Annons

Nikon F4?

Produkter
(logga in för att koppla)

tiffany

Medlem
Hej!
Har en minolta med lite prylar till den.. Men jag tycker att af är alldeles för långsam.. Så nu vill jag byta! En kompis till mig som fotar en hel del bröllop, köte för ett tag sedan en nikon F4, hon är supernöjd!

Så nu går jag i tankarna att byta! vad rör det sig om för priser? och hur är den?? tipps på bra objektiv?priser? tipps på bra ställen med begagnat i stockholm? undra om jag får nåt för min minolta 600 classic...kanske inte lönar sig att byta in den..
Tacksam på svar!

F4 är en superkamera men är det just snabb autofokus du är ute efter så är det inte rätt kamera. Då skulle jag kolla efter någon nyare kamera. F4 är den första generationens Nikonkameror med autofokus.

Byter du in din Minolta hos en handlare så kommer du nog dessvärre inte att få särskilt mycket om du inte har många bra objektiv till den. Prova att sälja privat, även om det också är trögt idag. Eller om du kanske har någon släkting eller vän som vill börja fotografera.

F4:an är nog tillräckligt snabb i sin autofocus för de flestas behov. Det är en mycket kompetent kamera som ger ägaren stort utbud av objektiv att välja på. Som förslag till optik tycker jag du skall titta på Tamrons utmärkta 28-75, komplettera med en telezoom. Något i stil med 80-200, det finns många begagnade på marknaden idag till humana priser. F4:ans styrka som kamera tycker jag ligger i att den har allt en seriös fotograf behöver och man slipper alla mindre nödvändiga skrytfinesser. Dessutom är den kompatibel med alla Nikons äldre manuella objektiv (med några få undantag), där kan du hitta många av Nikons verkliga klassiker. Objektiv som är en ren njutning att hantera. För en F4 i gott schick bör du max ge 5000, men det finns många som säljs betydligt billigare än så. Den digitala revoulutionen gör att de flesta priser på analog fotografi kan diskuteras.

Senast ändrad:
Nikon F4 är en mycket mångsidig och bra kamera.
Den ligger skönt i händerna, åtminstone i mina händer, har en underbar sökare, har vettiga funktioner, etc. Det hävdas ofta att autofokusen är långsam, men hur snabb autofokus behöver man egentligen? Det är nog en försvinnande liten andel av alla på fotosidan som verligen behöver en autofokus som är snabbare än den som finns i F4:an. Känn på en F4, titta i sökaren, ta några bilder och avgör sedan om den passar för dig och dina behov.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar