Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F3, bra val?

Produkter
(logga in för att koppla)
F3 funkar bra

Har en F3 HP sen några år. Gav 4000:- då för ett jättefint kamerahus, priserna på analogt har ju sjunkit sen dess.

HP är lite bättre för glasögonbärare. Sökaren är sanslöst bra jämfört med dagens D70 och liknande, stor, ljus, tydlig och 100% av negativformatet. Jag använder mattskiva E med stödlinjer.

Kameran är vädigt manuell jämfört med dagens helautomater, det är lätt att glömma detaljer som skärpeinställning etc!

Har funkat 100% utom då batteriet tog slut just då jag skulle använda självutlösaren.

Rekommenderas.
 
Kär gammal vän!

Jag har fotat med F3 sedan tjugo år tillbaka, mer sparsmakat nu. Den tål mycket, min har badat i vatten men den överlevde det med lite tork från hårfön. Sökaren är bra så länge det är ljust men i mörker helt värdelös eftersom man inte ser värdena. Köper du en F3a se till att inte tappa den i backen eftersom sökaren inte tål några smällar. För övrigt så mäter den ljus bättre i mörker än till exempel en F90X, om man lyckas se värdena dvs.

Den är stryktålig men väldigt omodern. Trots det så älskar jag den gamla modellen eftersom den är lätt att jobba med, jag använder inte motorn längre eftersom det blir för tungt. Som en motvikt till moderna tunga digitala och analoga kameror så är det avkopplande att fota med en enkel F3 där man måste tänka själv. Den största fördelen är att den inte för något oväsen som andra kameror som måste dra fram filmen, den är ganska tyst i avtrycket och väcker inte så stor uppmärksamhet om man vill vara diskret.
 
Berit: Upplever du att dioderna som visar över/underexponering är väldigt svaga också?
 
Nej jag uplever inte dioderna som svaga i dagsljus. Då ser man dom tydligt och klart. Det är i svagt ljus som man ser dåligt, visserligen kan man trycka på en röd liten knapp för att få ljus i sökaren men den funkar inte så bra.
 
Kan bara instämma i hyllningskören beträffande F3. Har haft min sedan 1986 och MD-4 motorn sedan året efter (var det visst) och den har aldrig svikit. EN gång var det i o f s så att strömförsörjningen i motorn gav upp (nåt kontaktdon el dyl som strulade), och då jag inte hade nåt batteri i själva kameran var det det "nödavtrycket" (och i o m det 1/80-dels sekund) som gällde. Den enda gången alltså....

Canon F1 och Pentax LX är ju kameror från "samma årsklass" med samma prestanda (och hållbarhet?) så det är väl egentligen vilken övrig utrustning man har som avgör vilket köp det blir. Problemet med Canon är väl att man gav upp objektivfattningen när man gick över till autofokus och EOS, så den utrustningen är därmed oanvändbar på en F1. Men Pentax autofokusobjektiv passar väl likt Nikons till de gamla manuella kamerahusen?

Men nu var det ju Canon frågeställaren hade, så därmed bör väl den saken lösa sig. Eller snarare inte lösa sig.... Och en F3 är alltså inget dåligt köp! Vill man dessutom -som jag- "ha både hängseln och livrem" kan man anskaffa en FM2 som ju är "totalmanuell", så med en lös ljusmätare -eller med bra ögon och god erfarenhet- så torde man därmed kunna plåta i alla väder!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.