ANNONS
Annons

Nikon FM, bländarspegeln

Produkter
(logga in för att koppla)

Falkman

Aktiv medlem
För många år sedan lyckats jag med konststycket att trycka in ovandelen av huset till sökaren, (se bild), just den delen där en spegel sitter som har som funktion att visa genom sökaren vad man har för bländarinställningen på objektivet.

Man kan fortfarande se bländarmarkeringen, men med visst besvär, i överkant, eftersom spegeln har flyttat på sig.

Går denna del att byta ut?

I sådana fall, går den överhuvudtaget att hitta?

Kanske inte ens är värt det på en så pass gammal kamera?

Det är ganska mycket damm på sökarskivan/glaset/spegeln och jag undar om det kommit in pga. smällen, att det blivit en glipa i sökarhuset.

Går det själv att plocka isär och göra rent? Jag har för mig det gicka att byta ut mattskivor till min modell, men jag kan ha fel?

Bilagor

• nikon_fm.jpg
    nikon_fm.jpg
    44 KB · Visningar: 213
Det är ingen spegel. Det är ett prisma som nog har vridits ur sitt läge. Troligen har inte mattskivan flyttats så skärpan blir nog OK när du fokuserar.
Skulle tro att det kostar betydligt mer att fixa det än att köpa en ny(begagnad) kamera. De kostar runt en tusing på beg. marknaden trots att modellen är ruggigt bra.

Ja, det var som jag todde, att det inte är lönt att byta ut. Resten verkar funka bra och jag har inte haft några problem med fel fokus.

Skulle ändå vara trevligt att få bort allt damm som samlats där inne. Är det lätt att skruva isär? (har inte tummen mitt i hand :)

Mvh. Sven

Är det ingen här på FS som har meckat med sin FM och kan ge lite tips på vad man kan ta i sär själv för rengöring osv.?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar