Advertisement
ANNONS
Annons

Nikon F5 köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)
8fps är väl inget direkt ett ensamt argument för att köpa en Nikon F5, men det är en spännande funktion som ger ännu mer möjlighet att exprimentera i sitt fotograferande.
 
Det som jag tycker är trevigt med Canon å med deras gamla analoga hus är att det påminner mkt om dagens motsvarande kameror i hand havande o utseende, jämför t ex en EOS 1 från 1989 och en EOS 1Ds Mark I. Inte jättestor skillnad å kameran från 1989 känns då lite modern.

Men om du kan tänka dig att stanna kvar i Canon's kläder så är ju en EOS 1V HS från ngt år tillbaka en riktig räser! Men ett litet tips är att ställa in den på singel (inte burst:), för 10 fps blir onekligen dyrt i längden.

Mitt råd är att satsa på en om nu Canon så en ur 1-serien, har själv en EOS 1 som snart fyller 19 år, kanon härlig känsla (funderar på å bygga in min 400D i den), men hur som helst är ju faktiskt autofokusen medioker, till och med, med USM objektiv som 17-40 å 70-200 F/4...

Well, hoppas jag inte krånglar till det för dig när jag föreslår en massa Canon grejer, kan ju förstå kärleken till Nikon's fina hus också.

Tips på 35 mm film om du har användning av det också när dia filmen får vänta, men, tycker att Reala 100 (Fuji Film) är kanon. Och om du vill ha bekvämligheten å få den framkallad är ju Crimson ordentligt bra. Skicka själv efter 1 fotopåse på tisdagen som sedan kom dan efter, la rullarna i brevlådan, efter det var det ett imponerande tempo i STHLM hos Crimson och jag å kunde sedan hämta ut allt tidigt på fredagen, fantastiskt helt enkelt! Filmen ligger bra i pris hos cyberphoto, å matta 13 x 18 kopior brukar bli kanoners.

Lycka till med letandet!
 
Har fotograferat både med F5 och F4. Båda kamerorna är underbara men personligen fastnade jag för F4 an. Fotograferade framförallt natur med den. Men oavsett vad du väljer så kommer du inte bli besviken.

/Johan Ringblom
 
Christian S skrev:
Hej

Jag funderar på att köpa en begagnad analog 35mm kamera och har fastnat för Nikon F5 som kostar ungefär 4000kr idag.

Nu undrar jag om det är någon som kan rekommendera kameran som ett bra val eller om det kanske finns en liknande kamera (i samma prisklass) som är ett bättre val.

Mvh
Christian

Hej !

Du kan lungt köpa en F5:a då får du antagligen den bästa analoga kameran nikon har tillverkat, möjligen att F6 är bättre. Har en F5 själv och har haft en F100 och tycker att F5 är snäppet bättre kamera gällande sökare, ljusmätning och autofokus.
 
Skall du köpa en analog kamera så är F5 eller F6 du skall köpa. Ett bättre exponeringssystem går inte att finna. Enda nackdelen med f5 är vikten och att den suger ganska mycket batteri. Men är du en gammal digitalanvändare tror jag inte att du märker någon skillnad när det kommer till strömförbrukning. För övrigt är F5 byggd som en stridsvagn och är otroligt bekväm i handen. Priserna på F5 blir dessutom bara bättre och bättre.
 
Jag tror på att F5:an kan vara ett riktigt bra köp. Det ända jag är lite tveksam över är huruvida dessa kameror kan vara ganska så slitna.

Fick ett tips om att titta på en F100 eller F4 istället för F5:an. Detta för att många gånger är de som äger en F5:a mer frekventa användare och har därmed använt den till många tusen exponeringar.
 
F4:an användes minst lika hårt som F5, och F5 ersattes under sin livstid delvis av digitalkameror. Jag har sett massor av F5 i nyskick till salu för väldigt bra priser, så jag tror inte du behöver oroa dig om det. F4 var ju föregångare till F5, och användes främst av proffs ... alltså inte mindre ;)

F4 hade vissa problem med sprucket sökarhus, så att den skulle vara så mycket bättre än F5 tror jag inte på. Hittar du en F5 som ser frisk ut tror jag inte det är några som helst problem (om inte slutaren kärvat ihop p.g.a. brist på användning eller nåt).

F4 är Nikons första AF-kamera, och den är visserligen bra, men F5 är snabbare på alla sätt i hanteringen. F4 är den sista proffskameran från nikon som har en rejäl slutartidsratt, vilket många gillar, men jag skulle inte köpa den för dess skull.

Det är du som väljer, men sa jag att du ska välja en F5? ;)
 
Ja, jag kommer med största sannolikhet att köpa en F5. Jag tror mycket väl att det finns F5:eek:r i mycket bra skick till salu.

Tipset jag fick om att välja en annan kamera var väl mera för att varna om att de kameror som är av mer profesionell typ i större utsträckning är slut i skicket än vad de mer sparsamt använda komsumentkamerorna är.
 
Christian S skrev:
Ja, jag kommer med största sannolikhet att köpa en F5. Jag tror mycket väl att det finns F5:eek:r i mycket bra skick till salu.

Tipset jag fick om att välja en annan kamera var väl mera för att varna om att de kameror som är av mer profesionell typ i större utsträckning är slut i skicket än vad de mer sparsamt använda komsumentkamerorna är.

Jag tror du gör ett bra val. Jag äger själv ingen F5, men har lånat en de senaste två månaderna eller så då jag inte har någon DSLR just nu. Underbar kamera!

Det säljs ganska många begagnade F5 både här och på Blocket, och det verkar som att man får en riktigt fin en för cirka 4000:- - helst då med laddare och ackar.

/afe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.