Annons

Nikon D90, köpa eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Behåll din fina kamera!

Jag skulle absolut behålla D90:n. Det är ett kanonfint och mycket prisvärt kamerahus som räcker mycket långt. Har just sålt en D80 - som jag varit väldigt nöjd med och aldrig upplevt som plastig - till förmån för en D300s. Det är i alla fall inte i nuläget svårt att sälja en begagnad kamera till en rimlig peng, om du vill byta upp dig. Kan dock vara bra att behålla ett "extra" hus som back up och köper du ett större och tyngre hus framöver kan det vara en fördel att ha kvar det mindre och lättare huset när du inte vill bära omkring på den stora klumpen.

D90:n genererar lika bra bilder som exempelvis en D300, eller D300s, så det är en riktigt fin kamera du har i din låda. Satsa på bra optik om du vill fota "seriöst", istället för att "häftigare hus", det finns mycket bra begagnat att hitta på Blocket mm. Jag har också svårt att tro att D90:n inte skulle klara av att användas i "normala" utomhusmiljöer. Det är ändå oftast optiken som sätter gränsen för hur mycket busväder kameran klarar, och jag har aldrig haft några problem med mina Nikongrejer.

Lycka till!

/Per
 
Hej!

Jag har köpt min första systemkamera idag, Nikon D90 med objektivet 18-105mm. Köpte även ett Nikon-kit med väska och 4gb minneskort, plus nån UV filter-lins som man tydligen behövde. Alltihop gick på ca 11300 kr. Jag har inte öppnat kartongen än. När jag läser igenom recensioner verkar de flesta nöjda med kameran, men några tycker att den brister mkt på vissa punkter bl.a att den inte är vädertålig, känns plastig mm mm. Pga detta har jag börjat tveka lite. Jag kommer fota väldigt mkt utomhus, men om den inte tål fukt eller minusgrader..?

Går den sönder om man fotar med den då? Jag gillar att fota sportgrejer, t.ex skidor, skulle det inte funka att fota det med D90n?


Jag är lite nybörjare vad gäller systemkameror, så jag vill väldigt gärna ha lite råd av er som kan!

Mvh Louise

Inget fel på Nikon D90 men om jag minns rätt så var den kitkluggen inte en av Nikons bästa objektiv. Läs mera på Råd & Rön....
 
När jag började fotografera så starta jag med National Geographics "Photography Field Guide" av Peter Burian. Enligt mig en riktigt bra bok som beskriver alla grundläggande saker som slutartider, bländare, skärpedjup m.m. mycket tydligt. Men den tar även upp fotoutrustning samt lite om olika typer av fotografering samt bildkomposition. Jag har för mig att boken även ska finnas i en svensk översättning om du föredrar det.
Länk: http://www.amazon.co.uk/National-Ge...r_1_10?ie=UTF8&s=books&qid=1262726204&sr=1-10

Sen gillade jag även Bryan Peterson's "Learning to See Creatively" när det handlar om ren bildkomposition. Mycket bra!
Länk: http://www.amazon.co.uk/Learning-Se...=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1262726764&sr=8-1

Om du bor i en större stad så kan du säkert finna iaf den första boken på biblioteket. För ännu fler hadfasta tips kring fotografering skulle jag kolla in böckerna i serien "Photo Workshop" från förlaget Wiley som jag också gillat.
Länk: http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss...ipbooks&field-keywords=photo+workshop&x=0&y=0

[Edit: Vad gäller ditt kameraköp så blir det säkerligen helt perfekt. Ett litet tips är att inte stirra sig blind på tekniken och alla tekniska pryttlar. Man kan ta fantastiskt fina bilder med dagens instegskameror, och din D90 ligger ett par snäpp över dessa. Efter hand som du lär dig mer så kommer du nog vilja komplettera med annan optik. Men ta allt detta i "rätt" ordning ;-) ]
 
Senast ändrad:
Tips

Hej,
jag har precis som du inhandlat en D90 med i princip samma paket (18-105 objektiv, 4GB kort, mm).
Jag har fotat en hel del med kameran och kommit fram till följande:
- supernöjd med kameran, fungerar perfekt!
- objektivet är ganska bra, dock behöver jag komplettera med ett ljusstarkare för inomhusbruk (jag skall köpa Nikon Nikkor AF-S DX 35/1,8 G, knappt 2000kr)
- jag fick med en SB-400 blixt, den är lite för enkel eftersom man inte kan vinkla blixten åt sidorna, däremot är den otroligt liten och behändig. Men om du skall fota mycket med blixt så kan det vara värt att kolla på t.ex. SB-600 istället.
- Om du även skall filma med kameran så kan det vara bra att köpa ett videostativ istället för ett vanligt kamerastativ och därigenom få lite dämpning om du panorerar t.ex.
- jag skall även komplettera med den trådlösa fjärrutlösaren (billig, ca 200kr)

- jag har hittat en hel del tips på nätet, t.ex. http://kenrockwell.com/nikon/d90/users-guide/index.htm . Ken Rockwell är lite väl kategorisk i sina uttalanden, men läs genom den guiden så får du en mycket bra genomgång av alla inställningar du kan göra i D90.
- Från Rockwells sidor lärde jag mig att konfigurera upp knapparna på D90:n, jag höll inte riktigt med honom i valen han gjorde men det är en bra början i att snabbt kunna ställa om kameran till olika lägen

Eftersom jag inte har haft en digital systemkamera tidigare (hade vanlig systemkamera för många år sedan) så har jag märkt den absolut största skillnaden och det som jag rekommenderar till dig - ta många bilder! Ta bild, kolla hur den blev, ändra någon inställning (tex vitbalans), ta en till bild. Fungerar perfekt för att lära sig kameran och alla inställningar du kan göra.
 
-Försäkring till kameran? Ja, nej, vilken, och hur mkt kostar det ca?
-Kan man köpa extra (litium?)batterier till kameran?
-Behöver man minst två minneskort?
Hoppas du börjat ta en massa bra bilder nu -- det är en riktigt bra kamera du har köpt.

Försäkring: Kameran täcks av din hemförsäkring. Om du inte redan har det kan det vara bra att ha ett allrisktillägg ("drulleförsäkring"). Om du t ex tappar kameran i sjön.

Batteri: Köper man det på nätet kostar ett extrabatteri bara nån hundralapp. Jag tycker det är väldigt bra att ha i väskan.

Minneskort: Samma sak där; det kostar inte mycket -- och när kortet i kameran blir fullt är det skönt att ha ett till.
 
Av egen erfarenhet så klarar den kyla vatten bra. Tappade ner min kamera i 1m snö plockade upp fottade lite mer sen torka jag av snön. Fortsatte även att fotta direkt när jag kom in och inga skador på kameran.
 
Igår stötte jag på mina första problem med min d90 i stark kyla. Vi gav oss ut på en skidtur i 17-20 minusgrader. Batteriet som satt i kameran var inte fulladdat, så för första gången (jag har varit ute och fotat en del i mellan 5-10 minusgrader tidigare utan att få slut på batteri) behövde jag byta till reservbatteriet.

Nästa problem var att efter ett tag så kärvade fokuseringen så mycket att kameran inte orkade autofokusera, utan jag var hänvisad till manuell fokus. Det var dock troligtvis HSM-motorn i mitt http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9971 som kärvade ihop i kylan av någon anledning.

Det hade varit intressant att se hur det hade fungerat med ett annat objektiv med annan fokusmotor alternativt d90s egna autofokusmotor.

Efter att ha värmts upp i kameraväskan i rumstemperatur så fungerar kamera och objektiv alldeles utmärkt igen.
 
Har också haft lite problem i kylan men det beror uteslutande på objektivet (de utan motor har inga problem)

Även om batteriet räcker länge så kommer du säkert vilja bära med dig ett extra i nödfall.

skaffa också flera minneskort av samma anledning. det blir ofta många bilder under en tur. hellre solla än att missa bilden :)
Dessutom kommer du nog att börja fota i RAW (bäst för redigering) + jpeg efter ett tag och då tar de en del plats.

Har ett ljusstarkt 50mm (1,8) men mest för ett kortare skärpdjup. Visst blir det lättare att ta bilder inomhus men det är knappast optimalt utan blixt.
 
Har också haft lite problem i kylan men det beror uteslutande på objektivet (de utan motor har inga problem) /.../
Är du säker på att det beror på objektivet? Tycker det låter extremt märkligt. Min gissning är att det beror på att batterierna inte orkar leverera tillräckligt med effekt för att driva fokusmotorn i kamerahuset och som via en liten skruv fokuserar objektivet.

När det gäller kyla så kvittar det i princip vilken systemkamera du har. Det är ofta batterierna som inte klarar kölden så bra. Jag har själv en D200 som jag trodde hade problem med kyla, men det visade sig att allt berodde på batterierna. Mer info: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=116307
 
Lägg kameran, med optik, i en plastpåse om du kommer hem efter en lång kamerapromenad i is-kyla. Då får du det mesta av kondensen på plastpåsens utsida.
 
Det är snarare bländaren som låser sig. Efter omstart fungerar den fint igen. Har endast problemet med mitt tamron 17-50 mina nikkor funkar fint. Tydligen ett ganska vanligt problem.
 
Förlåt om detta inte är tillåtet... då ber jag om ursäkt. Men, köpte du den på mellandagsrean och råkar ha den oöppnad, eller att du helt enkelt inte vill ha den, så är jag en mycket villig köpare!!! Har ringt runt till x-antal expertbutiker i stockholm, men alla rabatterade hus är slut! :(
 
Förlåt om detta inte är tillåtet... då ber jag om ursäkt. Men, köpte du den på mellandagsrean och råkar ha den oöppnad, eller att du helt enkelt inte vill ha den, så är jag en mycket villig köpare!!! Har ringt runt till x-antal expertbutiker i stockholm, men alla rabatterade hus är slut! :(

Hehe, den som kan får gärna ta bort detta inlägg. Köpte nyss en D90 på Media Markt istället. :)
 
Närgräns

Det var en kille på MediaMarkt som lärde mig att närgränsen för digitala system kameror beräknas såhär:
Om du har ett 18-105 objektiv så är det: 18x25 = 450mm alltså, du kan inte fota närmare än 45cm, och det verkar stämma hyfsat bra, siffran 18 om man ska räkna den rakt av i mm. så är det för analoga kameror.
Nu tror inte jag 25 är det exakta värdet man ska multiplicera med eftersom jag får en känsla av att man kan gå lite närmare ändå, men det är ett ungefärligt värde.
För övrigt så har du köpt en grymt bra kamera (har likadan) som är en testvinnare, och där även Nikons alla gamla objektiv passar på, med en extra ljuskänslig sensor vilket ger bra resultat vid nattfotografering utan blixt med stativ.
Ha det så kul.
 
Det var en kille på MediaMarkt som lärde mig att närgränsen för digitala system kameror beräknas såhär:

Lyssna inte på honom i fortsättningen! Be honom i stället titta på data för de objektiv han säljer och kolla sin formel igen! Han kan börja med Nikons 50:a, vilken som helst. Närgräns 450 mm, dvs 9 gånger brännvidden, inte 25!

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.