Annons

Nikon D90 +RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

elleshar

Medlem
Hej uppgraderade mig till en nikon D90 igår och jag är mycket nöjd så när som på att när jag ska lägga över bilderna till datorn så står alla som JPEG och jag fotar enbart med RAW+ (vad står +et för?). Jag förstår ingenting. Någon som har ett bra svar för jag antar att det är likadant på d300.

Edit:
Ifall jag fotar med bara RAW så finns i alla fall filen med på minneskortet som .NEF men jag kan inte lägga över den till datorn för jag måste använda windows egen skitguide och där visas inte några .NEF filer.

Edit(2):
Testade på laptopen där går det att bara ta rawfiler direkt från minneskortet men sen när jag ska öppna dom i PS så står det att det inte går "because it´s the wrong kind of document" Hjälper det att uppdatera PS kanske? Eller vad är det för strul, jag börjar bli brutalt trött på detta redan.

Mvh
 
Senast ändrad:
Tack för svaret =) Blir att formatera datorn för jag har gjort om en hel del i windows och det är ju säkert så att det har påverkat i detta fallet. Sen så får jag väl snällt vänta tills det kommer en uppdaterad version av PS som stödjer D90 för det verkar inte göra det än...
 
D90 verkar idiotiskt nog inte ha ett vanligt "hårddiskläge" så man verkar vara utlämnad till mjukvarans goda vilja. Personligen hade jag köpt en kortläsare istället för att hålla på och bråka.
 
Jag har kortläsare i skrivaren som fixade biffen =) Så USB kabeln är ju bara att slänga... Det är som sagt dumt att dom tagit bort det, jag har haft fyra Nikon D (D40 D70 D80 och nu D90) och det är bara D90 som man måste använda windows scanner och kamera guide.. i Vista funkar det fint att använda som vanlig hårddisk.
 
fungerar inte nikon transfer?
varför slänga usb kabeln, fungerar den inte?
jag fattar ingenting
om det är problem med raw, kan ju beror på att det är så nytt och drivrutiner inte fixats än, brukar ju vara så
menjag kanske missförstår er
 
Nej men det är ju inte smidigt att lägga över bilderna direkt från kameran utan är mycket bättre att ta ur minneskortet och köra med kortläsare istället, det var det jag menade med at slänga usb kabeln. Nu så får jag fota i jpeg så länge och vänta på nytt photoshop =)

Tack så mycket för svaren

Mvh Martin
 
Camera raw 4.6 skall stöda D700 och D90 ju.

Tanka hem det och installera så funkar det åtminstone att använda raw bilderna.

''Release Notes
Newly supported camera models include:
Fuji Finepix IS Pro
Nikon D700
Nikon D90
Nikon Coolpix P6000 ''

http://labs.adobe.com/wiki/index.php/Camera_Raw_4.6#Download

Lycka till!


Ps. Jag fotar alltid i RAW + JPG small, jpg filerna tar knappt nån plats och är kalas bra att ha att förhandsgranska alla bilder man tagit, då raw filer har en tendens att känna tung-rodda att förhandsgranska jämtemot jpg
 
På mina gamla kameror har jag alltid förhandsgranskat i bridge vilket är sjukt smidigt, men får vänta på bridge CS4 då...
 
Annars så finns ju Nikon View NX att hämta gratis, suveränt program för att granska Nef-filer, även för att göra enklare justeringar.

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.