ANNONS
Annons

Nikon D800 eller D3s?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuda

Aktiv medlem
Hej!

Ser att D800 och D3s ligger i samma prisklass begagnat på olika sidor.
Har själv en D800 men är lite sugen på typ en D3s.
Saken är den att jag fotar lika mycket i studio som i sportsammanhang, och vill alltså ha en allround kamera som funkar till "allt". I sportsammanhang störs jag inte så mycket på bilder/sekund men är autofokusen snabbare i D3s:en? Eller är det mitt gamla objektiv som inte riktigt hänger med kanske?
Lite inputs från er duktiga fotografer om fördelar samt nackdelar med ett eventuellt byte hade varit gott!

Tack på förhand!

Autofokusen är inte snabbare på D3s.
D800 har samma fokussystem som D4.

Sådant är väldigt svårt att säga i praktiken. Ja - autofokussensorn är samma. Processorn kan heta samma. Men Nikon säger uttryckligen att Expeed bara anger generation och mjukvara och INTE ren prestsnda i sig. Det innebär att processorn som hanterar bl a autofokus skulle kunna vara kraftigare i t ex D4. Man får nog prova i praktiken för att veta hur det är med AF. Men jag håller med, skall man börja jaga det värsta i kamerans AF prestanda skall man nog först se till att objektiven hänger med. Hur det än ligger till med verklig skillnad i AF prestanda mellan D4 (D3s) och D800 är nog skillnaden mellan olika objektiv i många fall större.

Sådant är väldigt svårt att säga i praktiken. Ja - autofokussensorn är samma. Processorn kan heta samma. Men Nikon säger uttryckligen att Expeed bara anger generation och mjukvara och INTE ren prestsnda i sig. Det innebär att processorn som hanterar bl a autofokus skulle kunna vara kraftigare i t ex D4. Man får nog prova i praktiken för att veta hur det är med AF. Men jag håller med, skall man börja jaga det värsta i kamerans AF prestanda skall man nog först se till att objektiven hänger med. Hur det än ligger till med verklig skillnad i AF prestanda mellan D4 (D3s) och D800 är nog skillnaden mellan olika objektiv i många fall större.

Tack för svar!
Tror nog att jag först och främst ska lämna in två av mina objektiv för justering tillsammans med kameran. Kollade AF och det såg absolut inte bra ut :/

Men är fortfarande intresserad av mer synpunkter på D3s! :)

Intresserad av samma frågeställningar är du slår ihop D3s och D4 är det ingen skillnad i autofokus hastighet dom emellan?

Intresserad av samma frågeställningar är du slår ihop D3s och D4 är det ingen skillnad i autofokus hastighet dom emellan?

D3, D3s, D700 har i stort sett identiska AF-system - notera system, som Fredrik påpekar, bara för att systemet är detsamma behöver inte prestanda vara exakt desamma.

D4, D800 och D7100 har en lite moderniserad version av samma AF-system, med vissa förbättringar, som till exempel att det blivit ljuskänsligare och att det stöder AF även när maxbländaren är 8.

Jag kör själv både D3 och D3s, jag har fotat en hel del med D700, D4, D800 och D7100 ... Jag skulle säga ungefär så här:

- Det finns mycket små skillnader mellan D3 och D3s, men då talar vi verkligt subtila saker. Det mesta av uppdateringarna i AF som kom med D3s, kom också via firmware-uppdateringar av D3. De två modellerna är i praktisk mening mycket lika.
- D3/D3s har snabbare AF än D700. Min misstanke är ungefär det Fredrik är inne på - mer processorprestanda, plus att de stora husen kör på högre spänning och helt enkelt kan vara högre klockade (t.ex. fler utläsningar av AF-sensorn/sekund). Skillnaden mellan D3/D3s och D700 är inte dramatisk, men den är inte svår att se. Mest handlar det om förmågan att hålla fokus på motiv som rör sig ojämnt och svårförutsägbart.
- D4 har lite bättre AF-prestanda än D3s. Mest märkbara skillnaderna jag har sett är känsligheten i svagt ljus och förmågan att sätta fokus direkt när ett motiv dyker upp ("initial focus acquisition" på utrikiska). Plus att D4 har fullt fungerande AF i 10 bilder/sek mot 9 bilder/sek i D3s.
- D800 har som sagt samma AF-system som i D4, men det finns en skillnad som jag uppfattar som jämförbar med skillnaden mellan D3/D3s och D700. Igen, kan handla om mindre processorprestanda helt enkelt.
- D7100 ligger sedan något litet snäpp efter D800, igen troligen mest skillnad i processorprestanda.

Autofokus hör till de saker som vinner mycket på de allt snabbare processorerna i kamerorna. Det gör att man kan göra fler beräkningar/sekund men också mer komplexa beräkningar. Tänk på att en AF-sensor troligen läses ut med mycket hög frekvens (hundratals gånger/sekund eller mer) och att det skapar mycket mätdata som skall analyseras och bearbetas.

Ok, mitt gamla objektiv som inte hänger med då kanske?

Då ingen annan verkar ha svarat på detta så passar jag på, och ja; Just versionen av 80-200 2,8 med Skjutzoom är tyvärr lite ökänd för att ha väldigt långsam autofokus. Den senare AF-versionen med vridzoom är snabbare, och ännu bättre är den därefter med AF-S, och båda går att hitta begagnade för bra pris. Jag har inte själv provat D800 för sport, men har läst att det absolut inte ska vara några problem vad gäller autofokusen, förutsatt att man har ett objektiv med snabb fokusdrivning. :)

Det framgick ju inte i ursprungsfrågan villet/vilka objektiv det gällde. Men, så länge man inte kör med AF-S objektiv så lär en ev skillnad i AF prestanda mellan D3/D3s/D4 och D800 blekna jämfört med att byta från AF/AF-D objektiv till AF-S, i synnerhet om man går från skjutzoomvarianten av 80-200/2,8 till AF-S 80-200/2,8 eller någon AF-S VR 70-200/2,8 varianterna.

Det framgick ju inte i ursprungsfrågan villet/vilka objektiv det gällde. Men, så länge man inte kör med AF-S objektiv så lär en ev skillnad i AF prestanda mellan D3/D3s/D4 och D800 blekna jämfört med att byta från AF/AF-D objektiv till AF-S, i synnerhet om man går från skjutzoomvarianten av 80-200/2,8 till AF-S 80-200/2,8 eller någon AF-S VR 70-200/2,8 varianterna.

Kan bara hålla med och rekommenderar AF-S 70-200 första versionen
Kostar runt 8000 och är bättre än sitt ryckte
Ditt objektiv kan hitta ett nytt hem hos någon där inte AF hastigheten är avgörande.
Jag tackar för Martins svar om AF olika generationer och förhållanden till kamerans processor.
Får väll hoppas på snar D4s så D4 sjunker i pris. ..
Blir ett väldigt fint par D800 och D4 sitter knappar hyfsat lika och i övrigt fungerar lika.

Här kan läsa lite mer
http://www.imaging-resource.com/news/2012/10/08/autofocus-reality-part-4-nikon-full-frame

...
Får väll hoppas på snar D4s så D4 sjunker i pris. ..
Blir ett väldigt fint par D800 och D4 sitter knappar hyfsat lika och i övrigt fungerar lika.

Det finns fotografer på OS som har fått möjligheten att testköra 4Ds.
Bl.a. Robert Deutsch (som jobbar på USA Today, med utgångspunkt i N.Y.).
Exempelbilder finns här:
http://www.cameraegg.org/nikon-d4s-at-sochi-2014-sample-images-taken-by-d4s

En del rykten säger att D4s kommer att lanseras imorgon.
Så det är nog ett bra läge att ha lite is i magen.

jag har kört mycket med både D3s och D800. jag tyckte af i D3s var klart snabbare och säkrare. Framförallt när man ställer af på yttre punkterna

både och

Jag hade d3s och 800. Den ena var snabb, den andra levererade bra bilder.
Vad man skall ha beror på vad man använder den till.

jag tyckte tiden drog ifrån D3s så jag sålde den, behöll 800:an och kompletterade med en D7100.

Lite udda val kanske, men det funkar för mig.

/lma

Jag hade d3s och 800. Den ena var snabb, den andra levererade bra bilder.
Vad man skall ha beror på vad man använder den till.

jag tyckte tiden drog ifrån D3s så jag sålde den, behöll 800:an och kompletterade med en D7100.

Lite udda val kanske, men det funkar för mig.

/lma

Ja jag bevakar vad som händer med 7200 som ju det ryktas om som komplement till min D800 Väldigt avgörande blir Bild Buffert och Autofokus. Hade en D7000 som jag var i stort sätt nöjd med innan en närstående la beslag på den med motiveringen att du har två kameror jag har ingen så du får ge mig ena...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar