Annons

NIKON D90 jämfört med D80

Produkter
(logga in för att koppla)

ROYSAN

Aktiv medlem
Visst är mycket av detta redan diskuterat. Men den tråden är så lång och innehåller en massa bakåtstävanden om filmning etc skall vara eller inte vara på en systemkamera. Jag känner igen reonemangen redan från tiden då AF var på kommande, inte skulle det vara sån skit på en sytemkamera. Idag accepterar alla AF.
Det viktisgaste är ju dock skälva bildkvaliteten och handhavandet vid vanlig bild.

Till frågan då:

En huvudskilland är att D90 har C-MOS sensor mot D80 CCD. Frågan är vad detta betyder för bildkvaliteten i huvudsak? Konstrastomfång?

12 eller 10 Mp är kanske inget att jaga efter?

Den större bildskärmen med jättemycekt större upplösnig är ju super på D90

Vikten talar lite emot D90 då den är tyngre.
 
Visst är mycket av detta redan diskuterat. Men den tråden är så lång och innehåller en massa bakåtstävanden om filmning etc skall vara eller inte vara på en systemkamera. Jag känner igen reonemangen redan från tiden då AF var på kommande, inte skulle det vara sån skit på en sytemkamera. Idag accepterar alla AF.
Det viktisgaste är ju dock skälva bildkvaliteten och handhavandet vid vanlig bild.

Till frågan då:

En huvudskilland är att D90 har C-MOS sensor mot D80 CCD. Frågan är vad detta betyder för bildkvaliteten i huvudsak? Konstrastomfång?

12 eller 10 Mp är kanske inget att jaga efter?

Den större bildskärmen med jättemycekt större upplösnig är ju super på D90

Vikten talar lite emot D90 då den är tyngre.

Jag har haft D80 och har nu D300 och D3. Den enda fördelen jag funnit hos D80 jämfört med de nya CMOS-kamerorna är att D80 med sin CCD bättre bevarar färgmättnaden i skuggor. Annars har D90/D300 med sina CMOS en aning bättre kontrastomfång och bildkvalitet som mest blir tydligt på högre ISO-tal. På ISO 100-400 är skillnaden försumbar. Se min tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=88635

DR mm:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/D300/D300IMATEST.HTM
 
Tack Tore för ett mycket seriöst och bra svar!
Det låter som att man kan behålla D80, såvida man inte lockas av den större fina bildskärmen och de andra finesserna.

Finns det någon manual till D90 att ladda hem någonstans ännu??
Vore kul läsning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.