Annons

Nikon D810 fokuserar inte med mina Sigma objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

PelleA1

Medlem
Tog fram kameran idag inför en resa & upptäckte att kameran inte längre focuserar med mina två Sigma objektiv. Har kontrollerat alla inställningar, rengjort kontakterna & tagit ut batteriet för en "reset" utan att det blivit bättre. Sigmaobjektiven har inbyggd focusmotor, ett 24-70 & ett 70-200.
Chansade & upptäckte att om jag använder mitt äldre Nikon 35-70 utan inbyggd focusmotor eller mitt Yongnou 100 med inbyggd focusmotor så är det inga problem. Jag inbillar mig att det är uppdatering 1.13 som ställer till det. Någon som kan ge lite "input" här, då jag har slut på idéer.

Ja, Sigmas objektiv förefaller inte vara kompatibla med Nikons AF-P-uppdateringar. Du lär kunna backa mjukvaran en version så att de fungerar tills Sigma löser problemet (om du har objektiv med stöd för dockan).

Jag testade förut med ett gammalt Sigma utan inbyggd motor på min uppdaterade kamera och det fungerar, så det är rätt tydligt att Sigmas implementation av kommunikationen till den inbyggda motorn inte är korrekt.

Lösningen

Det visade sig vara en "bug" som gör att kameran (Nikon D810) inte längre är kompatibel med Sigma objektiv i och med Firmware v1.13. Backade till v1.12 & allt fungerar igen. De linser jag har går inte att uppgradera så jag kan inte ev. kompensera i den änden heller. Nikon får bakläxa på denna firmwareuppgradering.

Ja, Sigmas objektiv förefaller inte vara kompatibla med Nikons AF-P-uppdateringar. Du lär kunna backa mjukvaran en version så att de fungerar tills Sigma löser problemet (om du har objektiv med stöd för dockan).

Jag testade förut med ett gammalt Sigma utan inbyggd motor på min uppdaterade kamera och det fungerar, så det är rätt tydligt att Sigmas implementation av kommunikationen till den inbyggda motorn inte är korrekt.

Du hann före här men det finns ingen firmware, mig veterligen till de Sigma linser jag har!?
Tack för hjälpen! :)

Det visade sig vara en "bug" som gör att kameran (Nikon D810) inte längre är kompatibel med Sigma objektiv i och med Firmware v1.13. Backade till v1.12 & allt fungerar igen. De linser jag har går inte att uppgradera så jag kan inte ev. kompensera i den änden heller. Nikon får bakläxa på denna firmwareuppgradering.

Felet är Sigmas som har en felaktig mjukvara i sina objektiv. Det är något man i princip får räkna med när man köper tredjepartsobjektiv till många märken, eftersom de i varierande grad har gissat sig till hur kommunikationen ska se ut. De kan sluta fungera närsomhelst, antingen med nya mjukvaruuppdateringar eller när det kommer helt nya kameramodeller. Något som har hänt mer än en gång.

När det gäller uppdateringar av Sigmas objektiv så måste de ju först lösa problemet. Jag vet inte ens om de officiellt medgett att det finns ett problem. Antingen är det sedan dockan om man har ett sådant, eller så måste man skicka in objektivet till Tura och få chippet i det bytt eller uppgraderat, förutsatt att modellen är tillräckligt ny och att Sigma har brytt sig om att lösa problemet. Gnäll hos importören Tura och fråga när Sigma tänker lösa problemet.

Man kan notera, som du har gjort, att det inte är alla tredjepartsobjektiv som har slutat fungera. I det här fallet är det specifikt Sigma som verkar ha gått på pumpen.

Kanske bäst att flytta denna tråd till den andra ("problem med fokuseringen") annars kommer vi snart in på liknelser med bilbranschen etc. också här. :)

Ett förtydligande, när jag gjorde AF-P uppdateringen på D610 så slutade ett äldre Sigma 30mm 1.4 med inbyggd motor att fungera. Mitt Sigma 35mm Art fortsatte däremot att fungera efter uppgraderingen.

Detta gäller antagligen för alla Sigma non-Art objektiv t ex 50mm och 85mm 1.4.

Tog fram kameran idag inför en resa & upptäckte att kameran inte längre focuserar med mina två Sigma objektiv. Har kontrollerat alla inställningar, rengjort kontakterna & tagit ut batteriet för en "reset" utan att det blivit bättre. Sigmaobjektiven har inbyggd focusmotor, ett 24-70 & ett 70-200.
Chansade & upptäckte att om jag använder mitt äldre Nikon 35-70 utan inbyggd focusmotor eller mitt Yongnou 100 med inbyggd focusmotor så är det inga problem. Jag inbillar mig att det är uppdatering 1.13 som ställer till det. Någon som kan ge lite "input" här, då jag har slut på idéer.

Har läst om samma problem i många forum.

Snabbfixen är att nedgradera din kamera, men den riktiga fixen är att uppgradera dina objektiv (som inte var framåtkompatibla). Kontakta Sigma.

Har läst om samma problem i många forum.

Snabbfixen är att nedgradera din kamera, men den riktiga fixen är att uppgradera dina objektiv (som inte var framåtkompatibla). Kontakta Sigma.

Vad jag kan komma ihåg så innehöll inte v1.13 några för mig kritiska uppdateringar.
Jag kör på v1.12 tills det blir tillfälle att chippa om objektiven eller så tar jag en titt på "art" serien alt. Nikons egna objektiv.

Ber om ursäkt om jag ställde till det med en ny tråd men vet man inte exakt vad man skall söka på är det inte alltid lätt att hitta redan startade trådar med samma fråga. Eller som vi säger om intranätet på jobbet... "finns i sjön". Dvs omöjligt att hitta om man inte vet vart det är.

Tack för all input i alla fall "Over and out"

Hej!

Har samma problem men hittar inte var man hittar äldre firmware modeller, bara det senaste.
Vart hittade du 1.12?

Mvh
/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar