Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90 NEF-format

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej. Jag har förlagt min installationscd på något bra ställe så jag inte hittar den. Undrar om det finns någon som vet bra ställe att ev fixa ner detta från internet? Bilderna är läsbara och går att ändra om i program som tex förhandsgranska i FINDER (använder mac).

Men jag tar ju bilder i raw format av en anledning nämligen att få denna bekvämma chans till att ändra om lite detaljer i bilderna som man får när man öppnar dem i photoshop. Tyvärr så kan inte ps läsa mina NEF filer. Finns det någon vänlig själ där ute som kan hjälpa mig att tipsa om någon ledladdningslänk för Nikon D90 nef filscodec till PS CS4 är den versionen av Photoshop jag använder.
 
Om du har PS installerat men inte kan hatera NEF, så verkar det som att det är Camera raw plug-in som saknas, denna kan du hämta hos adobe, det finns installationsbeskriving till denna också där
 

Jag testade att installera den och det programmet funkar. Men jag får inte in bilderna i Photoshop. När jag öppnar dem där står det att photoshop inte känner igen fil-typen. Det är alltså NEF filer jag använder. Finns det någon plugin man lätt kan installera. Bör väl tilläggas att jag använder mig av ett piratkopierat Photoshop....
 
KÖP photoshop! Sen kan du ladda ner uppdateringar för t.ex. nikons NEF-format så att du kan läsa det!

Rätt korkat att begära hjälp när man snott programvaran...
 
KÖP photoshop! Sen kan du ladda ner uppdateringar för t.ex. nikons NEF-format så att du kan läsa det!

Rätt korkat att begära hjälp när man snott programvaran...

Jag hittade en plug in nu som bara var att ladda ner. Nu fungerar det som jag vill att det skall göra. Tack för hjälpen

Om det är någon mer som har samma problem så laddade jag ner Camera raw plugin 5.2 på denna länken:

http://www.adobe.com/support/downloads/thankyou.jsp?ftpID=4221&fileID=3931
 
Som du märker är det inga problem att öppna NEF eller att ladda ned senaste Camera Raw till kopierade PS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.