Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90/D200 autofocusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

gäddmannen

Aktiv medlem
Hej
Jag har en Nikon D90 som jag har problem med autofocusen på
Jag har fotat en hel del och tyckt att kameran har focuserat konstigt
nästan alltid en bit framför objektet vid korta slutartider
jag gjorde en enkel test igårkväll
jag lade ett vitt papper med ett vågrätt svart sträck på och en tumstock i vinkel mot sträcket

jag har ett nikkor 50mm/1.8 objektiv på och väljer den strörsta bländaren
för att få så kort slutartid som möjligt
tar en bild i ca 30 graders vinkel mot papperet avstånd till focuspunket/sträcket ca 50cm
och ser då att kameran har focuserat ca 2cm framför focuspunkten/sträcket

Jag gör samma test med min Nikon d200 och där ligger focus ca 1,5cm bakom focuspunkten/sträcket

Jag gör för skojs skull samma test med min jättegamla Minolta 7d med 50mm/1,7
och på denna jättegamla kamera ligger focus exakt där den skall
vad är det för fel på mina Nikon kameror?
Går det att fixa?
i så fall kostnad ?
mvh
Peter Stålblad

Det är ju inte beroende på korta slutartider utan att dessa ger större bländaröppning och därmed kortare skärpedjup. Det sättet du gjort funkar skapligt om du nu valt AF-S och en fokuspunkt, du kan också söka efter focus sheet och få en färdig med skala. Typ som denna

http://www.pinoyphotography.org/forum/index.php?topic=51148.0

En annan möjlighet jag testat är att sätta upp 3-5st 1,5V batterier i en sned vinkel så de står med en liten skillnad i avstånd, med lite mellanrum mellan och sedan sätta fokus på den i mitten. Sedan studera bilden vilket batteri som är skarpast. Använd största bländaren, i läge A.

Om fel så gäller det att förstå om det är kamera eller objektiv, testa med fler objektiv, bäst är att skicka in både kamera o objektiv vid en justering. Vet ej vad det kostar.

Senast ändrad:
Det är ju inte beroende på korta slutartider utan att dessa ger större bländaröppning och därmed kortare skärpedjup. Det sättet du gjort funkar skapligt om du nu valt AF-S och en fokuspunkt, du kan också söka efter focus sheet och få en färdig med skala. Typ som denna

http://www.pinoyphotography.org/forum/index.php?topic=51148.0

En annan möjlighet jag testat är att sätta upp 3-5st 1,5V batterier i en sned vinkel så de står med en liten skillnad i avstånd, med lite mellanrum mellan och sedan sätta fokus på den i mitten. Sedan studera bilden vilket batteri som är skarpast. Använd största bländaren, i läge A.

Om fel så gäller det att förstå om det är kamera eller objektiv, testa med fler objektiv, bäst är att skicka in både kamera o objektiv vid en justering. Vet ej vad det kostar.

har testat med fler objektiv och upplever samma problem särskillt med D90:n
jag fotar mycket hundar som springer och trodde först att det var fel på mig och mina inställningar
men efter att varit ute i nästan perfekt belysning och bakgrund så focuserar i alla fall
kameran mysko
har provat de flesta inställningarna som finns i kameran

fotar jag landskap med långa slutartider så inga problem

ett typexempel :
jag har ett fågelbord i trädgården och skall fota en fågel som sitter på en gren intill
fågeln sitter stilla (en stund iaf)
jag siktar , kameran piper och jag trycker av
kollar i datorn sedan och tror du inte på fasiken att focus ligger på en gren ca 10cm bakom fågeln (D200)
eller på en annan liten detalj framför ca 10cm (D90)
grrr....

ett annat exempel ska fota en av hundarna i gräset
siktar på huvudet kameran indikerar focus på nosen
trycker av finfint tycker jag iaf
kollar i datorn och tror på fasiken att focus ligger på några grässtrån (korta)
framför hunden
visserligen är hunden luddig i pälsen med den är klart focuserad iaf :eek:)
mvh
Peter

När jag fotar med mina asgamla Minolta 5D och 7D inga problem
Dock är dom ju hopplöst slöa i autofocusen men det blir rätt iaf
kanske ska göra mig av med mina Nikon kameror och skicka in
en av mina 7D på rep till tyskland för dom lider lite tyvärr av
"first frame black"
mvh
Peter

har testat med fler objektiv och upplever samma problem särskillt med D90:n
jag fotar mycket hundar som springer och trodde först att det var fel på mig och mina inställningar
men efter att varit ute i nästan perfekt belysning och bakgrund så focuserar i alla fall
kameran mysko
har provat de flesta inställningarna som finns i kameran

fotar jag landskap med långa slutartider så inga problem

ett typexempel :
jag har ett fågelbord i trädgården och skall fota en fågel som sitter på en gren intill
fågeln sitter stilla (en stund iaf)
jag siktar , kameran piper och jag trycker av
kollar i datorn sedan och tror du inte på fasiken att focus ligger på en gren ca 10cm bakom fågeln (D200)
eller på en annan liten detalj framför ca 10cm (D90)
grrr....

Jag har sett samma fenomen med min D90. Efter att ha sett en annan tråd som beskriver samma sak med samma kamera så testade jag min D90 på fåglar utanför fönstret (öppet fönster) och fann att kameran ger perfekt skärpa. När jag köpte D600:an i september så tyckte jag ju att dess autofokus var mer på bettet, men som sagt "gamlingen" togs fram igen och testades och den fokuserar perfekt. Låser på tunn gren utan tvekan. Så jag tycker att ditt problem verkar vara att du antingen har för stort fokusfält eller att du siktar så nära ytterkonturen att autofokuspunkten kan låsa på något vid sidan bakom eller framför. Välj alltid (nästan) en liten fokuspunkt och var noga med att inte mäta utanför motivet. Det har min D90 lärt mig. Man måste inse att kameran är en idiot, man måste visa den vad den ska göra. Låter man kameran ta över får man problem.//K

Jag har sett samma fenomen med min D90. Efter att ha sett en annan tråd som beskriver samma sak med samma kamera så testade jag min D90 på fåglar utanför fönstret (öppet fönster) och fann att kameran ger perfekt skärpa. När jag köpte D600:an i september så tyckte jag ju att dess autofokus var mer på bettet, men som sagt "gamlingen" togs fram igen och testades och den fokuserar perfekt. Låser på tunn gren utan tvekan. Så jag tycker att ditt problem verkar vara att du antingen har för stort fokusfält eller att du siktar så nära ytterkonturen att autofokuspunkten kan låsa på något vid sidan bakom eller framför. Välj alltid (nästan) en liten fokuspunkt och var noga med att inte mäta utanför motivet. Det har min D90 lärt mig. Man måste inse att kameran är en idiot, man måste visa den vad den ska göra. Låter man kameran ta över får man problem.//K

Nej har enpunkts focus och siktar mitt på målet
D90 alltid focus framför motivet oavsett objektiv
och D200 alltid bakom motivet oavsett objektiv
Dotterns D3200 pang på bara inga problem
focus sitter som en smäck mitt i målet

Nej har enpunkts focus och siktar mitt på målet
D90 alltid focus framför motivet oavsett objektiv
och D200 alltid bakom motivet oavsett objektiv
Dotterns D3200 pang på bara inga problem
focus sitter som en smäck mitt i målet

Vad händer på motiv där kameran inte kan låsa på något framför eller bakom? T ex en tegelvägg! Ta någon bild rakt på på lite olika avstånd.//K

Vad händer på motiv där kameran inte kan låsa på något framför eller bakom? T ex en tegelvägg! Ta någon bild rakt på på lite olika avstånd.//K

ska prova för skojs skull någon dag
men jag har till 90% bestämt mig för en D7100
det blir nog så att D200 får min 10åriga son
och D90 får 15 åriga sonen ta över
mvh
Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar