Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80 i minusgrader - problem

Produkter
(logga in för att koppla)

cakon

Aktiv medlem
Har just varit ute och knäppt lite. Var utomhus med kameran i ca en timme och ute är det runt 5 minus. Efter ungefär en halvtimmes utomhusdrift så kunde kameran plötsligt inte känna av bländaren i objektivet när jag startade upp muskedundret. Efter lite vridande på bländarinställningen så funkade det igen.När jag sedan fokuserade lät det oerhört illa i objektivet. Det gnisslade och skramlade under själva fokuseringen samt hade svårt att hitta fokus. Detta tog givetvis bort fotolusten som jag känt hela förmiddagen. Det var bara att gå tillbaka till bilen och åka hem.

Sedan kollade jag i manualen där det står att kameran kan användas i temperaturer mellan 0 och 40 plusgrader. Vad är det för jävla skit. Ska man inte kunna knäppa på vintern? Jag antar att det står likadant i manualen till alla kameror. Tycker dock att det är kass. Förmodligen klarar kameran lägre temp men i mitt fall är det säkert (förhoppningsvis) objektivet (18-135) som inte fixade kylan. Irriterande är det hur som helst.
 
Tack för länken. Jag är tydligen inte ensam om detta problem. Det blir en kontakt med Nikon på måndag.
 
Förra vintern fick jag problem med min D70s med 18-70.

Efter ett par timmar i minus 5 kunde jag plötsligt få felinformationen F--. Alltså, inget objektiv monterat eller objektiv utan processor.

Efter att stängt av och satt på kameran ett par gånger försvann problemet för att helt plötsligt kunna dyka upp igen.

Nikon hittade inget fel!

Helt klart är kamerorna inte konstruerade för användning i sträng kyla även om det oftast går vägen.

I dag använder jag lite dyrare prylar och problemen har upphört. Trots detta märker man att ett hus som D2X inte är konstruerat för stark kyla.

Efter ett par timmar vid -10 är övre infodisplayen riktigt seg med usel kontrast. Kan gissa att den är helt utslagen vid -20...-25. (detta är inget batteriproblem).

Jämför gärna med hur displayerna uppför sig på digitala multimetrar med angiven användningstemperatur -25 grader C. (Fluke, BBC, Metrix etc.)
 
Det är objektivet

Jag har som sagt haft samma strul med min D80 med ett 18-135 kitobjektiv. Tidsangivelsena i mitt andra inlägg är lite flummiga (har en nyfödd, så min tidsuppfattning är lite skum för tillfället), men jag var ute i kanske en kvart i runt nollgradig temperatur i fredags vid lunch. Kamera/optik fungerade fint då, men la av på kvällen utan att jag rört kameran däremellan. Sedan dess har jag förvarat både kamera och optik i rumstemperatur. Den har inte återhämtat sig utan missljudet samt problemen med att fokusera kvarstår.

Testade en kompis D80 + optik idag och när vi bytte hus och optik mellan oss så kunde vi raskt konstatera att huset är okej, det är just optiken vill inte funka korrekt.

Måste ju säga att det vore otroligt kass om gluggen inte klarar en kvart i nollgradigt utan att gå sönder...
 
Det är väl rätt kass att en glugg för 4 papp har plastbajonett, så man kanske inte ska hoppas för mycket?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.