Annons

Nikon D80 hus = Fuji S4

Produkter
(logga in för att koppla)
Kommer bli klart intressant.. bara dom ger fasen i dessa pennbatterier ... är sååå störande...

/adam

Varför skulle en S4 bygga på D80 huset? Varför 12Mp? Jag ifrågasätter inte men jag undrar var du sett/hört detta? Det låter väl lite konstigt att man skulle bygga en riktigt proffskamera på ett plasthus.

Clouseau skrev:
Varför skulle en S4 bygga på D80 huset? Varför 12Mp? Jag ifrågasätter inte men jag undrar var du sett/hört detta? Det låter väl lite konstigt att man skulle bygga en riktigt proffskamera på ett plasthus.

Fuji har gjort det förr, (försökt göra en höna av en fjäder) både deras S2 och S3 bygger på det analoga F80-huset. Dock är det (mig veterligen) endast S3 av dessa 2 som ska efterlikna proffshus.

Dock faller det pladask när egenskaper som ljusmätning med MF-objektiv saknas, + den slöa AF-motorn kommer upp till ytan;)

Även Nikon har "fuskat" lite när dem gjorde sin D100. Istället för att bygga om den förträffliga F100'n tog dem F80-huset och utelämnade sånt som ljusmätning för MF-objektiv, samt F80's slöare AF lät dem va kvar;)

D100 är emellertid inget proffshus, men nog borde det väl motsvara F100's mekaniska eganskaper tycker man iaf?
Som jag tolkade det var kameran tänkt att "agera" som en digital F100...

Senast ändrad:
Jo att de bygger på ett existerande Nikonhus är väl inget konstigt utan jag menar snarare att det verkar konstigt att man skulle smälla in en 12Mp sensor som ju får sägas rikta sig till proffs i ett hus av plast. s3 fick ju integrerat vertikalgrepp till och med. Då känns ju D200an eller D2ans hus som mer lämpade och troliga (D2an är ju faktiskt gammal "design"). Finns det över huvud taget någon indikation om att en s4 är på väg?

Det låter väl snarare för ett fall framåt för Fuji att man får bygga en kamera runt ett modernt kamerahus som D80 för en gångs skull. Kan bli riktigt bra.

Ja jag kan ju omöjligen uttala mig om hur bra D80 huset är men jag tycker ändå att det verkar aningens konstigt att bygga den på ett plasthus. Jag har inte hittat några referenser någonstans heller som skulle stödja påståendet. Jag kan för övrigt inte hitta någonting alls som stödjer att en s4 skulle introduceras över huvud taget. Om man bortser från ganska vilda spekulationer (där man bl a talar om att den skulle byggas på ett F6 hus). Finns det något riktigt stöd för NÅGON teori?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto