ANNONS
Annons

Nikon FM3a & lite funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor Svedberg

Avslutat medlemskap
Hej,

Hur stor chans tror ni det är det att Nikon släpper en uppdaterad version av FM3a inom en snar framtid?

Jag funderar på att köpa en FM3a och någont trevligt, ljustarkt MF objektiv. Men det är mycket pengar. Hur lätt är det att få tag på en fin FM2? hur stora är skillnaderna mellan FM2 och FM3a?

Det är sådan ångest att välja, Canon/Nikon.
FM3a är ju så klockren, men Canons digitala känns tekniskt sätt, i dagsläget mer lockande. Även om det kanske ändrar sig till nästa sommar då jag skall till och köpa Digitalsystem.

Igentligen känns det som vad jag än väljer kommer begränsningarna ligga hos mig och inte i vilket märke jag andvänder mig av. Men jag tycker inte om att fatta oigenomtänkta beslut.

Nikon känns bättre när jag tänker på dom två, när jag fotar känns Canon alltid lite mer som en leksak än Nikon ändå får jag oftast till det bättre med Canon. Hmm.

Jag undar också vad som är vanligast hos agenturer som tex LundLund, andvänder dom Nikon/Canon.. eller kör hela gänget med mellanformat? eller är det 50/50?


Mvh
Victor Svedberg
 
Hej!
Den stora skillnaden mellan Fm2 och Fm3a är att den senare har exponeringsautomatik. Annars är så vitt jag minns skillnaderna försumbara. Jag äger själv en Fm2:a och det är en underbar kamera, jag tror du skulle bli nöjd med den, man behöver knappast autoexponering på den här typen av kamera...

Fm2:eek:r ser man ganska ofta begagnade, oftast runt 2000-2500, mycket kamera för pengarna skulle jag vilja säga. Det är verkligen en välbyggd "maskin"!

/Micha
 
Nu kan jag inte skillnaderna klockrent men FM3A är mer lik FE2 än FM2.

Den har ett liknande följevisarsystem för exponeringen som FE2 samt elektronisk slutare & möjlighet till tidsautomatik eller manuell exponering.

Nu kan det vara så, om jag inte missminner mig, att FM3A är så konstruerad att den i tidsautomatikläge arbetar elektroniskt (slutaren) men i manuellt läge blir icke strömberoende?

Kolla upp det sista, inte säker där.

Det finns mycket beg. av både FE2 & FM2 & jag är, konstigt nog, en av dom enda som föredrar FE2 p.g.a det fina följevisarsystemet, tidsauto får man på köpet.

Jag har ägt både FE2 & FM2 paralellt & gillar inte riktigt FM2:s +- visning i sökaren, jämfört med FE2:s system då. För övrigt en toppenkamera & icke batteriberoende (för slutaren) vilket FE2 är.

Kolla om du kan ragga reda på en beg. FM3A, om inte så känns nog en av de andra som ett ekonomiskt bättre köp. Då får du ju pengar över till optik i stället...

//Larsa
 
michap skrev:
Hej!
Den stora skillnaden mellan Fm2 och Fm3a är att den senare har exponeringsautomatik. Annars är så vitt jag minns skillnaderna försumbara. Jag äger själv en Fm2:a och det är en underbar kamera, jag tror du skulle bli nöjd med den, man behöver knappast autoexponering på den här typen av kamera...

Fm2:eek:r ser man ganska ofta begagnade, oftast runt 2000-2500, mycket kamera för pengarna skulle jag vilja säga. Det är verkligen en välbyggd "maskin"!

/Micha

Exponeringsautomatik är inget jag tänker andvända mig av, eller ens ser som en bonus, nästan tvärtom. Det blir nog en FM2/FE2.

Tack för svar!

.Z. skrev:
Nu kan jag inte skillnaderna klockrent men FM3A är mer lik FE2 än FM2.

Den har ett liknande följevisarsystem för exponeringen som FE2 samt elektronisk slutare & möjlighet till tidsautomatik eller manuell exponering.

Nu kan det vara så, om jag inte missminner mig, att FM3A är så konstruerad att den i tidsautomatikläge arbetar elektroniskt (slutaren) men i manuellt läge blir icke strömberoende?

Kolla upp det sista, inte säker där.

Det finns mycket beg. av både FE2 & FM2 & jag är, konstigt nog, en av dom enda som föredrar FE2 p.g.a det fina följevisarsystemet, tidsauto får man på köpet.

Jag har ägt både FE2 & FM2 paralellt & gillar inte riktigt FM2:s +- visning i sökaren, jämfört med FE2:s system då. För övrigt en toppenkamera & icke batteriberoende (för slutaren) vilket FE2 är.

Kolla om du kan ragga reda på en beg. FM3A, om inte så känns nog en av de andra som ett ekonomiskt bättre köp. Då får du ju pengar över till optik i stället...

//Larsa

Jag ska ha FE2 i bakhuvudet, om det dyker upp en sådan till ett fint pris så kanske det är värt att satsa på den. Men tråkigt att den inte fungerar utan batterier. Det är ju lite av charmen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.