Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon FA - Trasig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Barret2000

Aktiv medlem
Hej fotofolket!

Jag grävde lite i någon av min fars lådor tidigare idag och hittade en Nikon FA i fint skick, med tillhörande 35-70, 24 f/2 och 85 f/2. Problemet är bara att den verkar vara trasig på något vis.

Tittar man i sökaren har man tre olika mätare högst upp, den ena ser ut att vara någon form av LCD-display, sedan kan man få fram bländare och slutare som visas mekaniskt. Båda de sistnämnda går att justera, men LCD'n visar C250 hela tiden.

Har någon en aning om vad det kan vara som spökar?

Jag har fått höra att batteriet bytts och att den ändå beter sig likadant.

Med vänliga hälsningar
Fredrik

Tusen tack för era snabba svar!

Den där sidan var mycket intressant, i synnerhet då manualen har kommit på villovägar under årens lopp.

Jag fick fason på c250, fast den är fortfarande låst på 250. Jag läste igenom hela manualen, och det mest intressanta var faktiskt under blixtsektionen där det stod

"With the exception of the extra auto exposure modes available in the FA which is the main difference. In the P, S and A modes,"250"will automatically appear; this will also be the case in the Manual mode if the shutter speed is set anywhere from 1/4000 sec. to 1/500 sec. When the shutter speed set is 1/250 sec. or /ower in the Manual mode, the shutter speed in use will be displayed."

Vilket är precis vad som är mitt problem. Kan det kanske vara TTL-chipset som har gått sönder eller fastnat på något vis, för blixt har jag ingen på..

Tack än en gång
Fredrik

Bump bump..

Jag har försökt få till kameran, och idag var jag och köpte ett nytt batteri och en rulle T-max 400 att fota helmanuellt med, utan fungerande exponeringsmätare.

Det blir säkert en rolig upplevelse, men det vore spännande att ta reda på vad som är fel så att man kan använda den på riktigt. Det var trots allt den här kameran jag började fota med för länge sedan - när den fungerade.

Att tillägga sen sist är att kameran alltid visar 250 i något av program/semiautomatiska lägena. Men på helmanuellt visar den alla slutartider långsammare än 250, dock inte snabbare tider.

Fotar man i något av programlägena så blir bilden tagen med en 1/250 oavsett om jag använder största eller minsta bländare.

Jag antar att jag kan lämna in den på service, men det lär bli en dyr historia, och jag är tveksam till om det är värt det.

Tackar för era svar!
Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar