ANNONS
Annons

Nikon D80 vänder bilden rätt..

Produkter
(logga in för att koppla)
Det vill jag bestämt minnas att den gör. Skulle tro att alla DSLR av senare modell har denna funktion.

nice, föressten -

D40x blir mitt nästa inköp, främst för storleken men mer och mer även för att skillnaderna mellan d80 och d40 är hyfsat små ändå, iaf för mig och mina tagningar.

- Undrar ifs hur skillnaderna är mellan sökarna..?

Vill inte påstå att skillnaderna är så små, oavsett vilket fotande du gör.

Det jag saknar ABSOLUT mest på min brors d40 jämfört med min D80 är fler focuspunkter.

Fokuspunkter, motor

Hej, Joakim

Nu är jag inte så hemma inom en del inom kameror så det kanske kan låta dumt men de 3 som d40´n har räcker inte det ? om jag har ett äpple på bordet men vill ha det längst ner till höger i bild typ focusen. kan jag inte focusera från mitten på en av de 3 och sen hålla kvar avtryckarn och bara flytta kameravinkeln.. ?
Skärpedjupet är ju ändå i ett bestämt läge alltid väl ? oavsett antal punkter ? öö hänger nån med mitt resonemang eller jag är ute o cyklar ;)

Jag har inga tidigare objektiv så det gör ju inget... väl ? Ska inte köpa nån speciallare utan klarar mig på de som erbjuds med inbyggda motorer..

Hej

Självklart kan du låsa focus, men det hinner man inte göra om om det är ögonblicksbilder det handlar om.
Dessutom ligger de 3 focuspunkterna i vågrät linje med varandra jag hade gärna haft åtminstone 2 till i lodrätt som ett kors du vet..
Att D40 saknar focusmotor är som du säger av mindre betydelse om man ändå inte har några objektiv innan.
Förstår dessutom att D40 är tilltalande om man är ute efter en "liten" kamera.
Har du tittat på Canon 400D?

bättre med kors

Hej

Min Coolpix 880 har möjlighet att focusera i ett femstjärnigt kors så visst ser jag budget varianten i d40 om än det inte går att jämföra kompakt och system..

Kan nog tänka mig klara mig med 3 fokus då jag vill ha en liten systemare.

Canon nja :) Polare har en 20D och lagt en förmögenhet. Jag tycker ändå bättre om Nikons bilder. Smaksak antar jag.

Sökarn är nog det enda jag inte har koll på mellan d40 och d80án nu, hurvida kvalitén är i vad man ser och om det skilljer sig något åt..

Läste något om Kommande D90 tar bilden då du reagerar med ögat typ.. avtryckningen bara bekräftar och det visas sedan en med ögats val och en med avtryckarn.. hmm undrar om detta är sant kaxigt i så fall. Skulle komma till hösten..

Jag har kört med mittsensorn i min D70 sedan jag fick den. Jag provade att skifta runt lite i början, men eftersom det bara är den i mitten som är en korssensor så funkar den lika bra på vågräta som lodräta ytor.
Fokusen mäter kontrasten mellan mörkt och ljus och är det en vågrät linje den mäter på så används den lodräta delen av sensorn och tvärt om. (taget fritt ur minnet, googla på autofokus :) )

Jag fokuserar och riktar om i dom flesta fall, har man riktigt kort skärpedjup på nära håll så kan det göra att motivet hamnar ur fokus så då får man skjuta rakt på och beskära efteråt.

Det finns säkert massor av människor som kan förklara allt det här bättre och enklare än vad jag har gjort hät, vill bara underbygga mitt val av fokuspunkt!

/B

april, focus

> Hehe börjar ju själv undra.. ang april. Nja jag stör mig att jag inte bookmarka sida nu iaf.. sorry kan ej bekräfta ev sanning i det.

> Intressant med fokus centrerings valet. Kanske även detta en smaksak..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar