Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Betongen

Medlem
Undrar om någon har erfarenhet av hur D80 klarar lite tuffare tag som i segling i skärgården t.ex.
Räknar med att i sommar vara en hel del i nämnda miljö och mycket plåta blir det. Men fukt är ju alltid ett gissel. Min D80 är väldigt sparsamt använd men har alltid funkat perfekt. Kör den ihop med en Tamron SP AF17-50 2,8DiII som enligt mina ringa kunskaper är kanon.
Men just det där om fukten tänker ställa till bekymmer......
Jag hade naturligtvis inte direkt tänkt och bada med den men ändå.

Om man skulle byta upp sig, är D700 det man skall välja och för att det verkligen skulle vara en uppgradering som märks? Men en jäkla massa pengar är det!)
Det där med att filma är inte riktigt min pilsner så D300s gäller inte. (ännu)
Tacksam för synpunkter och goda råd!
Tommy.

Undrar om någon har erfarenhet av hur D80 klarar lite tuffare tag som i segling i skärgården t.ex.
Räknar med att i sommar vara en hel del i nämnda miljö och mycket plåta blir det. Men fukt är ju alltid ett gissel. Min D80 är väldigt sparsamt använd men har alltid funkat perfekt. Kör den ihop med en Tamron SP AF17-50 2,8DiII som enligt mina ringa kunskaper är kanon.

Om man skulle byta upp sig, är D700 det man skall välja och för att det verkligen skulle vara en uppgradering som märks? Men en jäkla massa pengar är det!)
Tommy.

Förvara den skyddat och fota inte i direkt stänk/regn så ska den kunna överleva.

= D80 är inte fukt/stänkskyddad alls, inte heller Tamron 17-50.Men det är min erfarenhet att "normalkameror" kan vara med för det mesta bara man tar det försiktigt och tex inte låter det regna direkt så det blöter ner; några småstänk vid duggregn tex är inte så mkt oroa sej för.Har dock inte någon D80 så exakt hur mkt just den modellen tål vet jag ju inte...
Kollegan har en men han är den försiktiga typen och har vad jag vet inte utsatt sin för regn/fukt.Den har dock varit med ute vid en del vinterfoto och klarat sej galant.

Ett alternativ (ifall du "bara" har 17-50:an till din D80) kunde vara detta:

Byt till Pentax K-7/lämplig optik.Borde bli billigare än en D700 med fukt/stänktålig Nikonoptik.

K-7 tål ösregn/storm/snö etc, och även de 2 "WR-kitobjektiven" klarar (nästan) samma behandling.Sen kan du ha en Tamron 17-50 i övriga väderförhållanden för extra fin skärpa.
Pentax 18-55WR/55-200WR är mkt bra och vädertåliga kitgluggar, men Tamron 17-50:an är iaf ett hack bättre + som bekant ljusstarkare.

Senast ändrad:

Tommy.

Min D80 har överlevt regn och översköljning av innehåll i vattenglas utan problem. Vinterkylan har inte heller varit något problem, har inte skyddad kameran speciellt mycket, men inte varit överdrivet våldsam med den heller.

Den tål hur som helst mer än man tror.

Visst är det så, att köpa sprillans nytt kamerahus idag är väl ungefär lika vettigt ekonomiskt sett som att köpa en fabriksny bil. Dom tappar i värde blixtsnabbt.
Men än då, det är en skön känsla att packa upp och prova......
Hur som helst, D80:an få allt hänga med ett tag till. Funkar ju trots allt utan problem.Får vara lite försiktig och inte hoppa i plurret med den.
Tommy.

Förvara den skyddat och fota inte i direkt stänk/regn så ska den kunna överleva.

= D80 är inte fukt/stänkskyddad alls, inte heller Tamron 17-50.Men det är min erfarenhet att "normalkameror" kan vara med för det mesta bara man tar det försiktigt och tex inte låter det regna direkt så det blöter ner; några småstänk vid duggregn tex är inte så mkt oroa sej för.Har dock inte någon D80 så exakt hur mkt just den modellen tål vet jag ju inte...
Kollegan har en men han är den försiktiga typen och har vad jag vet inte utsatt sin för regn/fukt.Den har dock varit med ute vid en del vinterfoto och klarat sej galant.

Ett alternativ (ifall du "bara" har 17-50:an till din D80) kunde vara detta:

Byt till Pentax K-7/lämplig optik.Borde bli billigare än en D700 med fukt/stänktålig Nikonoptik.

K-7 tål ösregn/storm/snö etc, och även de 2 "WR-kitobjektiven" klarar (nästan) samma behandling.Sen kan du ha en Tamron 17-50 i övriga väderförhållanden för extra fin skärpa.
Pentax 18-55WR/55-200WR är mkt bra och vädertåliga kitgluggar, men Tamron 17-50:an är iaf ett hack bättre + som bekant ljusstarkare.

Tack för tipsen Mats, men jag har låtit den ekonomiskt vise bak i hårdisken bestämma efter moget övervägande. Jag kör med det jag har i sommar, har en del stora utgifter på båten (nya segel bl.a) så det lär dra i väg. Får se vad det blir till hösten, jag får återkomma då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar