Annons

Nikon D90 vs Canon 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

fotografjack

Aktiv medlem
Jag har råd med vilken som helst av dem, vilken är värd att satsa på ?
Några ägare eller några som kan tipsa om vilken av dessa man ska köpa ?

Canon 450D med 18 - 55 mm IS
eller
Nikon D90 med 18 - 105 VR
 
Jag har råd med vilken som helst av dem, vilken är värd att satsa på ?
Några ägare eller några som kan tipsa om vilken av dessa man ska köpa ?

Canon 450D med 18 - 55 mm IS
eller
Nikon D90 med 18 - 105 VR

om inte pengar spelar roll. (Kommer från en kille med Sony). är D90 överlägsen. betydligt mer proffsig och mindre vanlig bland lallare som inte vet hur man ändrar manuella inställningar (känner tyvärr många med 400d &450d som inte vet det. hemskt.)

mvh
 
D90 så klart! betydligt bättre byggd, sensor är bara några av fördelarna den är lätt värd de extra tusen. Du kan även kolla på Canon 40d eller Pentax k20d eftersom de ligger i samma prisklass och har metall hus och är nästan identiska :)
 
Nja sensorn är inte bättre i D90, källa: kamera&bild, dpreview mfl. 450D är en grym kamera. Mindre än D90, men en del uppskattar den lite större D90. D90 ligger mellan 450D och Canon 40D i storlek.

Hade jag köpt ny kamera idag hade det blivit en D90, jag köpte min 450D i våras då den var ny. Det D90 överglänser 450D på är filmning och en mycket bättre display (i klass med nya Canon 50D).

Det enda jag undrar lite över är dina objektivalternativ. Canons kitglugg är väldigt bra nuförtiden (med IS). Känner inte till ditt Nikonval där, men brännvidden brukar betyda en optisk kompromiss. Har däremot hört mycket fint om Nikons 16-85VR, det borde vara ett alternativ att överväga. Om nu pengarna inte spelar så stor roll, för ditt Nikonalternativ är mycket dyrare än Canonen...
 
Eller en 450D med sigmas 18-50/2,8, borde bli samma pengar som en D90 ungefär men med ett ljusstarkt och skarpt objektiv!
 
Mellan de två skulle jag valt Nikon D90.

Valde själv mellan Nikon D80 och Canon 40D. Valde den senare och år mycket nöjd. Tycker den senare känns mer gedigen, ligger bättre i mina händer och ger allmänt ett proffsigare intryck.

Skulle jag valt mellan Nikon 90D och Canon 40D skulle valit varit svårare. Skulle nog ändå landat på Canon 40D.

Nu var det ju inte detta du frågade efter och därför skulle valet varit lätt för mig; Nikon D90.

Sedan har jag inte så bra koll på Nikons optik; men förutsätter att urvalet på både begagnat och nymarknad är tillfredställande.

Lycka till!


//Fredrik
 
om inte pengar spelar roll. (Kommer från en kille med Sony). är D90 överlägsen. betydligt mer proffsig och mindre vanlig bland lallare som inte vet hur man ändrar manuella inställningar (känner tyvärr många med 400d &450d som inte vet det. hemskt.)

mvh
Från en innehavare av Canon 400D, som skjuter nästan 50% manuellt och aldrig använt det helautomatiska läget, kommer ett medhåll. Men må du dömas att för alltid slicka frimärksklister om du inte är någotsånär kritisk i valet av optik! Nikon har numera CMOS-sensorer i sina kamerahus, de med. Det tillsammans med kvaliteten på deras optik! Mumma! Men smacka inte på vilken prutoptik som helst på den! Hög standard på hus förpliktar!

Jag tycker att man gott kan sikta på att som lägsta nivå på optik lägga sej på priset på kamerahuset per objektiv och som tak ligga på 2-3 gånger, sisådär.

Känns det som att D90 ryms i en sån budget? Handla! Om inte: Fundera igen. Bildkvalitetsmässigt tror jag inte att du blir besviken på nån av dom. Jag tror att dom är hyfsat jämnpresterande. Nikon brukar ju kännas lite mera mekaniskt gedigna. Om man inte räknar in den mekaniska känslan i kamerahuset som del av bildkvaliteten så tror jag att du kan få ut i runda slängar samma resultat ur dom.
 
Jag beställde här i eftermiddags en D90 med 16-85 optiken efter tips här på forumet. Tjejerna i Expertbutiken (som oväntat nog var rejält kunniga fast jag hade förväntat mig Elgiganten klass) tyckte också att 16-85 var överlägset de andra kitten med D90.

Kameran kommer med posten redan imorrn (Tack för helt galet bra leveranstid Hegethorns!) och då får vi se vad det går för. :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.