ANNONS
Annons

Nikon D700 - vill ha!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill också ha D700, men sitter här med min D300. Inget ont om 300:an, den är jag mycket nöjd med.

Ska jag byta till D700, så behöver jag ju även ett par nya gluggar.Har idag Nikon 17-55/2,8 , 105/2,8 Macro samt Sigma 10-24. Och det är väl bara 105:an som är OK till D700 ?

Har inget större behov av Tele, utan vill ha Vidvinkel (14-24) och ev.en kort telezoom. Förslag ? Vad behöver jag sälja av ? Allt utom 105:an ?

Har nyss bytt till D700 från D200 och precis som du säger blev det mycket funderingar om vilka gluggar som skulle behållas och vilka bytas ut. Var nära att köpa ett 24-70 men insåg att det blir en väl tung kombination (för mig) - tittade runt på de enklare normalzoomarna (24-120, 24-85/2.8-4 och 24-85/3.5-4.5) - fastnade för den sistnämnda eftersom den fått bra recensioner(Thom Hogan tex) och är väldigt nöjd med den som lättutflyktsglugg. Har då också ljusstarkare fasta gluggar för mera kritiska tillfällen. Tyvärr har ju 24-85/3.5-4.5 gått ur produktion men de dyker ju upp begagnade då och då...

Med tanke på hur priserna verkar sticka iväg nu så vet jag inte om man ska köpa och hoppas på att priserna stiger. Eller fortsätta att lägga pengarna på hög och hoppas på sjunkande priser.

Skulle behöva ersätta en D300 som börjar närma sig 120k exponeringar. Men nu nä prisuppgången varit ca 3000kr på just D300 så tror jag iaf att jag avvaktar en tid och kör slut på kameran ifråga. Om det inte händer något riktigt intressant nu den 14:e

Någon som har något negativt att säga om D700? Förutom priset som är många kronor, men fortfarande känns väldigt prisvärt...

En liten grej: När man t ex har tittat på ett foto eller har automatisk bildvinsing på LCDn och just tagit ett foto kan man inte trycka på AF-On för att få bort bilden och välja fokuspunkt. Man måste trycka ner avtryckaren halvvägs alternativt trycka på "play" för att bli av med bilden och få tillbaka funktionen på AF-On och välja fokuspunkt med multiväljaren. Det är faktiskt lite irriterande, tidigare spelade det ingen roll men med mitt nya VR-objektiv så aktiveras VR också när man trycker ner avtryckaren halvvägs. Vad jag förstått har faktiskt denna "bugg" fixats i en firmware-uppdatering till D3 men vi fick inte motsvarande till D700 :-(.

Som du märker finns det inte mycket att klaga på.

Jag vet att många inte vill ha det men jag skulle verkligen önskat ett filmläge. Jag tänkte ett tag att det nog skulle dröja oerhört länge innan jag byter från D700 men efter att spanat lite filmer från 5D MkII så skulle filmläget i en eventuell efterföljare till D700 få mig att byta ganska omgående.

En efterföljare ligger väl dock fortfarande ganska långt i framtiden med tanke på hur ofta (sällan?) Nikon uppdaterar sina proffskameror.

tankte sjalv kopa en d700 denna vecka eller nasta, men har en fraga om funktions-knappen...

jag fotar helmanuellt, men kan man programmera knappen sa att man trycker pa den sa gor den en automatisk matning och sedan satter de manuella installningarna pa det laget (och sedan man man finjustera utover det)

hade varit sjukt praktiskt ibland

tankte sjalv kopa en d700 denna vecka eller nasta, men har en fraga om funktions-knappen...

jag fotar helmanuellt, men kan man programmera knappen sa att man trycker pa den sa gor den en automatisk matning och sedan satter de manuella installningarna pa det laget (och sedan man man finjustera utover det)

hade varit sjukt praktiskt ibland
Hur skulle det gå till när de "manuella inställningarna" består av bländare, ISO och slutartid? Hur ska kameran veta vilket du vill justera? Mätning görs hela tiden annars, en bestämd tid efter halvnedtryck, och du ser vilken exponering du får vid rådande inställningar.

Hur skulle det gå till när de "manuella inställningarna" består av bländare, ISO och slutartid? Hur ska kameran veta vilket du vill justera? Mätning görs hela tiden annars, en bestämd tid efter halvnedtryck, och du ser vilken exponering du får vid rådande inställningar.

so, tex.. jag fotar helmanuelltmanuellt men ljusat andrar sig ratt mycket, trycker knappen och vips har den stallt in den basta slutartiden for vad jag siktar pa och sedan behaller det vardet i mina manuella installningar.

Med ditt 50 mm och 80-200 har du en bra början. Leta sedan rätt på ett bra exemplar av 35-70/2.8 som du får för ca 2.500-3.500 så har du bra täckning.
Accepterar man sjutzoomsfunktionen funkar det kanon på D700:an.

Säljer du av dina DX och gamla huset så blir det ju en peng som sedan kan användas till lite andra objektiv när behovet uppkommer.
Själv skulle jag prioriterat 14-24 mm som är ruggigt bra. Att investera i ett 24-70 mm däremot skulle jag fundera ett par extra gånger på. Visserligen ett riktigt bra objektiv men en stor klump jämför med 35-70 mm och i mina ögon för stor prisskilnad kontra kvalitet.

"Strategin" jag har är att försöka hitta begagnade kandidater. Just 35-70/2.8 har jag inte kikat på men väl 17-35/2.8 och 28-70/2.8, förutom att jag nyss börjat titta efter fynd på supertele-sidan (fick tips i en annan tråd om 500mm/4 P särskilt). Men jag ska hålla ögona öppna helt klart.

pentax har det och det är faktiskt riktigt bra (saknar det nu när jag har nikon)...
om man kör manuellt och kommer ut på soliga förmiddagen så trycker man på "knappen" och så får man en ball-park exponering ist för att man ska börja snurra sig trött i fingret bara för att man fotade konsert/inomhus/inne i en garderob kvällen innan...

da autoexponerar den ju
Precis, då slipper man hålla på och fippla med manuellt läge i onödan. Vad är vitsen med manuellt läge om man ändå tänker justera exponeringen så som kameran skulle välja själv? Då blir det ju bara ett helt onödigt skruvande med inställningarna.

Precis, då slipper man hålla på och fippla med manuellt läge i onödan. Vad är vitsen med manuellt läge om man ändå tänker justera exponeringen så som kameran skulle välja själv? Då blir det ju bara ett helt onödigt skruvande med inställningarna.

re1ne beskrev det ratt bra.. man vill kora manuellt, men det kan va skont att fa installnignarna i ratt ballpark...

eller som en panic-button - tank om du e o fotar manuellt och sa plotsligt kommer den dar superbilden nar en bjorn sliter george bush i stycken och du precis har varit inomhus och fotat.. en knapptryckning istallet for att ratta massa reglage

re1ne beskrev det ratt bra.. man vill kora manuellt, men det kan va skont att fa installnignarna i ratt ballpark...

eller som en panic-button - tank om du e o fotar manuellt och sa plotsligt kommer den dar superbilden nar en bjorn sliter george bush i stycken och du precis har varit inomhus och fotat.. en knapptryckning istallet for att ratta massa reglage
Jag förstår idén, men att kolla på exponeringsmätaren i sökaren och vrida ena eller andra hjulet till rätt exponering tar ju inte direkt lång tid, förutsatt att du inte precis innan fotat fjörton steg över- eller underexponerat. Handlar det om bara ett par steg så borde det gå ungefär lika snabbt som att trycka på en knapp.

Den dagen min 40ds slutare dör, säljer jag av mig mina canon grejer och köper d700 =D

Precis så tänker jag också. Är som sagt väldigt nöjd med min 40D, men suktar inte särskilt mycket efter en 5DII (i vart fall inte när D700 finns som alternativ). Det enda som lockar med 5DII är filmfunktionen, men i övrigt överträffar D700 på samtliga punkter som är viktiga för mig. Dessutom gillar jag känslan/utseende på kameran bättre. Sedan lär det dröja ett tag innan man "programmerat om" fingrarna för att ställa in bländare och slutartid... ; )

Här ska jag blåsa liv i tråden men en korkad fråga.

Har idag en D80, och tittar på uppgradering, D300 eller D700 ligger närmast. Funderar på D700 nu eftersom prisskillnaden är "förhållandevis" liten mot D300 när vi ändå snackar så mycket pengar.
Har en Nikon 16-85 och en Sigma 120-400 idag. Inte hunnit med mer gluggar och inte känt behovet än.
Vad jag förstår blir det ju viss skillnad med DX objektiv och FX kameror. Men vad exakt är skillnaden?
Blir gluggen obrukbar nu eller får jag bara inte fullt ut av kameran med den gluggen?
Sigman är samma till både DX och FX om jag fattat det rätt.

16-85 kommer inte att fungera på D700 eftersom den har för lite bildcirkel för att täcka en sensor i småbildsformat. Sigmat kommer att fungera.

För att få samma bildutsnitt som din 16-85 ger på 16 mm på D80 räcker 24 mm på en D700, men det måste ju vara ett objektiv som är avsett för FX/småbild/vanlig analog film. Samma sak händer förstås i andra änden, dvs för att få motsvarande utsnitt som 85 mm ger på din nuvarande kamera så måste det till 130 mm på D700.

Samma gäller förstås telet, dvs för att få det utsnitt du får på D80 vid 400 mm så kommer du behöva 600 mm på D700.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar