Annons

Nikon EL, vad är det för kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonazz

Aktiv medlem
Hur bra är Nikon EL jämfört med andra gamla gedigna mekaniska hus? Hur eftertraktad är den? Hur vanlig är den? Vad kostar den begagnad?

Jag håller en i min hand, och den verkar vara rejäl.
 
Tack för länken, Melker!

Där stod det mycket intressant. Det verkar som om Nikon EL2 (som den tydligen heter, inte Nikon EL) är en ganska ovanlig kamera. Finns bara ett par ägare här på Fotosidan. Den tillhör raden av (billiga?) Nikkormat:er, fast den fick skylten Nikon påskruvad. Tydligen den första (?) kameran med namnet Nikon. En milstolpe i så fall.

Den verkar hålla hög kvalitet, men vad har den för rykte? Det verkar som om kameror som FM(2) och FE m.fl. är mer vanliga (=tillförlitliga???).

Jag törstar efter att veta mer om denna intressanta kamera, men det kanske är svårt när det bara finns ett fåtal ägare här?
 
Nikon EL2 är en mycket bra kamera, den håller hur länge som helst. Nackdelen är avsaknaden av en bra motordrift och batteriet som är dyrt. Den sitter förresten i spegelhuset under själva spegeln. Det är en 6V silveroxid batteri som krävs.
Det var första kameran med Ai koppling, tillsammans med Nikkormat FT3.
Sista kameran är rätt sällsynt, det såldes inte många innan efterföljaren Nikon FM lanserades, medan Nikon EL2 är lite vanligare.
Svårt att säga vad den kan kosta i dag. Nikon har drabbats av ett gigantiskt prisras och i dagsläge blir det väl lite svårt att sälja kameror utan autofokus överhuvudtaget. Nikon FM och FE säljs nu ofta under 1000 kronor, helt sjukt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.