Annons

Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)
Beror väl mot vad man har för behov och vad man vill jämföra mot. Jag har nyligen bytat från D70S till D90 och jag tycker att det är ett jättelyft. Enda nakdelen mot den förra är långsammare blixtsynk från 1/500 till 1/200 om man inte vill använda FP mode.
Vill man jämföra mot D300 till D3X så kan man nog hitta en del ;)

Jag är MYCKET nöjd med min D90.

// Robban
 
Går alltid att hitta minus med alla kameror och efter allt gott jag trots allt hört om D90 så föll min lott på den istället för D300, mestadels pga priset.. Hoppas verkligen jag får en "wow-känsla" i slutet av veckan när jag får hem min nya kamera och kan lägga min "skrutt" (D40x) på hyllan.. Hoppas på många fina stunder med fina bilder som resultat nu i juletider :)

Men som sagt, beror på dina behov för att hitta plus och minus..
 
Jag har en D90 och är nöjd.
Som sagt alla kameror har minus, sedan beror det på vad man jämför med också.
Men inget direkt som jag saknar eller retar mig på än så länge.
 
Kan bara instämma. Är mycket nöjd med min. Och idag fick jag för första gången användning för min "Liveview". När min längd inte räckte till över ett staket, kunde jag köra med displayen och uppsträckta armar. Men förlåt, det var ju ett "plus".... ;-)
 
Ni som har Nikon D90, finns det några minus ?

Du kan inte använda A-läge (bländarprioritet) med gamla objektiv med Ai-koppling. D90 saknar den. I så fall måste du ställa både bländare och tid i M-läge och gissa inställningar. Det finns många gamla manuella objektiv att köpa billigt (några hundralappar) på beg.marknaden. Dessa är optisk inte sämre än många nya objektiv och fungerar utmärkt att fota där det inte behövs snabb, modern AF. T.e.x. konst, porträtt, landskap och makro är några av användningsområde för dessa gamla fina gluggar. Annars är D90 en mycket bra kamera.
//Stanislav
 
Kan väl säga att jag älskar min D90. Klart man kanske kan önska sig ääännu bättre brushantering, mer megapix, ännu högre dynamik jadda jadda. Men man kan ju inte få allt!
Dom minusarna jag kan komma på är väl iaf att man inte kan köra fler än tre brackets, videofunktionen är ganska urusel och Nikon är alldeles för hemliga med deras mjukvaror etc.
Jag vill alltså kunna få ut fler stops ur mina hdr-bilder, kunna filma med hyfsad kvalité, utan stairstepping, rolling shutter, kunna bestämma slutar, iso och bländare när jag filmar och jag vill kunna använda roliga tredjepartsprogram för att styra kameran från datorn.

Dock tror jag inte dom tre problemen påverkar dig så mycket, så jag kan mycket väl rekommendera dig en D90!
Fast iofs, autofokusen i Liveviewn är helt oanvändbar. Så det blev fyra minus från mig. :p
 
Mer än tre brackets hade jag också önskat.
Filma har jag inte testat än.

Ännu bättre på höga iso är aldrig fel, där finns ingen övre gräns ju för hur höga iso jag vill ha och få det utan brus, även om D90 är bra här.
 
Hej,

Jag har själv uppgraderat från D80 i dagarna. D80 hade jag inga som helst negativa synpunkter på som kamera i sig, men det är klart att det finns massa negativa omdömen att göra om man jämför med en kamera för 60000 kr mer.

Orsaken till uppgraderingen är endast live view för min del (macro i udda vinklar). Sen att jag fick en bättre sensor (D300:ans) på köpet skadar inte, tänker främst på iso egenskaperna då.

Det som många ibland glömmer är att köper du dig d80/90 så får du väldigt många av de mycket dyrare kamerornas funktioner, i ett enklare hus av "sämre" material. Dvs du kan inte hamra in spik, eller stå i duschen och fotografera, med din D80/90. Men i övrigt gör den samma jobb som de superexklusiva proffskamerorna.

Jag kan inte annat än att starkt rekommendera dig att köpa en D90! Som du kanske redan vet är optiken viktigare än huset för bildkvaliteten, och köper du en D90 är du inte ruinerad fullständigt redan från början:)
 
Ursäkta om jag kidnappar tråden lite, men då jag står inför ett D90-köp undrar jag mycket förlust det är att D90 inte kan "finetuna" af på olika objektiv (likt 50D)?

Någon som ser detta som en jätteförlust, eller kan man i de få fallen lämna in kameran till nikon service (som då täcks av garantin?)?

Tack för synpunkter på detta!
 
Jag ser att en del klagar på filmläget i D90. Jag upplever att mina filmer hackar mycket. Detta händer i alla upplösningar när jag överfört dem till datorn. Fenomenet finns inte när jag tittar på filmen på kameran. Inga andra filmer hackar dock på datorn så jag undrar vari problemet finns? Någon annan som har liknande problem?
 
Jag ser att en del klagar på filmläget i D90. Jag upplever att mina filmer hackar mycket. Detta händer i alla upplösningar när jag överfört dem till datorn. Fenomenet finns inte när jag tittar på filmen på kameran. Inga andra filmer hackar dock på datorn så jag undrar vari problemet finns? Någon annan som har liknande problem?

Beror nog mest på att din datorn inte har vettiga codecs för att spela upp dom. Jag har i och för sig samma problem, men inget jag bryr mig om att fixa då jag ändå decodear om dom i samband med att jag fixar stairsteppingen, färger etc etc i After Effects.
 
Jag ser att en del klagar på filmläget i D90. Jag upplever att mina filmer hackar mycket. Detta händer i alla upplösningar när jag överfört dem till datorn. Fenomenet finns inte när jag tittar på filmen på kameran. Inga andra filmer hackar dock på datorn så jag undrar vari problemet finns? Någon annan som har liknande problem?

Jag hade det så när jag fick min D90. Orsaken ligger med största sannolikhet i dina codec filer.
Du skriver inte vilket prog du använt för att titta (misstänker WMP) men prova ett prog som heter "VLC media player", finns att hämta gratis på nätet.
Mitt problem låg i att jag hade installerat FFDShow codec pack, när jag avinstallerade det så funkade det i Windows mediaplayer med.

Red. oups.. missa att det blivit besvarat men det kanske kan vara till hjälp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.