Jag har i flera år varit intresserad av foto och Photoshop, men det är inte förns nu som jag har haft råd att köpa en Digital System Kamera.
Jag köpte alltså Nikon D7000 (18-105 objektiv), men jag har bristande kunskaper inom fototekniken.
Jag har försökt läsa användarhandboken men den är tjock som en bibel,och därför kom jag ingenstans där. Så jag undrar därför om jag kan få lite enkla råd så jag lätt kan komma igång?
Hej!
Det som ofta gör det svårt att ge råd kring att komma igång är att man inte ens riktigt vet var man skall börja
Om jag skulle ge generella tips så skulle det bli ungefär så här:
1) Börja med att se på bilder du gillar som andra tagit. Försök ta något liknande och när det inte blir som du tänkt (det blir det sällan i början) fundera själv på vad det var som kan ha gått snett och ställ frågor så som du gör nu - frågar man aldrig lär man sig aldrig
Förklara vad det är för bild du är ute efter och försök förklara på vilket sätt din bild skiljer sig från det du ville uppnå. Lite som du gjort nu, men gärna utförligare. En slående sak med fotografi är att det finns väldigt många olika rätt sätt att ta en bild (och ännu fler fel sätt)
2. Prova, experimentera, prova igen. Det roliga med digitalfoto är att man kan hålla på med "gör om, gör rätt" utan att det behöver bli speciellt dyrt. Om du är nyfiken på en viss inställning i kameran. Prova att ta en bild, ändra inställningen (till exempel bländaren eller tiden) prova att ta en ny bild, ändra igen osv.
3) Envisas med användarhandboken. Vartefter du börjar lära dig saker blir den allt mer begriplig och den innehåller mycket information. Se den som ett uppslagsverk att leta efter speciella saker i, mer än en bok man sträckläser. Den är ju strängt taget inte till för att lära ut fotografi, utan för att förklara hur en viss kamera fungerar.
4. Läs frågetrådar här på Fotosidan, även om mycket kommer att kännas rätt obegripligt så klarnar det efterhand. En stor fördel med att läsa andras frågor och svar att man lär sig ställa effektivare frågor själv
Jag försökte också igår fota rinnande vatten,
men jag tyckte inte riktigt att jag fick till skärpan. Tips?
Hur ville du att bilden av det rinnande vattnet skulle se ut? Var det en bäck eller vatten ur en kran? Försök beskriva vad det var du var ute efter att fånga och på vilket sätt du tycker att det inte blev som du tänkt.
Prova att skala ned bilden i datorn så den är 400 pixlar bred (beroende på din datorvana kan det vara en nog så intressant utmaning bara att tolka det jag just skrev
. Här i forumet kan du sedan lägga in den nedskalade bilden i ditt foruminlägg med hjälp av knappen "Hantera bifogade filer" en bit nedanför. Då blir det lättare att beskriva vad du inte gillar med den så andra förstår och för andra att komma med konkreta råd.