Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80 Batteri problem

Produkter
(logga in för att koppla)

meathead

Avslutat medlemskap
Hallå

Har nyss köpt en D80 och ibland så börjar batteriindikatorn blinka och avtryckaren inaktiveras även fast batteriet precis är nyladdat, då får man stänga av och slå på kameran så fungerar det ett tag igen.

Är lite nyfiken om det är någon annan D80 ägare som råkat ut för detta ?

/Henrik
 
Hände mig en gång när jag hade fotat mycket med blixten, precis som batteriet behövde hämta andan ett par sekunder. behövde dock inte stänga av kameran för att indikatorn skulle gå upp på fullt igen. Annars har jag aldrig varit med om det.
 
Batteriet skall inte fungera ordentligt förrän efter 18 laddningar enligt kameradoktorn. Fast det kanske du visste. Men jag har inte haft dina problem, bara att man fick ladda rätt ofta i början.
 
Exakt!

Detta med Batteriet och D80.

Jag har exakt samma problem, batteriindikatorn kan börja blinka redan efter ett 10-tal exponeringar. I värsta fall lägger kameran av och man måste slå av den och sen på igen för att den skall vakna.

Detta kan inträffa även utan att man använder blixten. Nu har jag lånat ett batteri av en kompis, efter 200 exponeringar är det 40% batterikraft kvar enl menyn. Inte speciellt imponerande.

Jag hoppas innerligt att det beror på att batteriet är nytt och inte laddats 18ggr som någon annan i denna tråd skrev.
 
Re: Exakt!

Det där med att ladda batteriet 18ggr har inget med själva batteriet att göra. Utan det är för att minnes batteriet inne i kameran ska vara fullt då och inte dra extra ström.
 
Jag råkade ut för exakt samma sak med min kamera (var så illa att jag var tvungen att slå av/på).

Jag provade då att verkligen tömma batteriet innan jag satte det på laddning igen. Efter kanske 3-4 sådana cykler så har den funkat felfritt.
 
Johan Ba skrev:
Jag provade då att verkligen tömma batteriet innan jag satte det på laddning igen. Efter kanske 3-4 sådana cykler så har den funkat felfritt.
Ett lithium batteri påverkas inte av att du skulle ladda den när den är halv full eller tomm.
Ett nickel batteri ska däremot tömmas helt före laddning.
 
Batteriproblem

Hej!

Har blivit medlem idag.
Köpte en NikonD80 för en månad sen, var i Danmark på lillsemester, poolhus fotade i lite "fuktig miljö",har laddat batteriet 3 gr,det har fungerat perfekt. Altså inga problem hitills.

Raivo
 
Jocke H skrev:
Ett lithium batteri påverkas inte av att du skulle ladda den när den är halv full eller tomm.
Ett nickel batteri ska däremot tömmas helt före laddning.


Skumt... då antar jag att även batteri svarar på placebomedicinering. Eller så är det helt enkelt att det behövde några laddningar för att "komma igång".
 
Johan Ba skrev:
Skumt... då antar jag att även batteri svarar på placebomedicinering. Eller så är det helt enkelt att det behövde några laddningar för att "komma igång".
Det kan ha varit chippet inne i batteriet som härjade. De flesta lithium batterier som är specifierade till en viss produkt har ett chip i sig som levererar produkten med batteriets status.
 
Jocke H skrev:
Ett lithium batteri påverkas inte av att du skulle ladda den när den är halv full eller tomm.
Ett nickel batteri ska däremot tömmas helt före laddning.
Var för ett litet tag sedan på kurs med bosch angåenmde deras nya lithium skruvdragare och de tog upp just det att man behöver fylla/tömma även lithiumbatterier ca 4 ggr innan det har fått sin fulla kapacitet.
dock så är det så att ett lithiumbatteri inte tar skada av att man börjar ladda innan det är slut, det har inte samma form av minneseffekt som gamla sorters uppladdningsbara batterier hade/har
 
meathead skrev:
Hallå

Har nyss köpt en D80 och ibland så börjar batteriindikatorn blinka och avtryckaren inaktiveras även fast batteriet precis är nyladdat, då får man stänga av och slå på kameran så fungerar det ett tag igen.

Är lite nyfiken om det är någon annan D80 ägare som råkat ut för detta ?

/Henrik

En sak jag har märkt ang detta med att batteriindikatorn helt plötsligt börjar blinka är att det händer bara när jag kör med mitt Sigma 100-300mm F/4 EX IF HSM APO men inte när jag använder mitt Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro 1:2,3.

En ändring av mitt tidigare inlägg, man behöver inte stänga av kameran utan det räcker att låta den vara 5-10 sekunder så slutar indikatorn att blinka av sig själv.

Någon som vet eller har en idé om vad detta kan bero på ?

/Henrik
 
Det är troligtvis HSM motorn i ditt Sigma 100-300mm objektiv som spökar. Det har alltså inget med batteriet att göra.
En uppgradering av firmware i objektivet borde lösa ditt problem.
Jag skulle tro att sigma gör det gratis även om garantin har gått ut.
 
Är någon som vet om det bara är Turascandinavia som har service på Sigma här i Sverige ?

/Henrik
 
Tack för den länken Karl.

Verkar inte vara Sigma problem då eftersom D80 ägare har samma problem med Nikkor objektiv.

/H
 
Ett välkänt (mät)-problem med litium-jonbatteri är att det är svårt att mäta kvarvarande effekt mha spänningen. Till detta kommer att de här celltyperna behöver motioneras några cykler innan det få full lagringsförmåga. Det handlar (som i alla ackumulatorer/batterier) om kemi och elektricitet i förening.

Därför kan ett obrukat L-jon-batteri snabbt nå den spänning då laddaren stänger av, och sedan finns det bara litet att ta innan mätaren känner att det är "tomt" och stänger av.
Detta sagt: Mitt Nikon originalbatteri blev bra "direkt", medan ett extrabatteri från Kjell&co behövde fyra-fem laddningsomgångar för att bli "bra". Man kan ställa kameran att inte stänga av sig om man vill tömma batteriet via kameran, annars går det nog att dra ur det med en liten lampa eller ett 300-ohms motstånd. Några sådana cykler skall nog räcka för att få full kapacitet.

När batteriet är inkört sägs det att man kan Li-jon-batterier litet som man vill.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.