Annons

Nikon F3 och optik

Produkter
(logga in för att koppla)

kri.and

Aktiv medlem
Har nyss köpt en F3:a och upptäckte att skumplasten som ska dämpa spegeln när den är i "uppfällt läge" saknas. Skadas spegeln om man kör utan dämpningen? Det verkar inte som att den farit illa än iaf... Vad kan det kosta om man ska få en liten bit ditlimmad? Eller kan man fixa det själv?

Har än så länge bara ett 35 mm objektiv till den som ska vara av AI-version. Skillnaden mellan AI och AIS kan man ju se på bländarringen men finns det ngt annat säkert ställe på objektivet som man kan fastställa om det är AI eller AIS?

Finns det nåt sätt att se om det är ett AI´d-objektiv? Dessa är utan multicoating har jag läst...

/Kristoffer
Som tycker att Nikons (manuella) objektiv-serier är lite röriga....

Hej!

Du kan köpa sådant skumplast i remsor, det är självhäftande och Du kan åtgärda "felet" hemma till en kostnad av en tia.
Jag har faktiskt aldrig gjort det på en av mina kameror, Dom fungerar lika bra utan, fast inte lika tyst.

Det spelar förresten ingen roll för F3:an om Du använder Ai eller AiS objektiv, dom fungerar likadant på Din kamera. AiS har förutom ett orangefärgat största bländartal på lilla skalan en liten urfräsning på bajonettringen. Den används av kameror som har programm eller bländarautomatik (Nikon FA, FG, F301 och alla autofokus-modeller). Har Du Ai utan S kan kameran inte användas med automatisk bländarstyrning.

Menar Du med Ai´d kanske E-serien?
Dom var mest utan multicoating, har delvis plasthölje och är märkt med Series E på beteckningen. Series E zoomar (3,5 /75-150 och 3,5 /36-72) är förresten mycket bra konstruktioner och verkliga fyndobjektiv.
Nya Autofokus D-objektiv kan inte användas med F3:an, kameran kan inte styra bländaren automatisk.

volker skrev:
Nya Autofokus D-objektiv kan inte användas med F3:an, kameran kan inte styra bländaren automatisk.

Volker, du menar väl ändå G-objektiven utan bländarring? D-chipen har inget med bländarstyrningen att göra utan lämnar bara information om fokuseringsavståndet till kameran (för 3D-matrix-mätning).

Ai'd innebär att objektivet är modifieriat till Ai-funktion. Antingen med fabriksbytt bländarring eller uppfilad (inte snyggt men fungerar).

Ai och Ais har nästan alltid identisk optiskt konstuktion. Ais har lite lösare fokusering och kortare fokusslaglängd för snabbare manuell fokusering. Ai är ofta billigare och därför ofta bättre köp.

E-serien har multicoating utom 50/1,8 och 100/2,8.

Tack för era svar!

Vilken tur att man kan fixa skumplasten själv. Blev lite orolig att det skulle skena iväg med fraktkostnader etc. till ngn kamerareparatör, bara för den lilla grejen.

Ok. AI`d är alltså "icke AI" optik som är modifierad till AI. "Icke AI"=optiken som fanns innan tillverkarna började med multicoating nån gång på 70-talet!?

/Kristoffer

Emil-G skrev:
Volker, du menar väl ändå G-objektiven utan bländarring? D-chipen har inget med bländarstyrningen att göra utan lämnar bara information om fokuseringsavståndet till kameran
(för 3D-matrix-mätning).

Visst, det menade jag.

Ok. AI`d är alltså "icke AI" optik som är modifierad till AI. "Icke AI"=optiken som fanns innan tillverkarna började med multicoating nån gång på 70-talet!?

Inte helt korrekt. AI menar, att bländarringen kopplas med en liten plutt på baksidan av bländarringen till kameran. Ikke AI objektiv kopplas med den där karakteristiska gaffeln som sitter fastskruvat på bländarringen.
Det har ingenting att göra med coatingen.
Dom sista pre-AI objektiv hade multi-coating.
Begreppet AI`d har jag faktiskt aldrig hört, men Nikon modifierade sådana pre-AI objektiv i sina service verkstäder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar