Annons

Nikon D90 och film från golfbil

Produkter
(logga in för att koppla)

FGoldwin

Medlem
Jag planerar att filma ett par hål från min hemmagolfbana. Tanken är att lägga ut filmerna på hemsidan för att erbjuda gäster (och medlemmar) mer media om banan. I dagsläget finns bilder och skiss över varje hål.

Tanken är att använda min Nikon D90 och sedan köra varje hål från Tee till Green. (Ursäkta om det blir lite golftermer). Enkelt i teorin, men mer komplicerat om man vill att resultatet skall bli bra. OBS! detta är ett hobbyprojekt och inget kommersiellt.
Golfbilfärden från Tee till Green kommer att variera i höjdskillnad och kan under vissa delar vara lite skumpig.

Jag har lite frågor/funderingar som jag gärna vill ha era synpunkter på:
* Bildstabilisering - Hur gör jag för att få stabilast bild:
- Fysiskt: Skall jag hålla kameran i handen eller montera kameran på bilen. Dels hänsyn till bildstabiliteten och dels att det kommer att luta upp/ner.
- Optik: Hjälper det om man har objektiv med bildstabilisering för filmandet?
* Bilddjup, ljus mm
- Jag har följande objektiv: 35mm f1.8, 17-50mm f2.8, 70-200mm f4,5-5.6. Vilket är bäst under förutsättning att jag väljer en dag med bra ljus. Tanken är att inte zooma under själva färden. Jag startat med en brännvidd och behåller den för hela hålet. Vilken brännvidd skall jag använda.
- Vilket skärpedjup/bländare är bäst att använda? Delvis beror detta på ljuset ute och vilket objektiv jag väljer.
- Filmstorlek: 720P eller lägre. Skall jag gå för max eller redan från början begränsa mig?
* 'Framkallning' - från rå film till färdigt resultat
- Finns det något program som minimerar bildskakning. Jag misstänker att det kommer att vara skakigt.
- Ljud. Inledningsvis kommer jag att skala bort allt ljud. Kan man ställa in det i kameran eller är det redigering i efterhand som gäller.
- Resultatet är tänkt att läggas ut på Youtube eller Vimeo för att sedan länkas in i hemsidan. Vilket program är bra på att konvertera från motion-jpeg till lämpligt format för vimeo/youtube.

Som ni märker är jag novis på filmandet. Mycket kommer att 'forskas' fram under resans väg, men alla tips och trix som hjälper mig på vägen uppskattas.
Det är tillåtet att totalt dissa detta projekt:) Jag vet inte hur bra resultatet kan bli, men jag tänkte försöka i alla fall. I sämsta fall har man lärt sig något nytt.
 
Jag har filmat lite (väldigt lite) med min D90, men det jag märkt är att åtminstone jag blivit mest nöjd om jag petat upp såväl ISO som bländartal (alltså liten bländare) rejält. Då får du ett mycket större skärpedjup och det är bra om du ska filma, eftersom du måste fokusera manuellt.

Jag tror inte att bildstabiliseringen funkar när du filmar, jag har inte fått det intrycket i alla fall, utan någon form av upphängning tror jag är det bästa för att få det hyggligt stabilt.

Hade jag fått uppgiften hade jag försökt köra vägen några gånger för att försäkra min om minst skumpiga vägen. En chaffis lär du behöva, för att filma och köra blir nog sådär... Min erfarenhet av golfbilar är att det ofta blir skumpigt men att det i många fall går att undvika med små medel. Upphängningen vet jag inte hur jag hade löst, kanske hängt kameran i någon gummisnoddsgunga eller nåt, fäst i taket på golfbilen. Objektivet jag skulle valt hade nog varit 17-50 tror jag, och kört på runt 17mm, för jag tror 35 mm blir för tajt om du ska filma golfhål. Därefter upp med iso till 1600 eller nåt, och upp med bländare till något högt, sedan är det bara att prova... :)
 
Tackar för tipsen! Chaffis är klart.
Beträffande upphängning kan en variant vara att hänga den med en snodd i taket och hålla den i handen. Dels för att kunna styra och samtidigt för att få stöd.
Högt bländarvärde verkar rätt. Hög ISO för att kompensera ljusförlusten verkar bra, beror lite på hur ljust det är. Vill inte få för mycket brus i filmen.
Beträffande fokuseringen funderar jag på två alternativ:
1) samma avstånd hela tiden, typ 10-15m och stanna på det avståndet från green.
2) manuellt hålla fokus på green hela tiden. Dvs +100m ner till 10m.
 
Jag tyckte inte det blev brusigt med relativt hög ISO, tror det har med filmandet att göra, det blir en annan upplevelse än med foton. Jag hade nog försökt hitta en fokuspunkt 15-20 meter framför bilen, och behållit den, jag tror det blir svårt att fokusera om under vägen, att försöka hålla fokus på green hela vägen tror jag är stört omöjligt...
 
Jag tyckte inte det blev brusigt med relativt hög ISO, tror det har med filmandet att göra, det blir en annan upplevelse än med foton. Jag hade nog försökt hitta en fokuspunkt 15-20 meter framför bilen, och behållit den, jag tror det blir svårt att fokusera om under vägen, att försöka hålla fokus på green hela vägen tror jag är stört omöjligt...

Tackar. Troligen blir det ett första försök till helgen.
 
Fast om du ska filma o köra samtidigt så kommer det inte bli bra nånstans, rolling shutter kommer förstöra så otroligt mycket. :\
 
För att minska oskärpan ska du använda så kort slutartid som möjligt. Dock ser du lättare skakningarna då...
 
Rolling shutter förklaras bra här:
http://dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/

och demonstreras bra här:
http://vimeo.com/6894404

OK. Om jag förstått det rätt kan Rolling Shutter resultera i två problem: Skew=Delar av bilden lutar/böjs och Wobble=Delar av bilden 'sätts ihop' fel. Om jag dessutom har förstått rätt inträffar detta mer vid höga hastigheter/snabba panoreringar.
Min plan är att ganska sakta (10-20 km/h) köra från Tee till Green. Det som kan inträffa är att träden efter ytterkanterna lutar/böjs och att det blick 'hack' i bilden och man fryser enskilda bilder. Min förhoppning är att detta inte skall påverka upplevelsen av filmen. Men vi får väl se.
 
Du kan motverka rolling shutter genom att filma så stabilt som möjligt.

Vid normala rörelser/panoreringar syns inte rolling shutter specielt mycket, dock märks det direkt när man är ostadig på handen (kameran skakar).

Du kanske kan testa och köra långsamt med golfbilen och sedan snabba upp filmen i efterhand, kanske också med hjälp av någon deshaker som i efterhand minskar skakningar i bilden.
Ett exempel jag hittade nu:
http://www.youtube.com/watch?v=skYTbgwj1Q0&feature=related
 
Du kan motverka rolling shutter genom att filma så stabilt som möjligt.

Vid normala rörelser/panoreringar syns inte rolling shutter specielt mycket, dock märks det direkt när man är ostadig på handen (kameran skakar).

Du kanske kan testa och köra långsamt med golfbilen och sedan snabba upp filmen i efterhand, kanske också med hjälp av någon deshaker som i efterhand minskar skakningar i bilden.
Ett exempel jag hittade nu:
http://www.youtube.com/watch?v=skYTbgwj1Q0&feature=related

OJ! Vilka fantastiska resultat måste jag säga. Tittade på någon relaterad film som var ännu mer extrem, kolla gärna: http://www.youtube.com/watch?v=6_lLLgX5F10&NR=1

Detta är verkligen någonting jag måste prova, om man får det här att funka lika bra som för de tester man såg, så öppnar det ju verkligen helt nya tillämpningar för att filma med sin systemkamera. Plötsligt ser jag golffilmen som TS ska göra se ut som en riktigt proffsig film hämtad från någon reklampaus i en sändning från USA-touren... :)
 
OK. Några timmar på golfbanan med filmande och fotande. Totalt blev det 6 testsnuttar som togs med hem. Jag valde ut den som var minst skakig och hanterade den med de verktyg jag har: Aperture, IPhoto och IMovie - dvs inga avancerade verktyg.
Jag kollade runt lite och hittade VirtuaDub (som yens också hittade), men tyvärr finns den inte för Mac. Får testa på jobb-PCn vid tillfälle.

IMovie-versionen: http://www.vimeo.com/13974130.
Prism version: http://www.vimeo.com/13974287.
(OBS! I skrivande stund hanteras filmerna av Vimeo - kan dröja 5-25 minuter innan de kan beskådas)

Originalfilmen var på 105MB och 720p.
IMovie-versionen: Jag minskade ner filmen till 480p för att passa hemsidan och inte vara så stor - resultat 5MB. Jag ökade hastigheten med 300% - vi körde väldigt långsamt med golfbilen. Jag lade på Vinjett-effekten i IMovie (såg lite bättre ut:). Jag kryssade i Mjuk klipphantering och tillåt max zoom till 114% - detta gav mjukast effekt.
Prism-versionen: Som referens. Bara förminskad, ingen annan hantering.

Lite funderingar:
- Svårt att hålla kameran mot en punkt och samtidigt inte skaka. Jag försökte på olika sätt att binda upp kameran men kom fram till att handhållen fungerade bäst. Marken var mer ojämn än jag trodde - en fairway skall vara jämn och mjuk:).
- Jag får testa ljusinställningarna lite mer. Jag körde manuellt och testade lite olika bländare/slutare lösningar. Dessvärre kan jag inte återge inställningarna. Jag trodde att de sparades med filmen som med bilder, men jag kan inte hitta någon info i Aperture (tex Exif säger bara storlek). Vet någon om man kan plocka ut mer info i filmen?
- Efterhanteringen. Jag inser att IMovie inte riktigt räcker till. Smidigt för enklare saker, men inte tillräckligt bra för slutproduktion. Aperture som är 'storebror' saknar all filmhantering - en liten besvikelse. Någon som kan tipsa om ett bra (gratis) verktyg till Mac som hanterar film - typ VirtuaDub för PC.
 
Jag tycker det ser spännande ut, kanske lite för ljus, jag vet inte om man kan underexponera när man filmar, har inte provat på D90:n... Med den där antiskakningspluginen tror jag det blir kanon. Det är så man som golfare och fotointresserad blir intresserad av att göra något liknande själv, har du tänkt göra det som ett intro eller som någon form av banguide? Jag kan tänka mig att man lägger in en animerad pil som visar tänkta landningsområden, avstånd från träd/bunkrar etc... Skulle kunna bli kanonfräckt!
 
Jag tycker det ser spännande ut, kanske lite för ljus, jag vet inte om man kan underexponera när man filmar, har inte provat på D90:n... Med den där antiskakningspluginen tror jag det blir kanon. Det är så man som golfare och fotointresserad blir intresserad av att göra något liknande själv, har du tänkt göra det som ett intro eller som någon form av banguide? Jag kan tänka mig att man lägger in en animerad pil som visar tänkta landningsområden, avstånd från träd/bunkrar etc... Skulle kunna bli kanonfräckt!
Jag håller med om ljuset. Jag kör på helamanuellt och växlade lite mellan olika blädarinställningar, men överlag tyckte jag filmerna blev överexponerade. Skall göra lite småtester runt detta. Jag har överhuvudtaget inte jobbat med film tidigare så det blir till att lära sig:)
Från början var det tänkt som en kombination av att presentera Solslingan som är en ny bana och att komplettera den banguide som skapas. Eventuell komplettera med att någon pratar medan hålet spelas upp. Men din idé om att komplettera videon med information i video låter intressant. Får se om tid och ork finns för detta.
Först skall banan öppnas, så jag får med skyltar och flaggor, samt lite förbättrad finish.
Fram tills dess skall jag jobba vidare och putsa på de underlag jag har.
 
Jag kan tillägga en sak, om du får en rolling shutter effekt på grund av skakning så kommer inte deshakern lösa ditt problem fullt ut (den kan bara ta bort skakningar inte distorsion pga rolling shutter).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.