Annons

Nikon F50 med 28-80

Produkter
(logga in för att koppla)

johanfalkman

Aktiv medlem
Är en Nikon F50 med AF 28-80 1:3.5-5.6 D
en hyffsad nybörjarkamera, verkar ju helt ok vad jag kan utläsa, den ska vara smidig (den verkar ju vara det), inbyggd blixt (japp), inte allför klumpigt objektiv (njoo,´inte alltför stort) detta är min uppfattning av denna kamera iallafall, någon som har annan uppfattning?

Zoomen 28-80 verkar ju dock inte alltför bra, men tänkte försöka få tag i en 50mm 1.8 senare.

Studentpresent till en som inte har fotat speciellt mycket.

Något speciellt å tänka på med denna kamera?

johanfalkman skrev:
28-80 verkar ju dock inte alltför bra, men tänkte försöka få tag i en 50mm 1.8 senare.

Jag hade den zoomen ett tag (tappad och trasig nu). Den är ju långsam vid 80 mm, men ger förvånandsvärt skarpa bilder. Ett bra nybörjarobjektiv, inte lika bra som ett 50 mm kanske.

Jag har både nikkor 28-80G och ett 50 f/1.8D. Visst är 50mm gluggen bra men 28-80 är enligt mina erfarenheter mycket bättre som nybörjar-objektiv. Det tar ett tag innan man hittar vilken brännvidd som passar en bäst.

Som jag skrev i en annan tråd tidigare idag. Jag har sedan jag fick min kamera inkl 28-80 skaffat fyra objektiv till men använder fortfarande 28-80 objektivet en hel del.

/Robert

Ken Rockwell skriver så här om 28-80D:

"Holy Moley! It is sharp at all apertures and focal lengths, BETTER than the three-times as expensive 28-105mm AF zoom, since I saw no focus errors with this lens as I did with the 28-105."

Jag vet inte riktigt hur det är med D-versionen, men G-versionen som har ersatt D-versionen har dessutom en närgräns på 0,35m. Ganska bra för ett objektiv utan makrofunktion...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar