ANNONS
Annons

Nikon D90 - Blixtsynkkontakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

BlickBar

Medlem
Är okunnig vad gäller blixtar, och tänkte anmäla mig till kurs i ljussättning.

Men, kursens grundkrav är att "din kamera måste ha BLIXT-SYNKKONTAKT".

Så, här är mina förvirrade frågor... ;-)

1) Har Nikon D90 "Blixtsynkkontakt"?
- På Nikons hemsida säger de att kameran saknar "Blixtsynkterminal". Är det samma sak som ovanstående?

2) Hur löser jag detta, finns det tillbehör att köpa?
- Trodde att det räckte med trådlösa alternativet. Men det kanske bara funkar ihop med Nikon-grejer, och det kanske de ej har på kursen.

Finn det någon stjärna här på FS som kan svaret på detta? ;-)

(Har ej kunnat få svar i frågan av kursanordnaren än).

Jag misstänker att det är en kontakt för PC-synk som avses.

D90 saknar en sådan, men man kan köpa denna som sätts i blixtskon och som ger en synk-kontakt.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FSW52901

De flesta modernare trådlösa synklösningar som PocketWizards, Skyports osv sätts i blixtskon.

Stort tack för tipsen, Fluffen och Goatboy! :)
Nu känner jag mig lite mer hemma i lingot - och slipper yra så förvirrat när jag står i fotobutiken!

För att göra det övertydligt:

D90 har en blixtsynkkontakt för kameramonterade blixtar. Den sitter i tillbehörsskon uppe på sökarprismat. Det är den mittre stora kontakten som är själva synkkontakten.

D90 har däremot inte en synkkontakt för externa blixtar. Denna brukar kallas för PC kontakt eller tidigare för X-synk.

Med D90 går det som du redan nämnt styra blixtar trådlöst men det kräver att blixtarna stöder Nikons i-TTL system och det är det inga externa studioblixtar som gör. Det löser man genom att sätta på en adapter i blixtskon uppe på kamerans prisma som har ett uttag för en kabel = PC synkkabel. Detta är trådalternativet. Det finns även trådlösa alternativ med radio eller IR men det krävs fortfarande en manik som sätts i blixtskouttaget uppepå prismat.

Vissa kameror, tex D300 har ett uttag för PC-synkkabeln. Du behöver således inte någon adapter.

Blixtsynk via PC uttaget så går det inte att få någon som helst intelligens överförd mellan kamera och blixt. Med en Nikon originalblixt så styrs allt av kamerans ljusmätare. Men så funkar det INTE med en extern studioblixt. PC-uttaget innebär helt dumma blixtar. Du måste själv styra blixten men det är väl det som du skall lära dig på kursen

För att göra det övertydligt:

D90 har en blixtsynkkontakt för kameramonterade blixtar. Den sitter i tillbehörsskon uppe på sökarprismat. Det är den mittre stora kontakten som är själva synkkontakten.

D90 har däremot inte en synkkontakt för externa blixtar. Denna brukar kallas för PC kontakt eller tidigare för X-synk.

Med D90 går det som du redan nämnt styra blixtar trådlöst men det kräver att blixtarna stöder Nikons i-TTL system och det är det inga externa studioblixtar som gör. Det löser man genom att sätta på en adapter i blixtskon uppe på kamerans prisma som har ett uttag för en kabel = PC synkkabel. Detta är trådalternativet. Det finns även trådlösa alternativ med radio eller IR men det krävs fortfarande en manik som sätts i blixtskouttaget uppepå prismat.

Vissa kameror, tex D300 har ett uttag för PC-synkkabeln. Du behöver således inte någon adapter.

Blixtsynk via PC uttaget så går det inte att få någon som helst intelligens överförd mellan kamera och blixt. Med en Nikon originalblixt så styrs allt av kamerans ljusmätare. Men så funkar det INTE med en extern studioblixt. PC-uttaget innebär helt dumma blixtar. Du måste själv styra blixten men det är väl det som du skall lära dig på kursen

Suveränt!!!
- Äntligen förstår jag hur allt hänger i hop (behöver knappt gå den där kursen nu, haha). Tack! :)

alternativ

Har man nu sagt att det ska vara synkuttag så är det väl bara att rätta sig efter det. Men alla moderna studioblixtar funkar som dumma slavar, dvs om någon annan blixtrar så gör de likadant.

Du kan använda din inbyggda blixt (eftersom du kör nikon)
(eller en separat)
för att blixtra, bara du kör den i manuellt läge så
blixtrar den utan förblixtar och går utmärkt att trigga studioblixtar med. Eftersom du bara kan slå den inbyggda rakt fram kan den dock komma med i ljusbilden (ge skuggor där du inte vill ha dem). Detta kan man gå runt med en IR ridå.

En separat blixt på kameran slagen med låg effekt i taket väggen
kommer inte med på bild. Men blir lite onödigt otymplig att
dra runt i studion med. Fast synksladdar är ett elände!

lycka till på ljuskurs!

Har man nu sagt att det ska vara synkuttag så är det väl bara att rätta sig efter det. Men alla moderna studioblixtar funkar som dumma slavar, dvs om någon annan blixtrar så gör de likadant.

Du kan använda din inbyggda blixt (eftersom du kör nikon)
(eller en separat)
för att blixtra, bara du kör den i manuellt läge så
blixtrar den utan förblixtar och går utmärkt att trigga studioblixtar med. Eftersom du bara kan slå den inbyggda rakt fram kan den dock komma med i ljusbilden (ge skuggor där du inte vill ha dem). Detta kan man gå runt med en IR ridå.

En separat blixt på kameran slagen med låg effekt i taket väggen
kommer inte med på bild. Men blir lite onödigt otymplig att
dra runt i studion med. Fast synksladdar är ett elände!

lycka till på ljuskurs!

Varmt tack! :) Och jag ska försöka att inte snubbla på sladdarna - som jag hoppas att vi slipper överhuvudtaget. // Hm: Tycker det var länge sen de aviserade "Det trådlösa samhället" nu: We're still waiting... ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar