Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80 med SB600-blixt kan nån svara

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder en SB600 som fjärrstyrd blixt till min Nikon D80. Problemet att den inbyggda blixten också avfyras. Detta vill jag inte. I manualen verkar det som att den inbyggda blixten kann stängas av om man anger "--" i inställningen för den inbyggda blixten, men den går av ändå.
Är det någon som har liknande problem?
Hur bär man sig åt för att endast fyra av den externa fjärrstyrda SB600:an?
Tacksam för svar,
Med Vänliga Hälsningar
Andreas

Såhär funkar det.

Den inbyggda blixten ställs in på att vara "commander".
Det betyder att den bara skickar ut en svag blixt som styr din SB600. Den inbyggda blixten är då så svag att den inte påverkar den slutliga bilden.

Om du dock vill ha det helt utan inbyggd blixt får du köpa antingen en förlängningssladd som du fäster ena änden i blixtskon på kameran och den andra i blixten eller en trådlös variant som fyller samma funktion.

Jag använder en SB600 som fjärrstyrd blixt till min Nikon D80. Problemet att den inbyggda blixten också avfyras. Detta vill jag inte. I manualen verkar det som att den inbyggda blixten kann stängas av om man anger "--" i inställningen för den inbyggda blixten, men den går av ändå.
Är det någon som har liknande problem?
Hur bär man sig åt för att endast fyra av den externa fjärrstyrda SB600:an?
Tacksam för svar,
Med Vänliga Hälsningar
Andreas

Eller så skaffar du dig en sån här http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SG-3IR men jag vet inte hur bra den fungerar i praktiken. Dock är den inte så farligt kostsam så det kanske är värt att testa.

/Joel

Hur vore fallet om jag använder någon av blixtarna SB800 eller SB900. Det går ju att använda som master. SB600 enbart som slav.
Om jag använde en SB800 trådlöst, skulle jag kunna få den inbyggda blixten att inte fyra av alls?
Hoppas på svar
MVH

Hur vore fallet om jag använder någon av blixtarna SB800 eller SB900. Det går ju att använda som master. SB600 enbart som slav.
Om jag använde en SB800 trådlöst, skulle jag kunna få den inbyggda blixten att inte fyra av alls?
Hoppas på svar
MVH

Om du ska fjärrstyra en sb-600 utan andra tillbehör än kameran måste du använda den inbyggda blixten. Det ser ut som den utlöser sig men det är förblixtar som pratar med din externa blixt. Commanderläge är viktigt på kameran, remote på den externa. Använder du en sb-800 ställer du den på master och låter den sitta på kameran.
Här kan du läsa mer

Ok, men går det att fjärrstyra en sb800 eller sb900 utan att kameran skjuter av en förblixt. Jag tror att jag sett det med en SB900+D700, men är ej säker.
Sanningen finns någonstans därute..
MVH
Andreas

Eftersom den inbyggda fjärrstyrningen sker med ljus från en huvudenhet så blir knepigt. Du får blunda när förblixtarna går av. Läs igenom bruksanvisningarna och på nikons sida så förstår du hur det fungerar. Iofs finns det en klump att köpa som är en sb-800 utan blixthuvud i princip som klarar av att fjärrstyra med infrarött ljus men den kostar en hel del. Fjutten i länkarna ovan som man sätter för blixten fungerar också.

D80 kommunicerar inte med SB600 via blixtljus.
IR är det som "talar" med blixten därmed fungerar "SG3-IR" som enda "blockeringen av popupblixten.

Jag har en själv och tycker att den fungerar bra.

Med en Sb800 på kameran kan du på samma sätt (Via IR) lösa ut din Sb600.

D80 kommunicerar inte med SB600 via blixtljus.
IR är det som "talar" med blixten därmed fungerar "SG3-IR" som enda "blockeringen av popupblixten.

Jag har en själv och tycker att den fungerar bra.

Med en Sb800 på kameran kan du på samma sätt (Via IR) lösa ut din Sb600.

Men kameran klarar , vad jag förstått, inte av att sända ut bara infraljus utan därför syns förblixtar och man måste sätta för den lilla mojängen för att inte störa studioblixtar och ögon som reagerar på vanligt ljus.

Popup blixten blixtrar som den skall, alltså inga förblixtar eller så utan "precis som den skall".
Man kan om man vill "ställa" ner blixten men då syns den ju.
När man använder sg3ir kan man därför bli tvungen att ställa upp den externa blixten eftersom blixtens iTTL tror att även popup blixten kommer belysa objektet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar