Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon f3

Produkter
(logga in för att koppla)

frejohansson

Avslutat medlemskap
jag har endel tekniska fråger om nikon f3,.
till o börja med undrar jag över alla olika modeller som verkar finas av den kameran, när man har läst här bland recentionerna verkar det finas 3-4 olika f3or, är det så o var e i så fal skilnaden på dem??
hur snabb är boostern?
jag antar att kameran inte har af?, men hur fungerar då nya af objektiv till den??
o nu till de två viktigaste frågorna.. vad har den för form av blixtljusmätnig, min fråga är igentligen har den ttl??? (o vilka blixtar funkar då till den?)
vad har kameran för typ av ljusmätning? jag trode att den enbart hade centrumvägd, men bland recentionerna värkar det som den har spotmätning också, är det så?
tack på förhand..
//fredrik

Den F3:a som jag hade. hade endast centrumvägd mätning.

Hastigheten med motorn md4(?) var något mellan 3-5 bilder/s har jag för mig.

Alla gluggar med bländarring ska funka till den.

Det är vad jag kommer ihåg.

/Johan

F3 har, om jag inte misstar mig, TTL om man monterar en speciell blixthållare runt återspolningsveven. SB 17 har det. Jag är osäker, men har för mig att vissa Metz-blixtar kunde köras med TTL på F3.

Som Johan säger har den vanlig centrumvägd mätning. Själv är jag så van med det att jag aldrig använder annat på mina D100:eek:r.

Motorn ska göra 6 bps med rätta ackar, och cirka 4-5 bps med vanliga AA. Det finns en speciel high speed-modell också som gör 13 bps.

Det finns ett gäng olika F3:eek:r som Eric påpekar. Själv har jag en F3P som bland annat har vanlig blixtsko, vilket saknas på standardmodellen. Den är även lite mer fukttätad vilket innebär att den saknar självutlösare och spärr för bakstycket. Slutartidsratten är något högre.

frejohansson skrev:
jag antar att kameran inte har af?, men hur fungerar då nya af objektiv till den?
Nej det har den inte och det är väl den sista proffsmodellen som kan köras utan batterier har jag för mig.

Optiken passar men oftast så har manuell optik en känsla som den modernare AF-optiken saknar.

Är du ute efter många bilder per sekund välj en F5 istället. Framförallt om du vill ha skärpa i bilderna samtidigt.

Finns det ngn anledning att köpa en manuell kamera?
Kanske om man vill ha långa exponeringar, Den kanske är mindre "bullig" och lättare (OM1 är i alla fall liten)... vad vet jag.
Men jag hade hellre lagt mina pengar på en F5 eller den lättare F100, F90X.

F4 är en manuell kamera med AF.
F5 Funkar som både och.

Re: Re: nikon f3

Erik Schalin skrev:
Nej det har den inte och det är väl den sista proffsmodellen som kan köras utan batterier har jag för mig.
Stämmer det att den kan köras utan batterier? Jag har för mig att det bara finns en mekanisk tid; den man utlöser via vredet vid bajonetten?

Sedan kom F3 i en AF-version också.

Re: Re: Re: nikon f3

Calle S skrev:
Stämmer det att den kan köras utan batterier? Jag har för mig att det bara finns en mekanisk tid; den man utlöser via vredet vid bajonetten?

Sedan kom F3 i en AF-version också.
Jo, men i dagens elektriksamhälle så kan vi väl få anse att även om det bara är EN tid, så är i alla fall den mekanisk. Har för mig att det var 1/30 eller 1/60 dels sekund.
För Hasselblad har jag för mig är 1/15 dels sekund.

Men jag har för mig att den också kan köras med långa slutartider utan att använda batterier.

Terje Hellesö vet.

F3an har en makanisk tid på 1/80 s med egen avtryckare på sidan om exp/låset. TTL med tiilbehörssko eller F3P på prisman. F3P är extra tätad och har tagit bort en del funktioner. MD-4 drar fram filmen med 6 bilder (8 om man tar upp spegeln, enl spec.). Kameran har centrumvägd mätning, men på gränsen till spot. 80% i 12 mm mot vanliga 60%. Nya AF gluggar passar utmärkt på F3an, om dom har bländarring (inte DX).

Re: Re: Re: Re: Re: nikon f3

Calle S skrev:
Menar du 200/2000-serien? För 500-serien är väl helt mekanisk?

Jo, jag inbillar mig också att finns något knep. Ska kolla min när jag kommer hem.

Vet bara att de går att köra på EN tid om elektroniken havererar. Detta på grund av en gammal anekdot jag läst...

Själv så ser jag inte behovet av en F3 utom av de 2 anledningarna, vikt & batteri. Finns det tre eller fler anledningar förutom outslitligheten och de nostalgiska?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: nikon f3

Erik Schalin skrev:
Vet bara att de går att köra på EN tid om elektroniken havererar. Detta på grund av en gammal anekdot jag läst...
Då är det 200/2000-serien du menar, för när jag körde bladare var slutarna mekaniska, de sitter i optiken. På 200/2000-serien kan man däremot använda optik utan slutare, eftersom kroppen har en.

Själv så ser jag inte behovet av en F3 utom av de 2 anledningarna, vikt & batteri. Finns det tre eller fler anledningar förutom outslitligheten och de nostalgiska?
Tre anledningar: Sökaren, sökaren, sökaren.

En stark konkurrent om man vill köra Nikon är FM2 som har helt mekanisk slutare, funkar på alla tider utan batteri.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nikon f3

Calle S skrev:
Tre anledningar: Sökaren, sökaren, sökaren.

En stark konkurrent om man vill köra Nikon är FM2 som har helt mekanisk slutare, funkar på alla tider utan batteri.
Det var länge sedan jag höll i en F3. Är sökaren så mycket bättre än F4 / F5?

Däremot så håller jag med om FM2.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nikon f3

Erik Schalin skrev:
Det var länge sedan jag höll i en F3. Är sökaren så mycket bättre än F4 / F5?
Nej, men jag tänkte i och med att huset är ganska litet och smidigt. Att kunna ta bort motorn och mata filmen manuellt har sina fördelar. Det är en annan typ av kamera än F4/F5. Mer i samma liga som FM2, eller Canon F1 New för den delen.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nikon f3

Calle S skrev:
Nej, men jag tänkte i och med att huset är ganska litet och smidigt. Att kunna ta bort motorn och mata filmen manuellt har sina fördelar. Det är en annan typ av kamera än F4/F5. Mer i samma liga som FM2, eller Canon F1 New för den delen.
Då är vi överrens :) Tyst & lugnt blir det.

Men jag förespråkar AF i alla fall, jag har barn som fotograferas...

Kort svar: Nej.

Längre svar: Kodak gjorde någon gång en kamera baserad på F3. Kostade förmodligen flera hundra tusen, men med prestanda i webbkameraklass.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto