Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d90-kit

Produkter
(logga in för att koppla)

cinoc

Aktiv medlem
Hej.
Jag skulle kunna behöva lite råd angående ett kitval till d90. Har länge funderat på att köpa mig en digital systemkamera och tittat på d40, d60 och d80. Har då kommit fram till att storleksmässigt för mina händer är d80 klart bäst. Sen är det så att jag vill ha bra egenskaper för att kunna fota i lite sämre ljusförhållande, vilket innebar att d90 verkar vara det bästa valet. Nu är det så att jag kan "låna" några objektiv av min bror som har en äldre analog Nikon så jag skrev av beteckningarna på dom. Är då tacksam för lite åskter om dessa objektiv och mitt val av d90-kit. Objektiven är följande:
Sigma 70-300mm APO Macro,
Sigma 70-210mm 1:4-5,6 UC2 Macro,
Nikon 50mm 1:1,8,
Sigma 28-80mm 1:3,5-5,6
Vad har ni för åsikter?

Av de objektiv du nämner kommer du ha nytta av Sigma 70-300 APO och Nikon 50 1.8.

De andra är lite enklare och du kommer därför förmodligen inte använda dem. Det du saknar i den där listan med objektiv är en normalzoom.
28-80:an motsvarar inte 28-80 utan 42-120, dvs du tappar vidvinkeln.
Jag håller nog med föregående talare om att du bör satsa på 16-85kitet och så har du redan ett hyfsat tele och en fast glugg med bra ljusstyrka.

Hälsningar

Jon - Kamerasäljaren

Jag tycker kanske att kitet med 16-85 blir i dyraste laget (12900sek) även om det nu kanske är prisvärt, tittade lite på kitet med 18-55, skulle det vara ok? Priset enligt Prisjakt ligger på 9700 sek, konstigt nog säljs det på Elgiganten för 8990 sek, brukar dom inte vara med på prisjakts jämförelser? Vet då i och för sig inte om det är ett VR-objektiv vilket skulle kunna vara förklaringen. Vad tror ni om det, missar ju lite mellan 55 och 70mm. Är VR delen så viktig när det inte handlar om ett större zoomomfång?

Jag tycker kanske att kitet med 16-85 blir i dyraste laget (12900sek) även om det nu kanske är prisvärt, tittade lite på kitet med 18-55, skulle det vara ok? Priset enligt Prisjakt ligger på 9700 sek, konstigt nog säljs det på Elgiganten för 8990 sek, brukar dom inte vara med på prisjakts jämförelser? Vet då i och för sig inte om det är ett VR-objektiv vilket skulle kunna vara förklaringen. Vad tror ni om det, missar ju lite mellan 55 och 70mm. Är VR delen så viktig när det inte handlar om ett större zoomomfång?

Nu vet jag inte vad du vill lägga i pengar på din utrustning men, jag hade helt klart satsat på 16-85, alt 18-105 eller en lösning med 18-70 om den sistnämnda går att hitta.
För att ha så mycket nytta och glädje som möjligt av din kamera så tycker jag att de sista millimetrarna mellan 55 och 70/85 gör mycket. Går du på 18-55 så är jag ganska säker på att du snart kommer att längta efter en zoom.

VR är aldrig fel. Det gör att du kan gå ner i slutartid, samtidigt som D90 tål höga ISO på ett bra sätt som ger dig ypperliga möjligheter om det behövs!! Så, tycker du att 16-85 blir för dyrt, då hade jag helt klart klurat på 18-105 istället. /Mvh, Peter-L

Jag har nog tänkt mig att lägga runt 10 000sek, så att jag får ett bra hus till att börja med. Ambitionen är att skaffa "egna objektiv" så småningom. En möjlighet är att skaffa ett kit med 18-200, (äta gröt en tid) det skulle kanske ge mest till att börja med? Sedan köpa ett 16-85 (eller ett fast vidvinkelobjektiv?) när så småningom pengarna räcker till. Vill ju helst inte släpa med mig en hel resväska när man går ut. Tänkte också så småningom skaffa en blixt också, något förslag där också? Skall kunna fungera trådlöst inom någon meter ifrån kameran.
Det är nog som du skriver Petr-L, att kunna ta kort i svagt ljus utan blixt kan ju vara guld värt, så VR får det bli.
Jag vet ju inte riktigt var fotograferingen kommer att ta mig någonstans, men samtidigt har jag en familj som kommer att vilja använda kameran, så det här med att slippa byta objektiv för ofta kan nog vara en ide.

Köp ett D90 hus och använd brorsans objektiv medans du lever på gröt och nudlar tills du får råd med ett Nikon 16-85VR eller ännu hellre ett bättre begagnat Nikon 17-55/f2.8, då kommer du bli supernöjd.

/kent

Priset enligt Prisjakt ligger på 9700 sek, konstigt nog säljs det på Elgiganten för 8990 sek, brukar dom inte vara med på prisjakts jämförelser? Vet då i och för sig inte om det är ett VR-objektiv vilket skulle kunna vara förklaringen.
För att besvara din fråga: El-giganten finns med hos oss, men inte i samma jämförelse som VR-kitet. De anger inte att objektivet har VR, och därför förutsätter vi att de har kitat ihop kameran med icke-VR-objektivet och listar således El-giganten på en separat produkt: Nikon D90 + 18-55/3,5-5,6.

Hälsningar,
Joakim @ Prisjakt

Jag kan bara svara för mig själv men köp gärna ett annat tele än Sigma 70-300 APO Macro. Varför jo du kommer vilja ha både snabbare AF samt bättre ljusstyrka ju mer du fotar. Visst Sigma 70-300 är en bra instegsoptik men i slutändan skulle man ha lagt de på lite dyrare variant. Vet ej vad Nikon har för mellanklass så man inte fläskar på med ett 70-200 2,8 VR :)

Jag köpte ett 16-85VR till min D90...har inte så mkt att jämföra med, men ett råd jag själv fick var att verkligen satsa på ett bra objektiv (och käka gröt en extra månad). "Sämre" objektiv blir snart liggande. Skillnaden mellan VR eller inte VR är enorm, så det rekommenderas. Känner mig iaf mkt mkt nöjd med både kamera och objektiv. mvh/Margita

Jag tycker definitivt du ska köpa ett objektiv med bildstabilisering eftersom det ökar användbarheten väsentligt. Tycker därför du ska välja mellan något av 16-85, 18-105, 18-200. Alternativt, en 17-50 mm f2.8 zoom, beroende på vad du tänkt fota.

Pengar är ju faktiskt pengar, och jag tror att du får mest valuta för dem om du satsar på ett 18-105 och en blixt, t ex SB-600, eftersom det objektivet bundlas ihop med D90 och du därför kan köpa den från någon av de billigaste nätbutikerna. (är du student eller känner någon så har Dustin ungefär 500:- rabatt på D90n och gratis frakt för studenter).

Eller, ännu bättre kanske. Köp en zoom begagnad här på FS.

Jag får tacka för alla råd som jag får, kan konstatera att det finns många olika åsikter om vad som är bra och inga förslag är dåliga. Får bestämma mig för en "grund" att stå på. Det här med blixten då, vad anser ni om den? Vill ha en bra blixt som matchar kameran, väntar hellre och köper en ordentlig när pengarna finns.

Angående blixt finns det inte så mycket att välja på, eftersom man bör köpa en av samma märke för att alla avancerade funktioner ska fungera som de ska. Nikon har tre stycken, SB-600, SB-800 och SB-900 som alla gör ungefär samma jobb. SB-900 är gigantiskt stor, svindyr och avsett för fullformatare, SB-800 klarar lite fler funktioner som man inte brukar använda, och SB-600 gör att som man brukar använda en blixt till, men har aningen mindre blixtstyrka än SB-800 och är den mest prisvärda (SB-800 begagnad är ofta ett kap också). Det ryktas om att SB-800 ska tas eller redan har tagits ur produktion.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto