Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F4?

Produkter
(logga in för att koppla)

_UF0_

Aktiv medlem
Har suttit å sneglat på nytt hus ett tag...överallt hittar jag F4 till hyfsade priser...problemet är bara det att jag inte har nån aning om vad det är förren kamera...så ja tänkte kolla om det är nån som har nån trevlig länk eller kan berätta lite om den...om den har af
..hur bra den fungerar ...filmtransport ...tillvärknings år... varför den togs ur produktion/ersättare...

...hur står den sig mot modernare kameror f90x/f100?
väldigt tacksam för svar
mvh niclas

Nikon F4 är en mycket robust kamera, går nästan att använda som hammare... Nackdelen är att det är stort och tungt. En annan modell som kanske är mer intressant är F90x, vilken känns modernare och har fått mycket bra kritik. Mindre, billigare och lika bra. Man skall också veta att många F4 har slitit hårt som presskameror så det gäller att hitta ett fint ex i så fall.

/Mats

F4:an är en stridsvagn! Inget plast där inte! Men sen är ju många som sagt pressade rätt hårt av yrkesmän. En annan nackdel är ju att man får nackspärr av att ha den runt halsen en hel dag..:) men om man kan hitta ett bra ex så är det ju en toppenkamera. eller hur!?

Hej!

Har fotograferat med en F4 i fem år, både privat och i jobb. En bra kamera därför att den är robust (tror den är gjord i titan), enkel att använda (riktiga rattar, inga datapaneler). Helt klart en härlig kamera att arbeta med!

Nackdelar: Kameran har några år på nacken så tekniskt är den inte jämförbar med modernare Nikonkameror. F100 har snabbare AF, bättre ljusmätning och fler användbara funktioner.

En varning dock. Har hört att äldre F4or har en slutare som inte tål vad den borde. Har själv bytt slutare på min, en ganska dyr affär... Nån som vet nåt?

Själv har jag nyligen bytt min F4 mot en liten, nätt, snabb och exakt F80.

Hälsningar
Andreas

Slutarridån är säkert gjord i titanfolie.
Nikons proffskameror ska har väl ändå testats för 150,000 exponeringar, i alla fall för de äldre enkelsiffer F:eek:rna.
Om jag skulle gå ifrån min F2:a skulle nog en F:4 vara en fin ersättare.

jo du

Om jag vore på andra sidan jordklotet med bara en kamera som bara måste fungera...då finns det bara en:F4. Nikons motsvarighet till volvo 240. Sexig? Kanske inte. Hållbar och pålitlig? You bet!
Den är otroligt billig nu, så köper du en som inte har gått för långt så köper du mycket kamera för pengarna (bra kilopris).

Kan bara instämma med alla här: Robust och pålitlig. Jag har haft två F4or i ca 10 år. Det enda som har krånglat var displyen i en av dem; kunde visa +38 i eponeringskompensation eller nåt sånt. Men det fixade Nikon. Annars inga problem med slutare eller så, och de hade gått ganska hårt. Pussat asfalt, duschat i allt från gyttja till champange.
Nu har jag, precis som Barth, sålt dem till förmån till en F80. Jag plåtar inte så mycket småbild, och nu börjar jag känna i rygg o axlar att det är bastanda grejer. Tänk dig själv, två hus med blixtar, en 35-70 2.8 och ett 80-200....För de jobb jag gör med småbild räcker en F80 bra. Nu är det bladaren som ger mig reumatism....
Men skaffar du dig en i bra skick så kommmer du att trivas och knappast ångra dig. Tänk på att autofokusen inte är det snabbaste, bara. Säker, men slö.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar