Annons

Nikon F to Nikon 1 system adapter?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag är inte intresserad av FT-1 då jag har en massa manuella Nikkor objektiv. Har hittat många adaptrar på ebay, men vilken ska man köpa? Vilken kan man lita på att den passar i bajonetten och ger fokus även på oändligt? Har läst skräckhistorierna flera gånger om.. varken objektiv passar eller adaptern passar inte på Nikon 1-huset eller att man inte får fokus på oändligt tex.. Finns det någon billig helt enkel manuell adapter som man vågar köpa? Finns det nån fysisk butik i Sverige (Borås/Göteborg) som säljer dessa?

Tackelitack!
 
Jag har en V1 med FT-1, men har enbart kört den med AF objektiv, dock så har jag kört den med AF 300/4 som inte är med i listan i länken nedan. Det är ju några manuella objektiv ser det ut som i listan, så kanske kan det gå utan att V1'an blir tokig, men jag är inte säker, inte ens med originaladaptern. Om man sätter dit en helt manuell koppling så kanske V1 anser att inget objekt finns och inte vill vara med mer....

länk till kompatibla objektiv, men det går att köra fler än dessa, har även satt på Tokina 12-24/4 och Sigma 150/2,8 utan problem

http://nikon.se/sv_SE/product/accessories/1-nikkor-lenses/others/mount-adapter-ft1
 
Som jag skrev innan så vill jag inte en FT-1 pga att jag bara använder manuella objektiv. Men det löste sig, har köpt en för m42 -objektiv och en för Nikon F AI-objektiv för sammanlagt 348 kronor.

Ser fram emot att fota lite ute i naturen med motsvarande 810mm :)

Varför skulle det säljas olika adaptrar i hundratal på nätet till 1-systemet om inga funkar på kameran? Jag förväntar mig alltså ingen automatik.. Men men.. vi får väl se, köpte den i en svenska nätbutik så förhoppningsvis kan man få pengarna tillbaka om det inte funkar... Men men, det var ju inte så mycket pengar heller för den delen.
 
Har precis avbeställt. Ni hade rätt. INGA adaptrar fungerar utan elektroniska kontakter och ett CPU chip på Nikon J1. Har själv testat att tejpa för endast de elektroniska kontakterna på kit-zoomen och kameran säger då att inget objektiv är monterat, fastän det är det.

SÅ, rejält med lurendrejeri på nätet kan man lugnt säga.. tänk alla tusentals eller hundratusentals över hela världen som måste köpt adaptrar på ebay vid det här laget.. Herregud..
 
Det funkar ialla fall på V1 med manuell adapter, men du måste ställa allt manuellt på kameran, precis som på den gamla goda tiden, så det är inget lurendrejeri vad jag kan se.
Jag kör själv så. Det jag saknar är focushjälpen, dvs inzoomning, som fungerar om man kör med FT-1.
 
Det funkar ialla fall på V1 med manuell adapter, men du måste ställa allt manuellt på kameran, precis som på den gamla goda tiden, så det är inget lurendrejeri vad jag kan se.
Jag kör själv så. Det jag saknar är focushjälpen, dvs inzoomning, som fungerar om man kör med FT-1.

Men då har väl du ett menyalternativ där du kan ställa in att det går utlösa slutaren även utan objektiv monterat?
 
Jag får välja "Manuell" i menyn "Exponeringsläge", sedan manuell fokus också.
Bländaren får man sköta via objektivet så klart.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.