Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70s x-sync

Produkter
(logga in för att koppla)

ugglan019

Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar varför Nikon lyckades med 1/500 i blixtsync på D70s men inte har gjort det på någon mer kamera efter det. Om de sätter det i en instegskamera borde det väl inte vara så avancerat?

Jag saknar det en del på min D3 som jag uppgraderade till efter D70s

Saknar också det sen jag sålde d70s'n, skulle också vilja veta varför det inte finns på dom nyare :)

D40, D70(s) och D50 har elektronisk och mekanisk slutare. Det betyder att den styr slutartiden elektroniskt på de korta tiderna och det gör även att blixtsynken kan vara hur snabb som helst. Om man täcker över alla kontakter i blixtskon utom den i mitten kan du synka på snabbaste tiden.

Nackdelen med den här typen av slutare är att det uppstår "blooming"-effekter om du tar en bild av t.ex. solen på korta tider.

Senast ändrad:
Det är för att den har en elektronisk slutare utöver den vanliga mekaniska.

Det var väl billigare att ha en sämre mekanisk slutare som inte klarar av snabba slutartider.

Nackdelen är att det blir bildfel vid fotografering av starka ljuspunkter, som t.ex solen (se exempelbild).

En fördel är att man kan synka blixten på t.ex 1/2000 (om blixtens puls är kortare än så, annars har man ju ingen större nytta av det)

Jag själv köpte en beg. D50 enbart av den orsaken att den har en elektronisk slutare, mycket lättare att balansera soljuset med svagare blixtar utomhus.

och som brukligt på fotosidan så skriver man för sakta och andra hinner svara före... jag _tror_ dock inte att slutartypen heter "elektromekanisk" slutare.

Bilagor

• pf.jpg
    pf.jpg
    36.5 KB · Visningar: 127
Det är för att den har en elektronisk slutare utöver den vanliga mekaniska.

Det var väl billigare att ha en sämre mekanisk slutare som inte klarar av snabba slutartider.

Nackdelen är att det blir bildfel vid fotografering av starka ljuspunkter, som t.ex solen (se exempelbild).

En fördel är att man kan synka blixten på t.ex 1/2000 (om blixtens puls är kortare än så, annars har man ju ingen större nytta av det)

Jag själv köpte en beg. D50 enbart av den orsaken att den har en elektronisk slutare, mycket lättare att balansera soljuset med svagare blixtar utomhus.

och som brukligt på fotosidan så skriver man för sakta och andra hinner svara före... jag _tror_ dock inte att slutartypen heter "elektromekanisk" slutare.

Du har nog rätt, jag tog bort "elektromekanisk". Du fick med ett bildexempel också, trevligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar