Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon FE uppför sig märkligt

Produkter
(logga in för att koppla)

Zepofan

Aktiv medlem
Köpte för några veckor sen en Nikon FE med en 50/1,4. I helgen började kameran att uppföra sig märkligt. Helt plötsligt "frös" spegeln. Den fälldes upp men slutaren öppnade sig inte. Trodde det var batterierna men efter att bytt dessa idag kvarstår problemet.

Lite mer beskrivning av felet:

När kameran ställs in på M90 så fälls spegeln upp och slutaren öppnar sig som den ska. På B fälls spegeln upp och slutaren öppnar sig men förblir öppen trots att jag släpper avtryckaren. Den stannar öppen i 8 sekunder. Vid alla övriga tider fälls spegeln upp men slutaren öppnar sig inte. För att få ner spegeln måste man vrida ratten till M90.

Någon gång ibland (kanske 1 av 70) utlöser kameran som den ska på lite olika tider.

Kan det finnas någon här på FS som varit med om något liknande. Vore ju synd om inte denna fina kamera skulle få leva vidare. Den är i utsäkt skick.
 
rengöring

Har du rengjort kontakterna där batteriet sitter? (Sprit och tops). Jag förutsätter att du har ett nytt batteri.
 
Re: rengöring

Tonyeagle skrev:
Har du rengjort kontakterna där batteriet sitter? (Sprit och tops). Jag förutsätter att du har ett nytt batteri.

Ja, jag har till och med "slipat" lite med fin slipduk på kontakterna. Batterichecklampan lyser och ljusmätningen fungerar som den ska...
 
Kolla skumgummit som skall dämpa spegelns rörelser.
En mjuk list där spegeln slår upp.
Gammalt sådant skum blir klibbigt och kan göra att spegeln fastnar.

Samma sak händer i springorna runt baklocket som skall ljustäta.
 
Jo nog kan det vara så Fredrik.
Men det är sällsynt med elektronik fel som beter sig lite sporadiskt i sådan här saker.

Att slipa batterikontakterna är inte så bra, de är förnicklade och slipper man igenom den ner till mässing eller koppar så är det lättare för oxid att få grepp.
De skall bara avfettas, vara rena och väl spända.
Dessutom så skrev ju Lars att batteikontrollampan lyser.
När kameran har låst sig kan man göra en batterikontroll med lampknappen, om den inte lyser då, drar elektriniekn ström och lastar ner spänningen så at tdne kan låsa sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.