Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70F / D 50 / D 80 / D ..?

Produkter
(logga in för att koppla)

blueman

Aktiv medlem
Hejpå Er .

Är nu inne på att uppgradera min fotoväska.

Canon350D är ju snart redan här men ... någon med bra / seriös info om det blir någon nyare D70 Modell inom RIMLIG tid ?
Många rykten går men jag vet ärligt inte vad jag skall tro på.
någon klok insider kanske ?

Mvh fredrik

Du lär nog inte få så mycket mer än rykten. Någon som är insatt lär knappast avslöja särskilt mycket. Tänk på att D70:n utannonserades men utan någon direkt info (tom kampanj med "grisen i säcken"). Sedan så verkar det vara som att många digitalkameror får en "ersättare" efter 1,5 år. Så du får nog ge dig lite till tåls om.

Då D70:n kom ett tag efter 300D är det nog inte helt orimligt att tro att en uppföljare till D70 kommer ett tag efter 350D.

Tror nog att Nikon vill ha ut en förbättrad D70 så fort som möjligt för att inte tappa instegssegmentet till Canon. Dom väntar med säkerhet inte längre än dom absolut behöver eftersom det inte är ett självändamål att vara ett tag efter Canon. Snarare tvärtom.

Kommer väl förmodligen en uppföljare på Photokina kanske? den mässan är i höst har jag för mig. (rätta mig om jag har fel)

Slowfinger skrev:
Dom väntar med säkerhet inte längre än dom absolut behöver eftersom det inte är ett självändamål att vara ett tag efter Canon. Snarare tvärtom.
Jag menade inte att de medvetet väntar och håller tillbaka kameran. Visst kommer de med största sannolikhet att skynda på så gott de kan, men med tanke på att 300D fanns ute ungefär halvåret på marknaden innan D70 dök (rätta mig om jag har fel) upp lär uppföljare i alla fall inte komma tidigare än 350D. Tror inte heller den kommer komma ut så omedelbart inpå heller, speciellt inte med tanke på att inget hörts än och D70 är ganska ungefär ett år gammal och säljer fortfarande. När de ser att försäljningen börjar svika är det hög tid att ha en ny på hyllorna. De försöker nog tajma in det tillfället. Får se om de lyckas.

Om de utannonserar en uppföljare för tidigt, innan de kan släpppa en, kan de få en vakuumeffekt där folk inte köper D70 och istället väntar på nästa bara för att man sagt att den kommer. Det kan innebära mindre slantar i kassakistan. Många faktorer som spelar in.

Idealiskt vore ju om de själva fick styra takten och låg före konkurrenterna, men så är inte fallet som det ser ut idag.

Hursomhelst så får framtiden utvisa vad som dyker upp. Tills vidare så plåtar jag på.

Nikon vill nog köra D70n så länge de kan eftersom de får bättre marginaler med större serier av varje modell.

Det är inte heller bra att släppa en produkt för nära inpå konkurrentens släpp eftersom båda då slåss om köpargruppen som är beredda att köpa vid just det tillfället istället för att ha "det senaste" på marknaden vid ett senare tillfället. Ett för nära släpp bekräftar också hotet från konkurrenten och berömmer mellan raderna deras produkt.

Antar dessutom att en stor del av målgruppen för Nikon kommer att vara folk som vill uppgradera sina D70, och själv känner jag i alla fall inget sånt behov än på ett bra tag (däremot kan jag förstå de som ville byta ut sina 300D).

Vem vet, en bra balans mellan att släppa för tidigt eller för sent kanske kan vara att gå ut med ett löfte om en ny modell runt tiden för att försäljningen för 350D förväntas toppa för att få folk att hålla i plånboken ett tag till...

Hej på er ..igen

tack för era kloka funderingar och tankar.

Verkar som det är vänta som gäller om valet faller på Nikon ..eller slå till på D 70..som kommer sjunka i pris ?

Hur som ..tack ska ni ha för visat intresse för min fråga.

Mvh fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar