Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon FM

Produkter
(logga in för att koppla)

Hippo22

Medlem
Genom ett litet missförstånd på Ebay sitter jag med en Nikon FM (och inte som jag trodde med en FE), med andra ord en helt manuell kamera i handen på någon som egentligen aldrig har fotot manuellt. FE har ett A-läge och tanken var successivt lärande.

Finns det några generell tips kring Nikon FM?

* Ljusmätare (finns) men den verkar när jag testade den inomhus (satte i batterierna efter mörkrets infall) ge helt orimliga slutartider (i ett vitt kaklat badrum med fullt ljus och bländare 8 ville den ha en exponeringstid på en halvsekund)
*Fungerar F/16-regeln? Och hur fungerar den när man användare stor bländare (har ett Nikkon 50mm F1.8-objektiv)
 
Genom ett litet missförstånd på Ebay sitter jag med en Nikon FM (och inte som jag trodde med en FE), med andra ord en helt manuell kamera i handen på någon som egentligen aldrig har fotot manuellt. FE har ett A-läge och tanken var successivt lärande.

Finns det några generell tips kring Nikon FM?

* Ljusmätare (finns) men den verkar när jag testade den inomhus (satte i batterierna efter mörkrets infall) ge helt orimliga slutartider (i ett vitt kaklat badrum med fullt ljus och bländare 8 ville den ha en exponeringstid på en halvsekund)
*Fungerar F/16-regeln? Och hur fungerar den när man användare stor bländare (har ett Nikkon 50mm F1.8-objektiv)

Jag tycker inte att det verkar orimligt med de tiderna. Vilket ASA/DIN står kameran på? FM har ju inte DX-kodning så man måste ställa in filmkänsligheten manuellt.

Vad gäller sunny-16 så är det ju bara att korta slutartiden ett steg för varje steg du öppnar bländaren.

Du hittar en engelsk manual här: http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/manuals/fmfefa/fm.pdf

Är det något du undrar så svarar jag gärna på frågor i den mån jag kan.

M
 
Jag tycker inte att det verkar orimligt med de tiderna. Vilket ASA/DIN står kameran på? FM har ju inte DX-kodning så man måste ställa in filmkänsligheten manuellt.

Vad gäller sunny-16 så är det ju bara att korta slutartiden ett steg för varje steg du öppnar bländaren.

Du hittar en engelsk manual här: http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/manuals/fmfefa/fm.pdf

Är det något du undrar så svarar jag gärna på frågor i den mån jag kan.

M


Tack för svaret. ASA är inställt på 200 (har en färgrulle med det)

Låt oss säga att använder sunny-16:

f/16 1/250
f/11 1/500
F/8 1/1000

Sedan finns det ingen snabbare slutartid. Om jag exempelvis vill användare F/2? Eller om jag använder en mer ljuskänslig film.

Jag har säkert missat något, men jag förstår inte hur jag ska behöva en sådan lång exponeringstid som en halv sekund i ljust rum, det förutsätter ju att man använder stativ?
 
Tack för svaret. ASA är inställt på 200 (har en färgrulle med det)

Låt oss säga att använder sunny-16:

f/16 1/250
f/11 1/500
F/8 1/1000

Sedan finns det ingen snabbare slutartid. Om jag exempelvis vill användare F/2? Eller om jag använder en mer ljuskänslig film.

Jag har säkert missat något, men jag förstår inte hur jag ska behöva en sådan lång exponeringstid som en halv sekund i ljust rum, det förutsätter ju att man använder stativ?

Jag testade just i mitt vitkaklade badrum med en Canon 5Dmk2 och får då
på 200 ISO 1/10sek på bländare 8, så ditt resultat verkar ju inte helt orimligt.

Om du vill ha större bländare och har nått upp till maxtiden så får du sätta på ett gråfilter.
Bländare 2 lär du inte kunna använda en solig dag annars.......
 
Japp ett gråfilter eller ND-filter som de också kallas är det som gäller. Alternativet är ju att använda en långsammare film. FM är ju från 70-talet och då var det normala att filmerna låg mellan 64 och 200 ASA. ASA 400 räknas ju som en snabb film. Nuförtiden när man kan skruva upp ISO med bra resultat på de digitala husen så har ju de riktigt ljusstarka blivit lite onödiga men på 50, 60 och 70 talen när filmerna var långsamma då var ju de gamla 1.2 och 1.4 objektiven oumbärliga.

Angående ljusnivån i ditt badrum. Det är inte särskilt ljust inomhus oavsett hur mycket man tänder. Det är bara våra ögon och hjärna som får oss att tro det. Tänk hur det blir när man går in efter att ha varit ute i solsken. Det är ju som att gå in i en grotta i några sekunder innan ögon och hjärna har hunnit ställa om sig. Tänk även på kompaktkameror. De vill ju i princip alltid använda blixt inomhus även om det inte ser så mörkt ut.
 
Senast ändrad:
Tack för era svar

Tack för att ni har tagit er tid att svara och hjälpa en nybörjare. Era svar har bidragit till en bättre förståelse. Nu sitter det också såg jag (fick hem kameran idag) på objektivet ett uv-filter, jag vet inte hur det påverkar.

Då kan det vara så att ljusmätaren alltså fungerar som den ska, och jag får pröva i morgon vad ljusmätaren föreslår för något utomhus, och hur det stämmer med sunny-16 (det här inser jag är nackdelen med att fota med film!)

Men som sagt stort tack för era svar.
 
Det låter som om allt funkar. Enda skillnaden mot en FE (som jag själv har haft ett par stycken, och älskar innerligt) är ju att du måste ratta in även slutartid manuellt. Tar lite längre tid, men slutresultatet blir ju detsamma.
 
Jag har precis framkallat den första rullen jag tog med kameran och jag är väldigt nöjd med resultatet. Sedan jag fick i gång ljusmätaren och läste råden här så blev bilderna riktigt bra, både skärpan och färgåtergivningen imponerar på mig. Den lyckas trots moln, is och snö verkligen återge allt precis som jag ser det, vilket jag sällan har lyckats med med digitala kameror. Otroligt att man bara kan sätta i nya batterier i en 34 år gammal kamera och allt fungerar.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar