Uppdatering; Upptäckte fortfarande att kamerans ljusmätare överexponerar i starkt solljus (var på Tylösand och testade kameran) men använde sunny 16-regeln så bilderna blir nog rätt exponerade. Förutom vid starkt solljus (dvs mitt på dagen när solen är som starkast) så mäter visar ljusmätaren rätt exponering. Tror ni det skulle hjälpa om man byter ut DP-1-sökaren mot annan, om nu inte säljaren på eBay ljuger "Working condition: Works correctly. Meter : Works"? Eller så får jag helt stoppa undan kameran när solen lyser som starkast.
Nikon F2 är en fantastik kamera, den mest avancerade helmekaniska kamera som nånsin byggts. Endast ljusmätaren kräver batteri.
Jag har 2st, köpte dom nya på 70-talet och behållit dom.
Jag är lite oklarpå vad du menar när du säger att ljusmätaren ”visar överexponering” men jag utgår från att du menar att när du ställer in tid och bländare enligt vad mätaren visar så blir bilderna överexponerade, men bara när ljuset är starkt.
Det kan finnas flera orsaker till det på en så gammal kamera:
- slutaren kan med tiden bli mindre exakt (dvs långsammare=ge längre tider) på dom kortaste tiderna. Kan behöva rengöring och justering.
Testa genom att variera bländaren så att du får olika tider med samma exponering.
- bländaren (i objektivet) kan vara lite trög. Den står ju på max öppning när du mäter men stänger snabbt ner till inställt värde när du trycker av. Testa som ovan plus att ta av objektivet och kolla att pinnen som stänger inte ät trög. Jämför med andra objektiv av liknande typ.
Du kan också prova genom att, efter att du ställt in exponeringen enligt mätaren, trycka in skärpedjupskontrollknappen (så att objektivet bländar ner till inställt värde) och trycka av utan att släppa knappen. Om då exponeringen blir samma så är det inte fel på objektivet.
- eftersom batterierna sitter i kamerahuset kan det vara kontaktproblem, dels det som du fixat, men också i batterifacket. Prova att göra rent med sudden i änden på en smal blyertspenna.
- sen finns det ett problem som kanske bara kan fixas med nån sorts kalibrering. Dom här 40 år gamla kamerorna byggdes för att ha två silveroxidbatterier som gav 1,3 eller 1,35 volt vardera, dvs totalt ca 2,7 volt. När det slutade tillverkas ersatte folk det med AG13, A76 eller LR44 i samma storlek som ger 1,55 volt, dvs totalt 3,1 V.
Eftersom mätaren är helt analog är det möjligt att värdena blir lite off med fel batterispänning, och att felet blir värre med mer ljus.
Det här är enkelt att fixa när man plåtar om man vet om det, eftersom det här mekaniska underverket har en unik finess: alla slutartider kortare än blixtsynktiden 1/90 är steglöst inställbara (gröna siffror). Det är alltså enkelt att minska tiden med tex ⅓ eller ½ bländarsteg vid dom kortaste tiderna. (Undvik 1/2000 på denna gamla kamera - det är säkert den som är mest fel).
Jag plåtade mest diafilm och minns att jag tyckte Nikons mätarkalibrering gav lite för ljusa bilder generellt, eftersom det skulle passa även negativplåtare som gärna ville ha lite mer ljus på filmen. Vill man ha mindre exponering kan man öka ASA-talet lite. Men detta löser inte problemet om det bara gäller korta slutartider.
Läs mer om dessa mekaniska under:
https://kenrockwell.com/nikon/f2.htm