Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d80 med 18-55, -70 eller -135?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesfo

Medlem
Är inne på att köpa en Nikon D80, men funderar på om jag ska välja ett "standard" 18-55-objektiv och senare köpa till t ex 55-200, eller om jag ska gå på 18-135 på en gång (eller mellantinget 18-70). Fördelar / nackdelar med de olika? Vikt och ev bildnackdelar med att ha större omfång på zoomen?
Tacksam för lite råd...
 
Alla bilder jag tagit sedan jag fick min D80 är tagna med 18-135 om inget annat anges. Det är inget fel på den,men manuella fokusringen är fladdrig. Jag tycker du ska ta 18-55, eller billigaste paketet, och köpa 18-200 sen om du är ute efter så stort omfång. Klarar du dig utan vidvinkel an du köpa bara hus och en begagnad 28-80 för nästan inga pengar alls. Nackedelen med superzoomarna är väl optisk kvalite vad jag hört. Jag skulle istället föreslå 18-70 och 80-200 eller kanske 70 - 300, men det beror på lite var när och hur du använder kameran. mvh Hans
 
Valet står egentligen mellan 18-55 och 18-135 eftersom det är marginell prisskillnad mellan 18-70 och 18-135, å då gå mellanalternativet bort. Det som gör mig tveksam på -135 är om det blir onödiga störningar i bilden om objektivomfånget är för stort. Men det kanske inte har något med det att göra?
 
Jesfo skrev:
Valet står egentligen mellan 18-55 och 18-135 eftersom det är marginell prisskillnad mellan 18-70 och 18-135, å då gå mellanalternativet bort. Det som gör mig tveksam på -135 är om det blir onödiga störningar i bilden om objektivomfånget är för stort. Men det kanske inte har något med det att göra?
18-135 är en mycket skarp glugg men gjort sig känd för en hel del distortion och CA jämfört med 18-70. jag tror att 18-70 rent allmänt är ansedd som en bättre optik. Jag tror dock att 18-135 är en bra allround-glugg som lämpar sig bra som enda glugg. Om du däremot tänker uppgradera så småningom så tycker jag att 18-70 är att föredra. 18-70 och den nya 70-300 med af-s o VR blir en mycket svårslagen kombination. bägge är toppklassade.
 
Jag tycker inte du ska räkna bort 18-70 om du är rädd för dålig optik vid större omfång. Precis som Paul är inne på åker du ju i så fall på att växla mellan 2 gluggar. Jag valde bort den allmänt ansett skarpare 18-70 för att få en allround-semesterbilds-optik och med mina krav fungerar den bra till det. Kommer att komplettera det med ett macro och på sikt kanske ett lite längre tele/telezoom.

För min del lägger jag helre pengar på de objektiven än på en superzoom, men det handlar om hur du använder kameran, om du har nytta av motsvarande 300 mm (mot en analog) till 'vardags' eller om det bara gör kameran klumpig. Kvalitetsmässigt har du säkerligen en mycket fin kombination med 18-70 + 70-300.

mvh Hans
 
InfHarry skrev:
Jag tycker inte du ska räkna bort 18-70 om du är rädd för dålig optik vid större omfång. Precis som Paul är inne på åker du ju i så fall på att växla mellan 2 gluggar. Jag valde bort den allmänt ansett skarpare 18-70 för att få en allround-semesterbilds-optik och med mina krav fungerar den bra till det. Kommer att komplettera det med ett macro och på sikt kanske ett lite längre tele/telezoom.

För min del lägger jag helre pengar på de objektiven än på en superzoom, men det handlar om hur du använder kameran, om du har nytta av motsvarande 300 mm (mot en analog) till 'vardags' eller om det bara gör kameran klumpig. Kvalitetsmässigt har du säkerligen en mycket fin kombination med 18-70 + 70-300.

mvh Hans

18-70 är mycket bra, läs gärna här på fotosidan. Om du behöver omfång tycker jag du ska ta kostnaden av en 18-200 så slipper du byta objektiv. 18-55 och 18-135 är enklare objektiv, gå hellre ner i kamera än ner i objektiv.
 
Jag har samma problem, vet inte vilket objektiv jag ska välja till D80..

Om man skaffar 18-70 som verkar vara det bästa objektivet optiskt sett och sen tex Nikons 70-300 VR kommer man vilja sätta på ett 18-200 "kompromiss-objektiv" då om man skaffar ett sådant?

Hur mycket sämre är ett 18-200 (tex Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC) i ändlägena än nikons 18-70?

Jag tycker det verkar väldigt smidigt med ett 18-200, men hur mycket förlorar man i bildkvalitet jämfört med optik med lite mindre omfång?

Tacksam för råd..
 
jag har valt...

Tack för alla goda råd. Nu har jag valt och fick kameran levererad igår em. Trots att folk här förordade 18-70 så blev det ett 18-135, eftersom det verkade bra med lite större omfång om man bara har ett objektiv med sig och så spelade priset (paket) in. Just nu känns det rätt, men jag har ju bara hunnit ta ett hundratal testbilder hemma.

Om man är i valet och kvalet så är ju 18-135-gluggen ganska stor ("lång" i hopfällt läge). T ex går inte kameran ner i en Love Pro TLZ Mini som redan fanns hos oss (har ett filter på och vill ha med motljusskyddet). Så det får alltså bli en till mellanstor väska...
 
Jonnii skrev:
Jag har samma problem, vet inte vilket objektiv jag ska välja till D80..

Om man skaffar 18-70 som verkar vara det bästa objektivet optiskt sett och sen tex Nikons 70-300 VR kommer man vilja sätta på ett 18-200 "kompromiss-objektiv" då om man skaffar ett sådant?

Hur mycket sämre är ett 18-200 (tex Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC) i ändlägena än nikons 18-70?

Jag tycker det verkar väldigt smidigt med ett 18-200, men hur mycket förlorar man i bildkvalitet jämfört med optik med lite mindre omfång?

Tacksam för råd..

Sigmas 18-200 är sämre än Nikons 18-70 på jämförbara brännvidder.

Nikons 18-200 är lika skarpt som 18-70.
 
Tror du gjorde ett bra val. min kompis gjorde samma val när han köpte D80 och det har fungerat alldeles utmärkt. Har själv 18-50 och måste köpa något mer nu.
 
Jag vet att de är för sent nu, men jag hade valt 18-70. Varför? Jag jobbar i fotobutik och av alla kit vi sålt med D80 är de bara 18-135mm objektivet som ahr ställt till problem för våra kunder. Hälften av dom som köpte kitet med 18-135 har kommit tillbaka med de med strulande autofokus. Den låser inte fokus längre. Har inte fått tillbaka ett enda 18-55 eller 18-70, alltså.
 
Oj då! Det låter ju inte bra att autofokus kan strula. Har de varit använda länge?/Många bilder tagna innan strul?

Ska hålla ett öga på autofokuset då, så att man "hinner" reklamera i tid om det strular.
 
Blev också nyfiken på detta med 18-135:an, då jag själv har ett sådant. Uppdagar sig felet genom att kameran aldrig lyckas fokusera eller är det i vissa lägen/brännvidder/avstånd det hakar upp sig?
 
Hej!

Jag har haft mitt 18-135-objektiv ett par månader nu, och har följande plus och minus:

+ fungerat bra hela tiden.
+ ger skarpa och bra bilder på kortare avstånd.

- med den interna blixten blir det en skugga i bilden av objektivet även på 18mm.
- på vidder upp mot 135 mm så blir det oskarpt på fri hand.

Hade jag tänkt på dessa två minus innan, hade jag tagit en 18-70-glugg som standard och sen kompletterat med ett tele. Det känns lite onödigt att släpa på den extra vikten för 135 mm när man ändå inte kan använda det utan stativ (de små utflykterna när man inte har med sig hela kitet).
 
Jo det där med blixten är irriterande, jag glömmer mig ibland, använder ibland extern och ibland intern blixt och som du säger just på 18mm blir det en skugga i nerkant.
 
chrdan skrev:
Jag vet att de är för sent nu, men jag hade valt 18-70. Varför? Jag jobbar i fotobutik och av alla kit vi sålt med D80 är de bara 18-135mm objektivet som ahr ställt till problem för våra kunder. Hälften av dom som köpte kitet med 18-135 har kommit tillbaka med de med strulande autofokus. Den låser inte fokus längre. Har inte fått tillbaka ett enda 18-55 eller 18-70, alltså.

__________________________________________________

Det är ett fel på kontaktytorna på objektivet, som gör att det blir felmeddelande ibland. Men det är bara att rucka lite på objektivet så börjar det fungera igen - men trots allt är det ju ett fel, så man får lämna in dem på service.

Men nu var det ett tag sedan jag tog emot någon kamera i butiken, så de har kanske har fixat det på de nya leveranserna.

Hälsningar

Adam
 
Förlåt att de ahr dröjt så innan jag svarade igen. Glömde helt bort att jag ens hade skrivit här. :p

Felet har hos mina kunder uppdagats inom den första månaden och då genom att autofokusen helt enkelt slirat, väsnats och helt enkelt inte fäst. Den hittar inte fokus längre.

Precis som föregående talare så har inte jag heller tagit emot några nu på ett tag (har iofs haft semester nu i 3 veckor också) så de är mjligt nikon tagit sig i kragen och gjort något åt de innan de skickat ut nya omgångar.
 
chrdan skrev:
Förlåt att de ahr dröjt så innan jag svarade igen. Glömde helt bort att jag ens hade skrivit här. :p

Felet har hos mina kunder uppdagats inom den första månaden och då genom att autofokusen helt enkelt slirat, väsnats och helt enkelt inte fäst. Den hittar inte fokus längre.

Precis som föregående talare så har inte jag heller tagit emot några nu på ett tag (har iofs haft semester nu i 3 veckor också) så de är mjligt nikon tagit sig i kragen och gjort något åt de innan de skickat ut nya omgångar.
Min kompis hade exakt det felet på sitt objektiv, men fick det utbytt omgående.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.