Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F100 passar mina objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

chaly

Aktiv medlem
Hej på er,
Jag har beställt en Nikon F100+bg i mellandagarna. Nu undrar jag om något utav mina "digital" objektiv passar och fungerar.jag har ett Nikon Nikkor AF-S DX 18-70mm 1:3.5-4.5G IF ED.
och ett Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2 och Nikon Nikkor 50mm/1.8 AI-S och ett Zenitar 16/f2.8 fisheye. jag undrar om det funkar att köra program A/S/P osv med dessa objektiv? Och sedan undrar jag om någon kan rekomendera en bra zoom som motsvarar mitt 18-70 om det ej passar till F100an får gärna vara lite billigare. mvH Josef
 
Ett objektiv som är ganska okej, och inte kostar mycket begagnat är: Nikkor 28-105mm 3.5-4.5D
Det finns även ett Nikkor 28-100mm, men det är avsevärt sämre enligt Rörslett. 28-105mm har jag själv använt på digitalhus. Men bristen på vidvinkel fick mig att sälja.

Också Nikkor 35-70 2.8 kan va ett bra alternativ.
 
Senast ändrad:
Ok tack för era svar. jag ska kolla efter objektiven om jag hittar något på begmarknaden.Är det någon som vet hur det är med de manuella tex 50mm 1,8. Får man köra helt manuellt när man kör det på f100? mvh Josef
 
Det är bara DX-objektiven du inte kan använda på F100:an. I övrigt funkar allt precis som vanligt, alltså även 50/1,8 MED AF.

/Martin
 
Ok tack för alla svar. det blev ett 28-85 af nikkor.
ska tydligen vara helt ok, och tungt som bara den. mvh Josef
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.