Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90, vilket objektiv ska jag skaffa mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dempadee

Medlem
Hej!
Har en Nikon D90 med orginalobjektivet Nikkor 18-55mm och testat tagit lite bilder på en innebandy match men tycker både det var svårt och dåliga bilder.
Några tips på inställningar på objektivet jag har nu och även vilket objektiv ni tycker jag ska skaffa mig skulle vara snällt om ni kunde ge mig.

/D
 
Mitt nyfödda barn och idrott är tanken, budgeten har jag ingen koll på men inte för dyrt (vad nu det är).

Ska du plåta inomhusidrott behöver du ha snabba slutartider i dålig belysning och dessutom en hyfsat snabb autofokus. Om du inte vill byta objektiv eller släpa med dig flera kamerahus så behöver du en zoom, minst upp till 150 mm men gärna 200. Billiga ljusstarka zoomar med snabb autofokus finns vad jag vet inte. Sigma och Tamron har några varinater i spannet 6000-9000 i nypris. T.ex. SIGMA 50-150/2.8 II EX APO DC HSM. 5490 på Rajala.
 
Mitt nyfödda barn och idrott är tanken, budgeten har jag ingen koll på men inte för dyrt (vad nu det är).

För nyfödda bebisar så räcker Ditt 18-55 säkert till. För inomhusidrott rekommenderar jag ett ljusstarkt 70-200 2.8. Det finns säkert flera som är bra som Martin skriver. Själv har jag ett Nikon 70-200 med VR vilket underlättar när man fotar på frihand.
 
För nyfödda bebisar så räcker Ditt 18-55 säkert till. För inomhusidrott rekommenderar jag ett ljusstarkt 70-200 2.8. Det finns säkert flera som är bra som Martin skriver. Själv har jag ett Nikon 70-200 med VR vilket underlättar när man fotar på frihand.

För just idrott vet jag inte om VR är så viktigt eftersom man oftast eftesträvar så korta slutartider som möjligt. Men har man tänkt sig objektivet även till annan fotografering så är det ett klart plus.
 
Ska du plåta inomhusidrott behöver du ha snabba slutartider i dålig belysning och dessutom en hyfsat snabb autofokus. Om du inte vill byta objektiv eller släpa med dig flera kamerahus så behöver du en zoom, minst upp till 150 mm men gärna 200. Billiga ljusstarka zoomar med snabb autofokus finns vad jag vet inte. Sigma och Tamron har några varinater i spannet 6000-9000 i nypris. T.ex. SIGMA 50-150/2.8 II EX APO DC HSM. 5490 på Rajala.
Ok tackar.
Tror du den här funkar?
Nikon AF 70-300mm f/4-5.6 G
 
Ok tackar.
Tror du den här funkar?
Nikon AF 70-300mm f/4-5.6 G

Den funkar säkert alldeles utmärkt till att plåta djur, natur, idrott utomhus m.m. bara det är hyfsat ljus.

Tänker du plåta t.ex. innebandy inomhus med den tror jag att du inte kommer att bli speciellt nöjd. Sportfoto och speciellt sportfoto inomhus är tyvärr mycket av en materialsport, Bländare 2.8 är nog nästan ett krav om inte kameran har extremt bra iso prestanda.
 
Tänk även på att skruva upp ISO så högt som möjligt. ISO-brus kan man till viss del redigera bort medan rörelseoskärpa inte går att göra något åt.
 
Jag antar att zoom är en absolut nödvändighet vid sport-foto inomhus?

Man kommer inte undan med en Nikon 180 f/2.8D? Den gluggen är kanske mest för porträtt, vad vet jag... men beg. är det mycket kvalité för pengarna.
 
Jag antar att zoom är en absolut nödvändighet vid sport-foto inomhus?

Man kommer inte undan med en Nikon 180 f/2.8D? Den gluggen är kanske mest för porträtt, vad vet jag... men beg. är det mycket kvalité för pengarna.

Nej det är det inte men jag tror att dom som kör med fast brännvidd ofta kör med två kamerahus.
Men det går väl att komma undan med det mesta om man bara anpassar krav och teknik efter vad man har.

Om det är fråga om en nyanskaffning tänkt för sport inomhus skulle jag personligen välja sigmas 70-200 framför det alla dagar i veckan. Dom kostar väl ganska lika nya. Om jag redan hade det skulle jag testa och se hur det gick och sen köpa ett 70-200 2.8 ;-). Men det är jag det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.