råd angående dessa modeller mottages gärna.
Tack på förhand för hjälpen! :)

// Magnus

FM3a är en nyare kamera, med en mycket avancerad hybridslutare som fungerar även utan batterier.
Ljusmätaren är dock av enklare slag, den är centrumvägd, medan FA har sk matrixmätning. F ö den första kameran som hade det. Den kom i början på 80-talet. Jag hade personligen hellre velat ha Fm3a, med tanke på att en äldre kamera förr eller senare behöver service, det är tätningslisterna av skumgummi på bakstycket och vid spegeln bl a som åldras. Men jag har själv en Fm (modellen kom 77) som bara går och går, och jag har aldrig servat den sedan 86 då jag köpte den begagnad.

Nikons FM/FE/FA serie är ju i princip odödliga men de kan ju behöva en reservdel någon gång vart 20-30år :)

Ur FM & FE börjar det tydligen bli svårt att hitta delar till, fast de är å andra sidan så pass billiga att det inte är värt att laga, billigare att köpa en "ny".

Byta tätningar och en allmän check & clean kostar ca 800:-, det var i alla fall vad jag betalade på Lasses Kameraservice för min FE. Det är ju mer än kameran är värd så egentligen inte så smart :)

Då såg den ut som ny både utvändigt och genom sökaren och det är ju skönt.

FM3a är nog dyr mest för att den är sista modellen i serien och den är rätt ovanlig i jämförelse med de andra.

Angående tätningslisterna så köpte jag en sats på ebay för ca. 20kr till min FA.

En trevligare detalj med FM/FG/FE/F2 osv. är att de har en nål i sökaren som visar mätningen, då det på FA (och F3? samt F4) istället är en LCD som visare detta, det är väl både bra och dåligt, men jag hade gillat en nål på min FA för att se den som komplett :)
FA är annars bättre på så sätt att den klarar flera modeller av automatik, alltså P/A/S/M, och som då jag föredrar bländarprio eller helt menuellt så skulle mitt val kanske fallit på en FE2 istället (FE=Electronic FM=Mechanical) FE fixar bländarprio och FM slutarprio.
Vad jag saknar på min FA, men som finns på just FE/FE2 samt FM3A och kanske nån mer? är möjligheten till att låsa automatexponeringen - AE-L.

Själv tittar jag nu istället mot en äldre F2 samt F4 där jag blandannat även kan plocka bort sökaren och se uppifrån vilket nog är anledningen att jag kikar på F4 hällre än F100.

Skulle jag tipsa om något vore det nog F2 eller FE2, något speciellt om FM3a vet jag inte annat än att den är kool som är helt mekanisk och den enda i FM-serien som har AE-L :)

Nja

Angående tätningslisterna så köpte jag en sats på ebay för ca. 20kr till min FA.

En trevligare detalj med FM/FG/FE/F2 osv. är att de har en nål i sökaren som visar mätningen, då det på FA (och F3? samt F4) istället är en LCD som visare detta, det är väl både bra och dåligt, men jag hade gillat en nål på min FA för att se den som komplett :)
FA är annars bättre på så sätt att den klarar flera modeller av automatik, alltså P/A/S/M, och som då jag föredrar bländarprio eller helt menuellt så skulle mitt val kanske fallit på en FE2 istället (FE=Electronic FM=Mechanical) FE fixar bländarprio och FM slutarprio.
Vad jag saknar på min FA, men som finns på just FE/FE2 samt FM3A och kanske nån mer? är möjligheten till att låsa automatexponeringen - AE-L.

Själv tittar jag nu istället mot en äldre F2 samt F4 där jag blandannat även kan plocka bort sökaren och se uppifrån vilket nog är anledningen att jag kikar på F4 hällre än F100.

Skulle jag tipsa om något vore det nog F2 eller FE2, något speciellt om FM3a vet jag inte annat än att den är kool som är helt mekanisk och den enda i FM-serien som har AE-L :)

FM-serien har också lysdioder! (i alla fall fram till FM2) FM och FM2 har bara helmanuellt läge.

FM-serien har också lysdioder! (i alla fall fram till FM2) FM och FM2 har bara helmanuellt läge.

Om jag förstått rätt om FM/FM2 så är det bara två dioder som visar antingen "överexponerad" eller "underexponerad", right? det är ju inte så imponerande förståss, FM3a verkar ha en nål istället och är ju betydligt smidigare att tyda. Trodde faktiskt FM-serien var med tidsprio men så var det visst inte alls, som nämnts :)

FM-serien har alltid varit helt manuell. Varianten med tidsautomatik var FE som såg precis likadan ut, men den fungerar inte utan batteri. FA är en helt annan konstruktion (som också är bra), med modernare ljusmätning. Har för mig att den har samma typ av mätning som den som fanns i F4 och F801 både för befintligt ljus och blixtljus.

Jag skulle helt klart välja FM3 (gärna med det pannkaksobjektiv som den såldes i paket med) :)

3

Om jag förstått rätt om FM/FM2 så är det bara två dioder som visar antingen "överexponerad" eller "underexponerad", right? det är ju inte så imponerande förståss, FM3a verkar ha en nål istället och är ju betydligt smidigare att tyda. Trodde faktiskt FM-serien var med tidsprio men så var det visst inte alls, som nämnts :)

3 dioder varav två kunde lysa samtidigt (tror det var vid +- 1/3 steg). Dioden i mitten indikerade "rätt" exponering. Sedan fick man räkna klicken på bländarringen ifall man ville veta hur mycket man under/överexponerade.

Kul att läsa era tips o funderingar kring dessa klassiska kameror :)

Luta åt en FA för min del då jag inte ser att FM3An har någon fördel som skulle vara värt priset. Har en FM2T i dagsläget o trivs bra med de "simpla" dioderna som visar exponeringen. Nål har jag provat i en Pentax, men det va inget för mej så någon FG/FE blir det inte av den anledningen. FA verkar ha en trevlig sökare, med slutartid, bländare samt en simpel över/under-exponeringsvisare i manuellt läge. Nackdelen är att den e lite tyngre och att den saknat AE-L. Fördel är oxå greppet på Nikon FA vilket jag t.o.m köpt löst o satt fast med dubbelhäftande tejp på min FM2a :) Rekommenderar denna lösning starkt! :)

F3an då? Tja gillar att köra fullt öppet o 1/2000 blir alltid en begränsning om man inte gillar att släpa på ND-filter ;)

Fortsätt gärna diskutera! :)

Det är sant, greppet är en stark fördel på FA. En Trevlig fördel på FE/FE2 är ju att slutarratten går att ställa ner till 8sek samt ett mekaniskt läge (utan behov av batterier) på 1/90, där är FA's motsvarighet 1/250 vilket jag tycker är ganska oanvändbart. FA tvingar dig förresten inte till matrix-mätning, centrumvägt läge finns också. Tyngden har jag inte märkt skillnad av när jag skiftat till FE2 iaf.

Lycka till vid valet!

Lycka till med din FA! Själv har jag satt in en svartvit film för för första gången i en nyinförskaffad Nikon F4. En riktig stridsvagn men jag gillar verkligen den!

Lycka till själv! Jodå nikons F4 och uppåt e rena monster ;) För min del e dom lite väl lika i storlek o vikt med en modern digital systemkamera, därför valde jag bort dessa. Men säkert fantastiska kameror att fotografera med :)
Ha det bra!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar