Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d80

Produkter
(logga in för att koppla)

linnas

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är en ganska ny hobbyfotograf och funderar nu på att köpa in första systemkamera. Jag vill ha en billig kamera som jag både kan lära mig och växa lite med och tänkte mig först en nikon d3100 inklusive kitobjektiv. Jag har blivit erbjuden att köpa en nikon d80, inklusive kitobjektiv nikkor 18-55 mm, tamron 55-200 mm f/4-6,6, samt nikon 50 mm f/1,8D, för 2700 kronor. Kameran är i bra skick sägs det. Låter detta som något som kan vara värt att testa? Uppskattar verkligen råd då jag är ny i kameradjungeln.

Tack.
 
Hej!

Jag är en ganska ny hobbyfotograf och funderar nu på att köpa in första systemkamera. Jag vill ha en billig kamera som jag både kan lära mig och växa lite med och tänkte mig först en nikon d3100 inklusive kitobjektiv. Jag har blivit erbjuden att köpa en nikon d80, inklusive kitobjektiv nikkor 18-55 mm, tamron 55-200 mm f/4-6,6, samt nikon 50 mm f/1,8D, för 2700 kronor. Kameran är i bra skick sägs det. Låter detta som något som kan vara värt att testa? Uppskattar verkligen råd då jag är ny i kameradjungeln.

Tack.

Jag tycker det verkar som en bra deal. D80 är en kamera med lite fler möjligheter än D3100 och även om den är äldre så är den i stort sett lika bra bildmässigt som en D3100.

/Karl
 
Bra val .

Hej och välkommen till Fotosidan . Roligt att du funderar att köpa en systemkamera . Den begagnade utrustningen du beskriver är i mitt tycke ett mycket bra val . Nikons D80- var en välldigt berömd kamera . Dom tillhörande optiken är helt- OK . Lycka till med din fotografering önskar Krillan 54 .
 
Tycker också D80 till det priset är ett bättre köp, du år många funktioner som inte instegkamerorna har. Två tumhjul för tid o bländare, motor i huset så du kan driva äldre objektiv, såsom tex 50/1,8 D. Jag tror också D80 har nikons CLS system för trådlös blixt, tror också den klarar high speed synk tid med blixt och du får en tydligare sökare och ett bättre grepp att hålla i. Sensorn är något äldre på D80 som påverkar bruset på högre ISO, men jag tycker det är värt det och bättre att börja med en Nikon som har alla kontrollerna såsom de större.

Fastnar du för fotograferingen så kan du får bara några tusen i mellan senare byta upp dig till en D300 eller D7000
 
Tack för era kommentarer!
Så ni tror/tycker att det kan vara ett bra val? Är det någonting speciellt jag ska tänka på när jag tittar/köper kameran? Vet någon maxantal exponeringar på en d80?
 
Vet inte vad Nikon garanterar men jag ska gissa på en 75000-100000, en av mina hus en D5000 har nu gått 60000, min D90 och D300 ligger nu runt 35000 och det är nog mer normalt. Det vore bra om den gått mindre än 35000 tycker jag. Man kan se antal exponeringar om man öppnar en jpgfil i Panda.

Kvalité på batteri, det kan vara på upphällningen och kostar en del. Hur ren är sökaren/mattskiva/spegeln och hur ser en bild ut om man tar mot något ljust, tror man ska använda en mindre bländare och se om man ser några mörka fläckar. Fungera AF snabbt och säkert, om man tar med 50/1,8 på största öppningen, litet skärpedjup hur sätter den fokus? Fungerar blixten?

Är det någon du känner, så kanske du kan få låna allt och testa innan du köper?
 
Tack för era kommentarer!
Så ni tror/tycker att det kan vara ett bra val? Är det någonting speciellt jag ska tänka på när jag tittar/köper kameran? Vet någon maxantal exponeringar på en d80?

Hej
D80 är en utmärkt kamera och du får mycket för de pengarna du beskriver (förutsatt att den inte är skadad på något sätt). D80 har en slutare som är "testad" för 50 000 exponeringar, och närmar man sig den siffran så kanske man skall räkna med att slutaren snart lägger av. Det är nog rätt komplicerat att byta vilket troligen gör det dyrt (min spekulation).

Se efter så att kamerahuset inte verkar ha dunsat i golvet eller blivit utsatt för damm (sand) eller mycket smuts - det är inget som förlänger livslängden direkt.

D80 har både CLS med den inbyggda blixten och High Speed Sync, så det är bara att köra på med kreativiteten med en extern blixt om man vill (går att hitta begagnade SB-600 rätt billigt tror jag).

Lycka till!

/Roger
 
Nu är jag ägare till min fina Nikon d80 i väldigt fint skick, samt de tre objektiven. Det jag nu börjat fundera på är om någon vet var jag kan få tag på en instruktionsbok på svenska, alltså en helt vanlig manual som brukar följa med allt nytt man köper, men tyvärr inte allt begagnat...

Tack så himla mycket för alla tipsen. Kameran har gjort knappa 16 000 exponeringar, och betydligt fler lär det ju bli :) Batterier är i gott skick, liksom allt annat jag som amatör kunnat hitta...
 
Logga in på Nikon och registrera den så kan du hämta en pdf manual där

Grattis till köpet, det är mycket kamera, har själv haft en sådan för två sedan
 
Logga in på Nikon och registrera den så kan du hämta en pdf manual där

Grattis till köpet, det är mycket kamera, har själv haft en sådan för två sedan

Om ingen annan är registrerad på den. Det brukar lösa sig genom att Nikon kontaktar den registrerade som får avragistrera sig. Det hela kan ta ett tag, men om du har skolengelskan i minne så kan du troligen få en manual på engelska så länge från amerikanska Nikon utan registrering.
 
Är det ingen vänlig själ med en D80 som kan maila henne en PDF-manual?

Du kan garanterat få tag på en från Nikon, men frågan är ju till vilket pris...
 
Nu är jag ägare till min fina Nikon d80 i väldigt fint skick, samt de tre objektiven. Det jag nu börjat fundera på är om någon vet var jag kan få tag på en instruktionsbok på svenska, alltså en helt vanlig manual som brukar följa med allt nytt man köper, men tyvärr inte allt begagnat...

Tack så himla mycket för alla tipsen. Kameran har gjort knappa 16 000 exponeringar, och betydligt fler lär det ju bli :) Batterier är i gott skick, liksom allt annat jag som amatör kunnat hitta...

16 000 är ju inget - vilket kap du har gjort.

Jag har den engelska pdf-manualen. Den är på knappa 9 MB, så det är nog bäst om du laddar ner den från Nikon USA (jag kan maila den, men jag tror inte det går via meddelandefunktionen här på FS). Skriv inte mailadressen direkt i forumet, i så fall via meddelarfunktionen.

Kolla också att du har senaste firmware. Det skall vara version 1.11. Du kollar det genom att gå in i menyn på kameran och välja symbolen som ser ut som en fast nyckel för muttrar. Sedan skrolla till "Firmware Version" och tryck "OK". Det skall vara 1.11 på både "A" och "B".

/Roger
 
16 000 är ju inget - vilket kap du har gjort.

Kolla också att du har senaste firmware. Det skall vara version 1.11. Du kollar det genom att gå in i menyn på kameran och välja symbolen som ser ut som en fast nyckel för muttrar. Sedan skrolla till "Firmware Version" och tryck "OK". Det skall vara 1.11 på både "A" och "B".

/Roger

Vad innebär firmware? Jag har 1,01 på både A och B. Är det någonting man kan ändra på något sätt eller hur fungerar det? Någonting annat jag bör tänka på?

Tusen tack för alla svar, och länken med hela manualen på svenska från nikonsupport var precis vad jag sökte. :) Nu tror jag att jag klarar mig ett tag till iallafall :)
 
Vad innebär firmware? Jag har 1,01 på både A och B. Är det någonting man kan ändra på något sätt eller hur fungerar det? Någonting annat jag bör tänka på?

Tusen tack för alla svar, och länken med hela manualen på svenska från nikonsupport var precis vad jag sökte. :) Nu tror jag att jag klarar mig ett tag till iallafall :)

Hej
Ja då bör du uppdatera till senaste versionen. Går att hämta ner från Nikons svenska hemsida. Tror dock att du behöver registrera dig först. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad uppdateringen innebar, men jag har för mig att det var några buggar som fixades.

Firmware är den programvara som kameran använder för att göra allt det kameran gör, t ex när du bläddrar i menyerna, ställer in olika parametrar (t ex vilken blixtfunktion du skall ha etc...). Det kallas firmware eftersom den jobbar närmare hårdvaran (kretsarna) till skillnad mot mjukvara (software) som ofta har flera "lager" mellan sig och hårdvaran (t ex operativsystem -> applikationsprogram (mjukvara)).

Det är viktigt att man följer anvisningarna noga när man gör firmwarebytet. Se till att batteriet är ordentligt laddat innan du börjar.
Här är länk till sidan:
https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/25895

/Roger

Edit: P.S. Man verkar inte behöva registrera sig...
 
Firmware är alltså programvaran i kameran, att uppdatera den till senaste versionen är ungefär som att uppgradera ett dataprogram. Det kan t.ex. fixa buggar och i sällsynta fall lägga till funktioner. Det bör man göra när det kommer ut en ny, men D80 har varit ur produktion såpass länge att den senaste versionen är den sista.

Kul att manualen var till hjälp!
 
När jag provade en Nikon D80, blev jag inte helt förtjust i den, därför att jag fick ett otroligt fult brus på bilderna i läget 400 ISO. Man kunde tro att bilderna var tagna med kameran i en mobiltelefon, och det tyckte jag då, år 2008. Det såg bättre ut i 1600 ISO, faktiskt. Själv är jag på väg att köpa en Nikon D50, men den är en helt annan sak.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.