** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Ebbas Mamma

Ny medlem
Hej!

Jag är ny på denna fotosida!

och hoppas jag både kan få insperation och lära mig mycket här =)

Jag är ny även i foto världen , men hoppas så klart att lära mig den!!

Jag har en Nikon D90 och har ett Objektiv18-105mm

och har fått tips om att ett 50mm objektiv är toppen!! Vad tycker ni??

Jag fyllde år för några dagar sedan och fick då i present ett nytt objektiv till min systemkamera med de var dock inge 50mm som jag hade hopats på ;-)

Utan ett/en NIKKOR 35mm 1:1.8G vad tar man för bilder med ett sånt objektiv???. . . . Innebär detta att det är ett fast objektiv??

För mitt andra går ju att zooma med!!

Ja som ni märker så är jag helt grön i denna värld men tar varmt emot alla råd och tips jag kan få . . .

Hoppas ni kan hjälpa mig! =)

Ja, objektivet du fått har fart brännvidd och kan inte zooma. Fördelen med det är att det släpper in mycket mer ljus än din zoom. Det är alltså bra att ha i situationer där det är ganska mörkt, t ex inomhus.

Ja, objektivet du fått har fart brännvidd och kan inte zooma. Fördelen med det är att det släpper in mycket mer ljus än din zoom. Det är alltså bra att ha i situationer där det är ganska mörkt, t ex inomhus.

... och att ta bilder med kort skärpedjup. Ställ din kamera på A och ställ in bländaren på 1.8, så ska du se!

Per.

Tycker du ska vara nöjd med 35/1,8 de flesta föredrar det framför 50/1,8 då man med 35 får en aning mer vidvinkel så man får lättare med allt (tex inomhus). Ett f/1,8 har två fördelar, du kan fotografera med större öppning när det inte är så mycket ljus, men den största fördelen är att du kan ta bilder med väldigt snävt skärpedjup. Så testa att ta bilder med 1,8-2,5 där du sätter fokus på tex en blomma från ganska nära håll, så kommer du att se att bakgrunden försvinner i fin bokeh

Ett 35 1,8 på en D90 motsvarar en 50 1,8 på en fullformatskamera (D3, D3s D700, D800 D4, samt Nikons gamla kameror för film) … det vill säga för D90 är det ett "normalobjektiv".

Ett 50 1,8 hade varit mer som ett kort teleobjektiv för din D90.

Du har fått ett bra och användbart objektiv. Att använd för porträtt och vid svagt ljus och mycket annat.

/jonas

Det finns inga brännvidder som är toppen, alla brännvidder är precis lika bra men man måste välja rätt brännvidd till det man ska fota.

35/1,8 är ett riktigt bra objektiv, om du trivs med brännvidden.

För övrigt kan du testa hur olika brännvidder är genom att ställa in din zoom på den brännvidden, tejpa fast den där och ha det så ett tag för att se vad du tycker om det.

Ett 35 1,8 på en D90 motsvarar en 50 1,8 på en fullformatskamera (D3, D3s D700, D800 D4, samt Nikons gamla kameror för film) … det vill säga för D90 är det ett "normalobjektiv".

Du har fått ett bra och användbart objektiv. Att använd för porträtt och vid svagt ljus och mycket annat.

/jonas

Du har helt rätt, men att blanda in de här sakerna för någon som är helt nybörjare leder nog inte till så mycket eftersom han knappast vet vad 50 mm på FX motsvarar.

/jonas

Men ett objektiv märkt "35 1.8 DX" är väl 35 på en D90 och inte 50?

Nej. Ett 35 mm objektiv är alltid 35 mm, ett 35 mm FX och ett 35 mm DX ger exakt samma bild på en DX-kamera.

35 mm på DX motsvarar 50 mm på FX, men det var väl inte det du pratade om?

Förvilla inte den stackars trådskaparen nu, grabbar! För henne är säkert detta den första 35:an hon stöter på och då är det hennes referens. Hon behöver ingen "översättning".

Per.

Men ett objektiv märkt "35 1.8 DX" är väl 35 på en D90 och inte 50?

Jag har aldrig sagt att ett 35mm är ett 50mm. Det jag skrev var att det "motsvarar" ett 50mm …

Jag vet inte heller om det är onödig/förvirrande information att göra jämförelsen mellan 35mm för DX kamera och 50mm för FX kamera.

Trådskaparen hade önskat ett 50mm men fick ett 35mm …
Det jag ville säga henne var att hon kanske fick det objektiv hon egentligen hade önskat sig!? Med tanke på vad det motsvarar på hennes kamera, det vill säga, ett bra ljusstarkt normalobjektiv som hon kan vara glad för.

Att informera om skillnader och olikheter mellan olika format och objektiv gör "stackars" (som en del kallat henne) trådskaparen mer upplyst, om det är ny information för henne. Att tro att hon inte tål information eller kan förstå den för att hon är nybörjare är att nedvärdera hennes förmåga.
Om jag däremot var luddig, obegriplig och/eller hade fel i mitt tidigare inlägg är det en annan sak, då får jag be henne och er andra om ursäkt.

Ebbas Mamma: Var jätteglad över din 35/1,8! Det är ett urskarpt, mångsidigt och på alla sätt ett jättebra objektiv. Det kan inte zooma, men det skulle inte heller det 50/1,8 du önskade dig ha kunnat! Om du rattar ditt 18-105 objektiv till 35mm-läget så kommer du se vilket utsnitt ett 35mm objektiv ger, och ratta vidare till 50mm så ser du vad en 50:a skulle ha gett. Du kommer nog att tycka att 35mm är avsevärt mångsidigare. Det enda som jag ser att 50mm är bättre på, är porträtt.

Kan inte annat än hålla med. 50mm på en DX kamera är fruktansvärt tråkigt och oanvändbart.. Jag tom undviker den brännvidden helt och håller.. bilderna blir så jädrans platta.. Usch då använder jag hellre 300mm och får ett "pannkaks"porträtt ;)
35mm är min absoluta favorit på DX. Funkar till absolut allt.

Kan inte annat än hålla med. 50mm på en DX kamera är fruktansvärt tråkigt och oanvändbart.. Jag tom undviker den brännvidden helt och håller.. bilderna blir så jädrans platta.. Usch då använder jag hellre 300mm och får ett "pannkaks"porträtt ;)
35mm är min absoluta favorit på DX. Funkar till absolut allt.

Är inte alla bilder som kommer ur kameran platta? ;)
Ibland kan man härda ut med ett sådant bildutsnitt, som när objektivet man har på bara går ned till 70 mm på FX. :)

Fast visst är 35 mm på DX mer användbart än 50 mm. Jag saknade 24 mm när jag hade DX, för där är det tunnsått med bra alternativ till vettigt pris. Att köpa ett AF-S 24/1,4G till DX känns inte riktigt vettigt.

(Gissa om vädret blev mysigt en kort stund efter att jag tog bilden...)

Bilagor

• DSC_1506_400px.jpg
    DSC_1506_400px.jpg
    51.2 KB · Visningar: 208
Trådskapraren får ursäkta att jag går ifrån ämnet lite, men; Jag har också en D90 & ett 35/1.8
Jag har det till typ allt!
Testa det lite, du kommer säkert bli nöjd :)

Händer inte följande med FX objektivet på DX kameran?
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Full-frame_vs_APS-C.svg

Ebbas mamma kan helt bortse från detta inlägg.

Det händer ingenting med FX-objektiv på DX-kameror. Ett FX35 ger exakt samma bild som ett DX35 på en DX-kamera.
Ett DX-objektiv ger dock oftast följande effekt när det monteras på en FX-kamera.

/Karl

Bilagor

• DSC_0085.jpg
    DSC_0085.jpg
    14.6 KB · Visningar: 113
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar