Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F4 låser sig vid låg temp.

Produkter
(logga in för att koppla)

Matts Olof

Medlem
Min F4 låser sig vid temperaturer under 5-6 grader. Jag kan ta en bild, men sen slutar autofokusen att fungera. Jag får i gång den efter att slå av och på strömmen, men bara en bild kan tas innan samma procedur måste upprepas.
Det är inte spänningsfall i batterierna och i butiken där jag köpt kameran säger de att det är ett vanligt fel vid fuktig väderlek, eller minusgrader. Har sett inlägg rörande processorfel, men jag är osäker. Älskar dock kameran och skiljs inte gärna från den. Tacksam för svar.
Mvh Matts Olsson

Jag har ingen erfarenhet av Nikon F4. Men ring en verkstad som kan Nikon. Att fråga brukar inte kosta något. Sedan kan du ju avvakta lite innan du skickar in den på service.

Högst märkligt beteende på en arbetshäst som F4.

Min gamla 601a funkade ypperligt i 35 minus. Det var först händerna och sedan batterier som gav upp.

Tack för era svar. Jo det blir nog ett samtal i veckan. Hoppas att det går att åtgärda. Jag köpte F4 just för dess rykte om att överleva de mest extrema väderlekar, näst intill apocalypsen.

Nu när jag har funderat lite...
F4 hade ngt problem med avtryckaren.

Kan det varit det att trådutlösarens hål i avtryckaren ligger precis ovanför elektroniken?

Den är känslig för om det kommer in en droppe i det hålet.

Varför kommer jag ihåg detta? Jag vet inte riktigt.

Trådutlösaren sitter inte i avtryckaren på F4 utan är elektronist på framsidan. På F4s (på MB-21) sitter det en anslutning för mekanisk trådutlösare nere till vänster på baksidan.

M

Nej, en F4 har det mekaniska trådutlösaruttaget baktill nere till vänster på huset. Det elektriska uttaget sitter på framsidan på MB-21. :)

ojdå jag hade visst fel för mig men det viktiga är ändå att uttaget sitter nere till vänster och inte som normalt i avtryckaren

M

Detta låter möjligen löjligt, men har du kollat dina batterier.
En F4 är en ganska strömslukande kamera och vid låga temperaturer reduceras batteriernas prestanda avsevärt.
Jag har själv erfarenhet av att det helt enkelt inte finns tillräckligt med kraft i batterierna för att driva autofokusen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar