Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F80

Produkter
(logga in för att koppla)
Först och främst: man ska alltid fotografera för skojs skull.

Jo, det är nog det att jag är ovan med datorbehandlade bilder, det är en konst det också.

Sensorn på D3:an är lika stor som småbild, det är det som är skillnaden.

Angående filter så är det bra att ha ett UV-filter på objektivet. Detta kan man ha på ständigt eftersom det inte färgar på något sätt utan tar bara bort UV-strålning, det stjäl inget ljus heller. UV-strålning verkar kontrast- och färgnedsättande, det märks extra tydligt då man använder teleobjektiv och fotograferar på långt avstånd=mycket luft mellan objektivet och motivet.

Polarisationsfilter är bra att ha. Dels minskar det reflexer i glasrutor och vattenytor. Framförallt så ger det mera studs i grönska samt ger större kontrast mellan moln och blå himmel under soliga dagar. Perfekt för naturbilderna.

Till svartvitt fotografering kan det vara kul att ha ett orangefilter. Det ger större kontrast mellan moln och blå himmel genom att mörka ner blått och ljusa upp allt gult/oranget. Jag tror även att det är bra vid porträtt men är osäker. Grönfilter är bra att ha när man fotograferar grönska, det ger tydligare skillnad på gråskalan mellan olika sorters grönska samt att det allmänt gör grönska ljusare.

Eftersom film/sensor inte har lika bra kontrastomfång som våra ögon kan det vara bra att köpa ett splittat gråfilter. Detta används för att minska exponeringsskillnaden mellan mark och himmel. Angående solnedgångar så ska du exponera efter himmelen, annars blir det för bleka och tråkiga färger.

Storleken på filtret bestäms av objektivets filterdiameter som står på objektivet. Ex. 52mm,55mm,62,67,72. Hoya gör tillräckligt bra filter. Vill man ha det allra bästa köper man filter från B+W.
Har man objektiv med olia diametrar så är det billigast att köpa filter till objektivet med störst diameter och sedan köpa till metallringar så att filtret kan fästas även på de mindre objektiven.
 
Japp, jag kommer nog fotografera för skojs skull, men allting blir ju roligare om man är bättre/kan mer om det!

Revolutionerande, eller? Det innebär att de gamla objektiven kommer få "rätt" brännvidd då eller?

Är skylightfilter detsamma som UV-filter?

Går det att hitta diametern på objektivet på tillverkarens sida? Vad är egentligen standard, eller finns det inte någon?

Vad har t.ex. ett Nikon 50 mm/1,8 i diameter?

Ska köpa på mig en hel del filter då de kommer gå att använda på digitalkamera även. Det är ju inga stora pengar heller, det finns någon som säljer rikligt med Hoya 55 mm filter till riktigt bra priser.

Är ett blått filter något att ha?

Men då kan ju ett polarisationsfilter likväl förstöra ett snyggt foto som bygger på speglingar i vatten/reflektioner? Eller har jag fel?

Hur mycket kostar mellanringarna? Är de värda att investera i måhända? Vilket märke skall det vara här då? Hoya?

B+W är lite väl dyrt, samt att jag inte tror att jag kommer se någon skillnad nu när mitt fotande ligger på lägsta amatörnivå.
 
Med D3 kommer alla brännvidder bli som på 35mm filmkameror. Bra om man gillar vidvinkel och lite brus. Tråkigt om man älskar långa telen.

Skylight har lite lätt rosafärgat för att ge en bättre färg på himmelen medan ett UV är helt färgneutralt. Skylight behövs inte till digitalt eftersom man kan justera färgerna i efterbehandlingen. UV filtret ska som namnet antyder filtrera bort UV ljus som kan ge lite konstiga färger ibland. På alla digitala kameror sitter dock redan ett UV filter framför sensorn så att fotar man digitalt har man bara UV filter som skydd för objektivet.

Det borde gå att hitta på hemsidan. Tyvärr är det ont om standarder. Nikon verkar ha 67mm på en hel del av de nyare objektiven och 62mm på många lite äldre. 50mm 1.8 har 52mm.

Till digitalkamera har man i stort sett bara användning för UV, pol och ND filter. Resten kan lätt fixas digitalt. Photoshop har en meny med massa fotofilter.

Självklart kan ett polfilter förstöra en bild om man är ute efter reflektioner i vattnet. Ett polfilter används bara när det faktiskt behövs och gör nytta. Att ha på det resten av tiden är bara dumt eftersom det stjäl ett par bländarsteg ljus.

Det man som amatör kan märka skillnad på billigare och dyrare filter är antireflex behandlingen. Billigare filter har ofta sämre än dyrare och det blir lättare reflektioner och "lens flares".
 
Ok, men det är väl positivt överlag? Kommer inte alla digitalkameror sträva efter detta? Broder har sagt att han endast köper objektiv med "de analoga brännvidderna" eftersom de snart ändå kommer bli standard.

Men tar ett skylight bort UV-strålningen? Vilket föreslår du, mellan, när man fotar svartvitt med en F80 eller F90X (ska förmodligen köpa en sådan i dagarna, sedan sälja av den som jag gillar minst)?

Min idé är att köpa följande i 67 mm: UV, Skylight, och Poli? Vad är ND förresten?

Sen resten kan jag köpa i 52 mm så det i allafall passar till 50 mm/1,8:an, det man förmodligen kommer använda som mest. Sen när jag får över till digitalt behöver jag ju inte dessa filter längre.

Vad är det förresten för diameter på ett Nikon 70-300?

Ett lens-flare, är det något i likhet med solreflex, fast spontant, utan direkt sol?

Samuel: Jag har skickat lite länkar till din brevlåda som du kan, om du vill, göra en priskoll på. Jag vet verkligen inte vad saker är värda i den begagnade världen.
 
Det är väl en smaksak. Är inte alls säker på att småbildsformat blir standard eftersom det har gjorts så många DX objektiv. Vi får se vad som händer.

Ja skylight ska filtrera bort UV också. Jag har dålig koll på praktisk användning av UV filter eftersom jag bara fotar digitalt.

ND är neutral density filter. Dom filtrerar bort ljus med alla våglängder så man kan få längre slutartider. Finns med 2, 4 och 8 bländarsteg. Finns även graduerade som har ND på ena halvan och andra halvan är genomskinlig. Det är bra att ha när man ska ta kort på solnedgångar och liknande när himlen är ljus så man kan mörka ner den lite för att få fram förgrunden mer.

Bör vara 67mm på 70-300.

Lens flare är solreflexer och reflexer från andra ljuskällor.
 
Vi får iakta och se hur det blir då. =)

Ok, då blir det nog att jag köper ett skylight filter istället då.

ND låter intressant men jag tror jag avvaktar med det. Jag är ju ännu inte så långt gången att jag skulle finna användingen för det.

Tack för hjälpen med objektivdiametern.

Ser man även i sökaren om man får ett lens-flare, eller är det bara i den färdiga produkten man kan urskilja detta?
 
Nu undrar jag om det finns någon inställning på Min F80 så kameran inte drar in hela filmen, utan lämnar cirka 5 centimeter kvar så det blir lättare vid framkallningen?

Isåfall får någon gärna berätta hur man ställer in det, jag kan absolut inget om kameror. Det är ju f.ö. en väldigt nyttig sak att kunna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.