Annons

Nikon D90 eller D5100

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kommer alltid komma en "ny" bättre kamera vad man än väljer!
Köp den som DU tycker känns bäst i handen, ett bekvämt grepp om kameran gör mer för själva fotograferandet än många kanske tror.

jag hade själv samma dilemma i våras då jag skulle byta hus, D90 lr nåt annat. För mig blev det D3100 och är 110% nöjd med köpet. (hade d90 lånad några dagar för att testa vad jag tyckte om den innan köp.)

mvh jens

D7000 tycker är lite väl påkostad som en "första kamera" det blir nog lite senare :) Är så himla orolig att om jag köper d90 nu och om nån månad kommer det en som är lite bättre för samma c.a pris osv

Jag är ju som sagt nybörjare, men jag lär mig väldigt fort och intresset är stort så det ska bli kul och köpa sig sin första system kamera! :)

Men är D90 en bra lätt lärd kamera, som man inte tröttnar på heller?

Jag använde min D80 i närmare 4 år, fram tills i våras faktiskt. Så jag känner mig rätt övertygad om att du inte kommer "slå i taket" gällande vad en D90 kan prestera på ett bra tag :)

Varför inte en begagnad D60 eller D80 att börja med .. finns att handla för 2000 - 3000:-
Helt underbara kameror att börja fotografera med.. massor av prestanda till en nybörjare.
Kanske komplettera med en skaplig glugg som du sedan kan behålla till nästa uppgradering.

När du sedan blir varm i kläderna så har du den kunskap du behöver för att göra rätt val på en ny kamera.

(PS: för ett par år sedan rosades D90 överallt i alla tester och tidningar.. "toppbetyg" kunde man läsa i alla
tidningar "en fantastisk" kamera... och bara för att nya modeller kommer ut på marknaden så D90 inte ett enda dugg sämre för det... :eek:)

(PS: för ett par år sedan rosades D90 överallt i alla tester och tidningar.. "toppbetyg" kunde man läsa i alla
tidningar "en fantastisk" kamera... och bara för att nya modeller kommer ut på marknaden så D90 inte ett enda dugg sämre för det... :eek:)

Precis så! Ibland blir hetsen efter det absolut nyaste rätt löjlig. D90 är en precis lika eminent kamera nu som den var när den lanserades :)

ja menar... tekniken uppgraderas

Efterföljaren till D90 finns redan på marknaden, nämnligen D7000 (och den är ju inte direkt revolutionerande mycket bättre vad gäller sensorn). Den lär inte komma ner till samma pris som D90 förrän dess ersättare kommer.
Sen går utvecklingen inte alls så fort framåt som man kan tro när man läser på forum. Teknikhetsen är helt absurd, om du frågar mig.

ja menar... tekniken uppgraderas

Precis så, tekniken uppgraderas. Den gamla tekniken nergraderas inte. Den blir alltså inte sämre bara för att en bättre modell kommer ut :) Och just därför är D90 en precis lika bra kamera nu som när den kom, detta förändras föga bara för att en ny modell släpps. Och som nämnt tidigare i tråden blir uppgraderingshetsen ganska fånig efter ett tag. En D90 kommer att göra dig glad i många år, oavsett vad som släpps framöver. Den förblir alltså ett utmärkt köp!

Exempel på vad som talar för D5100:
- Mindre och lättare
- Vridbar skärm med bra upplösning
- Bättre sensor (mindre brus, större dynamik och högre upplösning)
- Bättre filmning
- Effektlägen som t ex fusk-HDR

Exempel på vad som talar för D90:
- Fler dedikerade knappar
- Autofokus med fler objektiv
- Tyngre och stabilare
- Toppdisplay
- Två rattar

Vad är viktigast? Du bestämmer.

Lätt val

Har en d3:a och en D300.
Klart bra kameroror, men behöver man inte en snabb autofocus o seriebildstagning så är sensorn på D 5100:an klartt prisvärd o en klar vinnare..lätt o smidig.
å bra exponering

Magnus

Skillnaderna finns definitivt, frågan är hur mycket de märks vid normal fotografering. Jag har själv haft båda, och bara vid vissa typer av mål med vissa typer av krav finns det en verkligt synbar skillnad i bildkvalitet.

Skillnaden i kamera-"typ" är större än skillnaden i bildprestanda. D5100 är en mindre, nyare kamera - med vikbar skärm, bättre live-view, men färre direktkontroller. D90 är större, rejälare (inte nödvändigtvis bättre för det!) kropp, och den har inbyggd fokusmotor. Det är väl den största skillnaden.

D5100 är trevlig pga sin nätta storlek, sin LV (som jag iofs bara använder från stativ eller vid makrofotografering) och att den har ISO100.

Kombinationen ISO100 och ADL är faktiskt ganska bra att ha för fotografering starkt solsken, vinterbilder osv. Du får faktiskt mindre brus med ADL igång med en D7000 än vad jag får på ISO200 utan ADL med en D90.

(Det jag använder nu är D90-D7000-D3x, D5100 fick åka hem igen. Jag hade den för att flickvännen ville ha en mindre kamera också, men det löste sig "på annat sätt") :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto