Annons

Nikon D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

CicciH

Ny medlem
Jag funderar på att köpa en Nikon D7000. Är den bra? funkar filmningen i HD bra? Någon som har något annt tips på kamera i samma prisklass?

Fotar och filmar mycket hockey och använder just nu en Casio EXILIM EX-F1 till det och en olympus e-420 för fritidsbruk. :)
 
D7000

Om du fotar mycket sport kan jag verkligen rekommendera Nikon D7000. Fokusen är supersnabb! 6 bps är också väldigt användbart, du kommer inte missa ögonblicket. HD-inspelningen är grym, har inte filmat särskilt mycket men man blir inte besviken. Högt ISO är inte heller något problem, den hanterar det väldigt bra.

Värd varenda krona!
 
Du frågar efter konkurrenter så jag kastar ut de självklara (förbred dig på märkeskrig senare!):

Canon 60D
Pentax K-5
(Sony a55/a580)*

Canons kamera ska, enligt hörsägen, vara snäppet bättre på just filmfunktionen. Vad gäller ISO-prestanda är nog D7000 och K-5 bättre. Video i K-5 är... inte vad man skulle önskat att den vore. Den har dock väderskydd och annat mumsigt som de andra två inte har.

Om du ska fota och filma ungefär lika mycket är en D7000 nog en väldigt bra kombination. Ska du filma väldigt mycket skulle jag nästan peka dig till Canon och blir det trots allt mycket utomhushockey i busväder sitter K-5 fint med väderskydd.

*Sonykameror har jag dålig koll på så dessa kommenterar jag inte. Vad gäller fler märken har jag INGEN koll alls, ignorant som jag är. :)
 
Du frågar efter konkurrenter så jag kastar ut de självklara (förbred dig på märkeskrig senare!):

Canon 60D
Pentax K-5
(Sony a55/a580)*

Canons kamera ska, enligt hörsägen, vara snäppet bättre på just filmfunktionen. Vad gäller ISO-prestanda är nog D7000 och K-5 bättre. Video i K-5 är... inte vad man skulle önskat att den vore. Den har dock väderskydd och annat mumsigt som de andra två inte har.

Om du ska fota och filma ungefär lika mycket är en D7000 nog en väldigt bra kombination. Ska du filma väldigt mycket skulle jag nästan peka dig till Canon och blir det trots allt mycket utomhushockey i busväder sitter K-5 fint med väderskydd.

*Sonykameror har jag dålig koll på så dessa kommenterar jag inte. Vad gäller fler märken har jag INGEN koll alls, ignorant som jag är. :)
60D och D7000 har också vädertätning.
 
Ang. vädertätning så är Pentaxen klart bäst och riktigt tätad.I övrigt är alla de här kamerorna i princip lika bra.Nikon D7000 är inte bäst av de här utan alla 4 märkena har samma fina bildkvalite.Sonyn har bäst filmfunktion med autofokus av de här.Välj inte enbart pga märke utan ta reda på så mycket fakta du kan ,jämför kläm och känn ! MVH.
 
Har själv D7000 och rekommenderar den varmt. Som redan sagts här är AF snabb och säker i de flesta lägen. Bra bildkvalitet och ISO-prestanda (nu jämför jag iofs ISO med min gamla D80).

En tanke dock är om du skall filma hockey kan du nog räkna med att AF inte kommer hinna med. Vid filmläget klarar AF knappt en vanlig långsam panorering. Att tänka på kanske.

Annars en superkamera!
 
Okej... Går du med på att jag lägger upp en film på när jag sköljer av min K-5 i duschen också lägger du upp en där du gör motsvarande med din 60D?

60D har väl några få tätningar, D7000 ska väl vara lite bättre.
Den enda han skrev var att de har tätningar, inte att det klarar sig under duschen.
 
Och jag avsåg bara att ifall man ska ha en vädertätad kamera så är K-5 bäst på den punkten av dessa tre.

Vidare är just "vädertätning" ett väldigt dåligt ord att använda då det inte finns några ordentliga klassifikationer. I princip kan man säga att en D3000 är "vädertätad" då den klarar att vara ute i (vissa) "väder".

P.S.

Det är lite knepigt det här med text. Jag menade inte att provocera med mitt förslag, bara förstärka min poäng att på just denna punkt så är faktiskt K-5 bättre.
 
Okej... Går du med på att jag lägger upp en film på när jag sköljer av min K-5 i duschen också lägger du upp en där du gör motsvarande med din 60D?

Haha, nä det vill jag inte:p I din text lät det bara som att Pentax var den enda av de fyra nämnda som har tätningar vilket är felaktigt. Sen hur nivån av tätningar är kan jag inte uttala mig om.
 
Och jag avsåg bara att ifall man ska ha en vädertätad kamera så är K-5 bäst på den punkten av dessa tre.

Vidare är just "vädertätning" ett väldigt dåligt ord att använda då det inte finns några ordentliga klassifikationer. I princip kan man säga att en D3000 är "vädertätad" då den klarar att vara ute i (vissa) "väder".

P.S.

Det är lite knepigt det här med text. Jag menade inte att provocera med mitt förslag, bara förstärka min poäng att på just denna punkt så är faktiskt K-5 bättre.

Du har helt rätt ! Det skrev jag också ! Pentax har riktig tätning,de andra bara lite fejktätning.Pentax har även tätad kitoptik och hela kedjan är tätad,annars kan det vara !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.