Annons

Nikon DX och icke DX objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)
martin2000 skrev:
Det måste vara omöjligt att göra ett "motsvarande x mm" objektiv som har samma ljusstyrka OCH skärpedjup till två olika sensorstorlekar.

Eller?

Som jag avslutade med, så kan man visst göra ett 33/1.8 som således motsvarar 50/1.8, till både ljusinsläpp och utsnitt, men då får man ett helt annat skärpedjup. Det är ju därför som du får så långt skärpedjup med din A610. Mängden ljus/ytenhet är samma, därav samma exponering. Men du har en helt annan CoC (Circle of Confusion) hos en lillfingernagel-sensor, än vad du har med en FX-sensor.

Jag är inte pedagog och kan därför inte förklara bättre. Men det finns säkert en och annan som kan skriva mig på näsan här.

Om du ska blanda ljusstyrka och skärpedjup, så måste du även ta in sensorstorleken i ekvationen.
 
Jeppe skrev:
Beror om du menar att man vill ha motsvarande 50/1.8 FX.
Ett 50/1.8 har en bländaröppning på 27.7mm och har vid 10 meter ett DOF på 8.25-12.7 meter vid f/1.8 på en FX kamera

Motsvarande för DX blir ett 33/1.2, vilket ger en bländaröppning på 27.5mm och har vid 10 meter ett DOF på 8.21-12.8 på en DX kamera.

Du missförstod mig, jag menade vad jag skrev: 50/1.8 DX.

Eller ta omvändningen: om Nikon vill göra sin 12-24 DX till en 12-24 FX med samma max bländare, varför går det åt mera glas?

Per.
 
perstromgren skrev:
Du missförstod mig, jag menade vad jag skrev: 50/1.8 DX.

Eller ta omvändningen: om Nikon vill göra sin 12-24 DX till en 12-24 FX med samma max bländare, varför går det åt mera glas?

Per.

Aha..

För att objektivet måste teckna en större bildcirkel. Man måste således samla in mer ljus.

Betänk att oavsett vilket hål ljuset skall igenom, så skall det projiceras med en diameter på 43.2 mm för FX, för DX är den siffran 28.4mm. Detta ger att ingångspupillen måste vara större, för att projektionen skall bli större.
 
Jeppe skrev:
Aha..

För att objektivet måste teckna en större bildcirkel. Man måste således samla in mer ljus.

Betänk att oavsett vilket hål ljuset skall igenom, så skall det projiceras med en diameter på 43.2 mm för FX, för DX är den siffran 28.4mm. Detta ger att ingångspupillen måste vara större, för att projektionen skall bli större.

Tack!

Och nu kommer givetvis följdfrågan: var läser jag om denna "ingångspupill" och hur den hänger ihop med bländaröppningen? Eller är det tillräckligt enkelt för att svara på här?

Per.
 
Jeppe skrev:
Som jag avslutade med, så kan man visst göra ett 33/1.8 som således motsvarar 50/1.8, till både ljusinsläpp och utsnitt, men då får man ett helt annat skärpedjup. Det är ju därför som du får så långt skärpedjup med din A610. Mängden ljus/ytenhet är samma, därav samma exponering. Men du har en helt annan CoC (Circle of Confusion) hos en lillfingernagel-sensor, än vad du har med en FX-sensor.

Jag är inte pedagog och kan därför inte förklara bättre. Men det finns säkert en och annan som kan skriva mig på näsan här.

Om du ska blanda ljusstyrka och skärpedjup, så måste du även ta in sensorstorleken i ekvationen.
Just precis, det var nog det jag menade även om det inte framgick. Dessutom ska vi nog vara nog med att skilja på "ekvivalent fokallängd i 35mm-format" och fokallängd.

Det där 33/1.8 är alltså både mindre och lättare, men ger större skärpedjup pga den mindre sensorn.
 
perstromgren skrev:
Test och test...

Jag monterade min kitglugg 18-55 på en FE2. Där dyker en skarp svart kant upp i sökaren(*) vid 24 mm, vilket väl betyder att den borde vara användbar från 26 mm, eller så. Inget att hetsa upp sig över.

Vill man ha runda bilder går det däremot fint att köra 18mm. Det var rätt kul effekt med 18mm på ett "FX"-hus!

Per.

*) Jag tror sökaren täcker rätt bra på en FE2.

Hmm...mycket mystiskt, jag trode inte 18-55 gluggen skiljde så mycket i version 1 och 2 att du får svart i dina hörn redan på 24mm medans jag inte får det föräns 19,7 (ca), Du är helt hundra på ditt resultat?
Jag kollar min på ett FM-hus men det och FE2 är identiska vad gäller spegelkonstruktionen och ger exakt samma utsnitt.
 

Jag skummade igenom artikeln utan att hitta något begrepp som kunde tänkas betyda ingångspupill på engelska. Ordet är för övrigt mycket ovanligt; Google ger bara två (!) träffar, varav ett är från en artikelkommentar här på FS!

Kommentaren ger dock en antydan till ordets betydelse:

"Bländartalet är brännvidd dividerad med ingångspupill (som i sin tur är relaterad till bländaröppningens diameter)."

Citat Henrik Eliasson

Håller du med? Vilken sida är "ingång" på ett objektiv?

Per.
 
Fabian.Gafvelin skrev:
Hmm...mycket mystiskt, jag trode inte 18-55 gluggen skiljde så mycket i version 1 och 2 att du får svart i dina hörn redan på 24mm medans jag inte får det föräns 19,7 (ca), Du är helt hundra på ditt resultat?
Jag kollar min på ett FM-hus men det och FE2 är identiska vad gäller spegelkonstruktionen och ger exakt samma utsnitt.

Jag vidhåller att jag fick svarta hörn vid ca 24 mm på min typ-1-glugg, om det var det du undrade. Det finns väl knappast något att göra fel, eller gör det?

Per.
 
perstromgren skrev:
Jag vidhåller att jag fick svarta hörn vid ca 24 mm på min typ-1-glugg, om det var det du undrade. Det finns väl knappast något att göra fel, eller gör det?

Per.

Vilken mattskiva har du i, tror inte det gjorts speciella vidvinkelmattskivor till med medelkompakta serien men jag kan ha fel.

Då får jag testa min glugg en tredje gång, jag har ingen FE2 att testa på men väl FA, FM, FE och FG.
Skiljer sig resultaten fortfarande åt återstår bara att konstatera att gluggarna faktiskt är så pass olika.
 
Fabian.Gafvelin skrev:
Vilken mattskiva har du i, tror inte det gjorts speciella vidvinkelmattskivor till med medelkompakta serien men jag kan ha fel.

Då får jag testa min glugg en tredje gång, jag har ingen FE2 att testa på men väl FA, FM, FE och FG.
Skiljer sig resultaten fortfarande åt återstår bara att konstatera att gluggarna faktiskt är så pass olika.

Mattskivan är den som FE2 levererades med.

Jag blir hemskt osäker när du skriver sådär, men det kan ju faktiskt vara skillnad, det är ju inte en parameter någons ska behöva märka! Har kanske Mk II mindre vinjettering?

Per.
 
perstromgren skrev:
... vilket är: ingen skillnad i vinjettering mellan 18-55MkI och MkII.

OK, där gick den teorin.

Per.
Jo viss skillnad är det. På 18/3,5 skiljer det 0,05 enheter :p Om skalan nu är EV så lär det ju iof inte märkas. Antar att man måste montera båda objektiven på samma kamera för att få ett ordentligt svar.
 
Angående det där med ingångspupiller, ”ljusstyrkor”, ”ljusinsläpp” m m.

Ingångspupillen är objektivets ljusinsamlande öppning, d.v.s. det hål som ljuset från motivet ser ut att komma IN genom, dess storlek ser man när man tittar in i objektivet genom frontlinsen. Utgångspupillen är det hål ljuset ser ut att kommer UT från inne i kameran (dess ljusutspridande öppning om vi så vill). Bry er inte om hur stort det rent fysiska bländarhålet är inne i objektivet, linserna mellan motivet och bländaren är en integrerad del i ljusinsamlandet så ingångspupillen har den storlek som bländaren SER UT att ha när vi tittar på den genom linserna.

Vårt vanliga relativa bländartal är kvoten mellan objektivet brännvidd och dess maximala ingångspupill. När man skriver 50/1,8 är det alltså ingångspupillen storlek man anger, ”snedstrecket” är inte bara en avskiljare mellan brännvidd och bländartal utan också ett högst verkligt divisionstecken. Att jag skriver RELATIVT bländartal beror alltså på att det anger just RELATIONEN mellan brännvidd och ingångspupill.

Den ljusinsamlande öppningen, ingångspupillens diameter är alltså i fallet 50/1,8 lika med 50/1,8=27,8 mm, d.v.s. lika stor som för ett 33/1,2. Från ett och samma avstånd samlar alltså dessa två objektiv in lika stor andel av motivets ljus trots att de relativa bländartalen råkar vara olika. (Kvoten mellan ingångspupillens RADIE och avståndet mellan motiv och pupill är i sådana här fall i praktiken lika med objektivets numeriska apertur(med avseende på motivet) och om man kvadrerar denna får man direkt andelen ljus som pupillen fångar in).

Det som ställer till problem är att vi i dagligt tal kallar objektivets relativa bländartal för ljusstyrka istället för RELATIV ljusstyrka. Ett 50/1,8 med en FX-sensor inställd på ISO 900 är alltså fotografiskt/geometriskt helt ekvivalent med 33/1,2 med en DX-sensor inställd på ISO 400. Samma ISO-tal per ytenhet är nödvändigt för att båda sensorerna ska bli rättvis behandlade, d.v.s. få lika mycket ljus att bygga upp bilderna med så att deras grundläggande brusförutsättningar blir lika. Som en liten bieffekt får vi då också samma slutartid:)

En annan frågeställning var, som jag uppfattade det, om ett tänkt 50/1,8 DX med exakt samma prestanda för en DX-sensor som dagens FX-version skulle bli fysiskt mindre eller billigare?

Eftersom de har samma ingångspupill behöver de i denna och längre brännviddsklasser lika stora frontlinser medan den mindre bildcirkeln gör att man skulle kunna minska de BAKRE linselementen något lite. I första hand handlar det dock mest om att den mindre bildcirkeln gör att objektivet kan optimeras lite annorlunda och därför i teorin blir lite enklare att göra (eller lite bättre för samma pris). Den stora skillnaden får man med vidvinkelobjektiv eftersom dessa normalt har mycket större frontlinser än ingångspupiller. Orsaken till detta är i sin tur att ingångspupillerna befinner sig ett stycke in i objektivet så för att ljusstrålarna från motivhörnen ska ha ”fri väg” in till ingångspupillen måste frontlinserna vara tillräckligt stora för att inte skymma, d.v.s. ge vinjettering. Detta gäller i och för sig även teleobjektiv och normaler, men eftersom dessa oftast har så stora ingångspupiller så accepterar man den vinjettering som uppstår på full öppning och nöjer sig med att göra frontlinserna lika stora som ingångspupillerna. Det skulle helt enkelt bli för dyrt och skrymmande annars.

Jag kanske ska tillägga att objektivens motivvinklar (som dessvärre kallas för bildvinklar i normal svensk fototerminologi) mäts mellan ljusstrålar från två motstående motivhörn när dessa möts i ingångspupillens mitt. De inre bildvinklarna mäts på motsvarande sätt från utgångspupillens mitt ut mot bildhörnen
 
Senast ändrad:
Pupillen skrev:
Eftersom de har samma ingångspupill behöver de i denna och längre brännviddsklasser lika stora frontlinser medan den mindre bildcirkeln gör att man skulle kunna minska de BAKRE linselementen något lite. I första hand handlar det dock mest om att den mindre bildcirkeln gör att objektivet kan optimeras lite annorlunda och därför i teorin blir lite enklare att göra (eller lite bättre för samma pris).

Tack, Lennart, där kom pusselbiten som saknades för att jag skulle förstå! Mycket redig och bra beskrivning.
 
Tack för alla svar och tack till lennart, då jag börjar förstå mer hur det hela funkar. Jätte tack till alla som svarat och hjälpt mig att förstå skillnaden.

//Nicko
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.