Annons

Nikon D90 - Regnväder

Produkter
(logga in för att koppla)

scoter

Avslutat medlemskap
Hej

Var i Karlstad igår och tänkte fota lite friidrott.
Vädrets makter var dock inte på min, eller andra fotografers, sida - det spöregnade mest hela tiden vilket fick mig att avstå helt från att fota.

Nu undrar jag om det går att fota även om det regnar lite grand eller ska jag helst behålla kameran i väskan sådana dagar.

//Björn
 
De flesta moderna kameror tål lite regn. Fast man ska kanske inte lämna dem på ett stativ mitt i ett skyfall.
 
Kameran brukar tåla mer regn än fotografen, viktigt är dock att du torkar av kameran med jämna mellanrum så att vatten inte tränger innanför skalet. Mitt rekord är 8 timmar i spöregn med en Canon EOS 5D (som inte alls var väderskyddad), vilket kameran klarade utan mankemang. Men man kan naturligtvis även ha otur och vatten tränger in där det inte skall vara så att kameran går sönder, så visst är det en risk man tar. Men jag tvekar inte att använda mina kameror i regn.

Ett annat problem är naturligtvis vattendroppar på frontlinsen, ett motljusskydd hjälper mycket. Det brukar vara svårt att se vattendropparna i sökaren så kolla med jämna mellanrum på frontlisen.
 
Så länge du inte badar med kameran eller byter objektiv mitt i skyfallet så vatten kommer in i huset så klarar de allra flesta systemkameror ganska kraftiga regnväder. vattendroppar på linsen eller imma brukar vara ett större problem än regnet i sig
 
Jag stog i fotodiket på Sweden Rock i år med D90 och 18-200mm i ösregn och fotograferade Motörhead utan problem. Försökte skyla kameran så gott det gick mest för regn på frontlinsen. har även varit ute i regn med D70s utan några komplikationer.
 
Tack

Tack tack för alla svar, jag ska nog försöka ta fram den lilla apparaten nästa gång, även om det regnar lätt
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.